رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در برخورد با خودروهای غیراستاندارد، هیچ مماشاتی نخواهیم کرد.

سلامت نیوز: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در برخورد با خودروهای غیراستاندارد، هیچ مماشاتی نخواهیم کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایلنا، معصومه ابتکار در مراسم روز ملی هوای پاک که امروز برگزار شد، گفت: امروز گزارش عملکرد دستگاه‌های مختلف اجرایی در مورد مصوبه هوای پاک تهران ارائه می شود. گرچه هنوز شانزده ماه بیشتر از آغاز به کار دولت نگذشته است، اما شواهد نشان می‌دهد که اقدامات صورت گرفته نتایج قابل احصایی را به وجود آورده است.

معاون رئیس جمهور افزود: برنامه کاهش آلودگی هوا برنامه‌ای منسجم، راهبردی، بلندمدت و بسیار پیچیده است که برای به نتیجه رسیدن آن باید صبور بود.
ابتکار گفت: برنامه‌های کاهش آلودگی هوا یک‌شبه و آنی نیست و همین نتایجی که تاکنون حاصل شده، گام‌هایی ابتدایی بوده که تاثیرگذاری مناسبی را در وضعیت موجود داشته است.

وی در ارتباط با کارگروه ملی کاهش آلودگی در دولت اظهار کرد: این کارگروه با حضور 16 دستگاه اجرایی و سمن‌های زیست‌محیطی نیز به وظایف خود عمل کرده است و در هر کلان‌شهر نیز این کارگروه با برنامه‌ای ویژه آن شهر، اقدامات خود را انجام داده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اهمیت هماهنگی میان دستگاه‌ها برای اجرای برنامه‌های مرتبط با کاهش آلودگی هوا گفت: اگر هر کدام از دستگاه‌ها وظایف خود را به درستی انجام ندهند، در کار دیگر اعضا اختلال ایجاد خواهد شد. در این زمینه نقش شهرداری‌ها و شوراهای شهر بسیار کلیدی است. البته برخی از شهرداران مانند شهردار تهران تاکنون هماهنگی کامل را با برنامه‌های مقابله با آلودگی هوا داشته است.

ابتکار ادامه داد: یکی از موثرترین اقداماتی که تاکنون انجام شده، حذف بنزین آلوده و ارائه بنزین یورو 4 در شهرهای بزرگ است، همچنین به طور تدریجی گوگرد گازوئیل نیز به طرز قابل توجهی کاهش پیدا کرده است به طوری که مقدار گوگرد در 7 هزار قسمت در میلیون، به 150 قسمت رسیده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: وزارت صنعت و معدن نیز بعد از 8 الی 9 سال موفق شده است تا استاندارد یورو 4 را برای خودروسازان ابلاغ کند که این مسئله از مهرماه سال جاری اجرا شده است.

وی با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست هیچ مماشاتی در صدور تاییدیه انطباق تولید و نظارت انجام نمی‌دهد، گفت: برای نمونه در هفته گذشته شاهد بودیم که این تاییدیه در مورد برخی خودروها صادر نشد که این امر منجر به توقف شمارگذاری این خودروها شد.

معاون رئیس جمهور افزود: موضوع خودروهای فرسوده نیز توسط معاونت اجرایی ریاست جمهوری در حال پیگیری است. همچنین در توسعه حمل و نقل عمومی به ویژه حمل و نقل ریلی و اتوبوسرانی همکاری وزارت کشور بسیار مهم و تاثیرگذار است.

وی تصریح کرد: آغاز بازرسی‌های شبانه از واحدهای صنعتی اقدامی است که به تازگی آن را آغاز کرده‌ایم و در مورد صنایع متخلف هیچ مماشاتی انجام نمی‌شود.

ابتکار با اشاره به اینکه گرد و غبار یکی از مولفه‌های غیرقابل انکار بحث آلودگی هواست که می‌تواند ناشی از گرد و خاک‌های کشورهای همسایه و یا منابع داخلی باشد، افزود: برای مقابله با گرد و غبار برنامه‌ای با همکاری دستگاه‌های ذیربط به ویژه سازمان جنگل‌ها و مراتع تهیه شده که امیدواریم فردا در جلسه شورای عالی حفاظت از محیط زیست ارائه شود.

وی تاکید کرد: کلید به نتیجه رسیدن تمامی برنامه‌ها مشارکت مردم است. همچنین حرکت به سمت فناوری‌های نو و مدیریت ترافیک و کاهش تقاضای سفر نیز از جمله موارد تاثیرگذار در این حوزه است.

ابتکار در پایان افزود: امیدواریم با همین سرعت و جهت‌گیری در آینده پیش برویم، تا بتدریج وضعیت و کیفیت هوا ارتقا پیدا کند و شاهد هوای سالم و پاک باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha