یکشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۵
کد خبر: 135571

یک متخصص بیماری‌های داخلی با اشاره به اینکه همه کودکان از نظر ابتلا به کم‌خونی فقر آهن باید در 12 ماهگی توسط پزشکان متخصص کودکان آزمایش شوند، توضیح داد: چنانچه موارد شدید کم‌خونی در کودکان بدون درمان باقی بماند، به‌طور دائمی رشد مغز را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

سلامت نیوز: یک متخصص بیماری‌های داخلی با اشاره به اینکه همه کودکان از نظر ابتلا به کم‌خونی فقر آهن باید در 12 ماهگی توسط پزشکان متخصص کودکان آزمایش شوند، توضیح داد: چنانچه موارد شدید کم‌خونی در کودکان بدون درمان باقی بماند، به‌طور دائمی رشد مغز را تحت تأثیر قرار می‌دهد.


دکتر نغمه فاطمی در گفتگو با سلامانه، اظهار داشت: رژیم غذایی که دارای مقادیر کم آهن باشد، می‌تواند موجب کم‌خونی شود. در کم‌خونی، آهن موجود در گیاهان و مکمل‌ها و همین‌طور آهن موجود در گوش قرمز جذب بدن نمی‌شود. مشکلات گوارشی مانند بیماری کرون، سلیاک و حتی سابقه جراحی بای پس معده می‌تواند با جذب آهن تداخل داشته باشد.


وی افزود: برخی از مواد غذایی و داروها هنگامی‌که همراه با غذاهای سرشار از آهن مصرف شوند، می‌توانند جذب آهن را به تأخیر بیندازند. این مواد شامل لبنیات، سایر غذاهای سرشار از کلسیم، مکمل‌های کلسیم، آنتی‌اکسیدان‌ها، قهوه و چای هستند.

به گفته دکتر فاطمی، برای کم‌خونی اغلب از قرص‌های آهن استفاده می‌شود زیرا کمبود آهن در بدن موجب کم‌خونی می‌شود. آهن دو ظرفیتی خیلی آسان‌تر از آهن سه‌ظرفیتی در بدن جذب می‌شود و بهتر است همراه با غذا خصوص آب‌پرتقال و سایر غذاهای حاوی ویتامین سی مصرف شود.


این متخصص بیماری‌های داخلی توصیه کرد: نباید قرص آهن را با کلسیم، قهوه یا چای مخلوط کرد. زیرا این کار مانع جذب آن در بدن می‌شود. هیچ‌گاه بدون مشورت پزشک مبادرت به مصرف قرص آهن نباید کرد چون دوز بیش‌ازحد آن می‌تواند خطرناک باشد.


به گفته وی برخی از انواع کم‌خونی با رعایت یک رژیم غذایی سالم قابل‌پیشگیری است. غذاهای دارای آهن شامل گوشت قرمز، جگر، ماهی، عدس و حبوبات، سبزی‌های دارای برگ‌های سبز تیره و میوه‌های خشک‌شده از این قبیل مواد غذایی هستند.


دکتر فاطمی در پایان گفت: ضمناً می‌توان از مواد غذایی حاوی ویتامین B12 و اسیدفولیک مثل تخم‌مرغ و محصولات لبنی، اسفناج، موز نیز استفاده کرد. بسیاری از انواع نان و مواد غذایی تهیه‌شده از غلات دارای سه ماده اصلی غذایی یعنی آهن، B12 و اسیدفولیک هستند. ویتامین سی موجود در مرکبات و سایر میوه‌ها و سبزی‌ها نیز به جذب آهن در بدن کمک می‌کند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha