یکشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۴
کد خبر: 135589

معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: اگر بخواهیم شاخص نسبت پرستار به پزشک یا پرستار به تخت بیمارستانی را استاندارد کنیم، ۲۵۰ هزار پرستار باید اضافه شود یعنی مجوز پذیرش دانشگاه آزاد را افزایش دهیم و ظرفیت پذیرش دانشجوی پرستاری را در دانشگاه‌های علوم پزشکی افزایش دهیم.

سلامت نیوز: معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: اگر بخواهیم شاخص نسبت پرستار به پزشک یا پرستار به تخت بیمارستانی را استاندارد کنیم، ۲۵۰ هزار پرستار باید اضافه شود یعنی مجوز پذیرش دانشگاه آزاد را افزایش دهیم و ظرفیت پذیرش دانشجوی پرستاری را در دانشگاه‌های علوم پزشکی افزایش دهیم. 

امیرمحسن ضیایی در گفت‌وگو با فارس در رابطه با اینکه تناسبی بین پذیرش رشته‌های پرستاری با سایر رشته‌ها وجود ندارد، گفت: باید تعادل ایجاد کنیم، ما اکنون در برخی از رشته‌ها ظرفیت زیادی داشته و نیروی زیادی تربیت می‌کنیم در حالی که در برخی دیگر از رشته‌ها نیروی کمی داریم که باید تعادل در آن ایجاد شود.

وی ادامه داد: هم‌اکنون ظرفیت تربیت نیروی پرستاری به نسبت رشته‌های دیگر کافی نیست و حداقل باید در کشور اگر به نسبت شاخص پزشک ببینیم، 24 هزار پرستار پذیرش داشته باشیم، در حالی که اکنون زیر 10 هزار نفر در سال تربیت می شوند.

معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: ما در این زمینه خیلی کمبود داریم، نسبت پرستار به ازای تخت بیمارستانی هم بسیار پائین است، اگر بخواهیم آن را از شاخص یک به دو برسانیم، 250 پرستار جدید نیاز داریم.

ضیایی تصریح کرد: باید این میزان نیاز به پرستار تأمین شود اما با ظرفیت‌های فعلی میسر نیست و باید به صورت جهادی ظرفیت آن را افزایش دهیم، یعنی به بخش خصوصی مجوز بدهیم، مجوز پذیرش به دانشگاه آزاد را افزایش دهیم و دانشگاه‌های علوم پزشکی را تقویت کنیم.

وی افزود: همچنین نیروی حد واسط مانند بهیار را که تقریباً متوقف شده بود، اجازه دهیم تربیت شوند، تا بتواننند برخی از فعالیت‌های پرستاران را انجام داده و تا حدی این نیاز را کاهش دهند.

معاون آموزشی وزیر بهداشت در پاسخ به اینکه پرستاران از طرح‌های پیشنهادی استقبال نمی‌کنند، گفت: دلیل آن این است که فقط با تربیت نیروی انسانی کمبودها برطرف نمی‌شوند، اکنون تربیت ما کافی نیست اما از طرفی باید منابع را هم ببینیم، تا به کار گرفته شوند.

ضیایی ادامه داد: باید ردیف استخدامی باز کنیم، استخدام‌ها را افزایش دهیم، درحالی که ما همیشه به سمت آموزش فشار می‌آوریم، آموزش کار خود را انجام می‌دهد اما منابع آن دیده نمی‌شود، بنابراین وزارت بهداشت اکنون به این سمت توجه ویژه دارد.

وی تصریح کرد: رفع کمبود نیرو در رشته‌های دیگر به صورت یک مشکل حاد مطرح نیست، نیاز داریم اما اینگونه نیست که فوری بخواهیم مانند پرستاری راه‌حلی برایش بیاندیشیم.

معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: مزیت ما تربیت کافی نیروی انسانی بوده چرا که اگر نیروی کافی نداشتیم، طرح تحول نظام سلامت امکان اجرا نداشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مژگان ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    531 1
    مشکل اصلی. پرستاری کمبود نیرو است , درست ! اما راه حل اول آن پذیرش دانشجو نیست ! اولین راه ایجاد جذابیت در این شغل طاقت فرساست ! چرا مسئولین به این امر مهم توجه نمیکنند ؟از 30 نفر همکلاسی دوران دانشگاه من فقط 5 نفر مشغول به کار پرستاری هستند !!!!!میدانید این یعنی چه ؟حال محاسبه کنید با این نسبت باید چند دانشجو داشته باشید تا به تعداد مورد نظرتان پرستار شاغل داشته باشید! !!! مسئولین محترم ,تا زمانیکه عدالت در پرداختها ایجاد نشود دردی از پرستاری درمان نخواهد شد ! این را باور کنید !
  • شیوا ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    5 0
    باسلام تاوقتی نسبت درستی بین سختی کارو حجم بالای کار ودریافتی برقرارنشه پذیرش داشجورو صدبرابر هم کنید همین اش وهمین کاسه است صرفنظراز ریسک بالایی که کار پرستاری داره.خودتون درجریان هستید الان هم فارغ التحصیل این رشته کم نیست اما وقتی اینهارو میبینند عطا رو به لقاش میبخشن
  • کوثر ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
    44 0
    الان 2 ساله که از شروع طرحم میگذره از روز اول قرار بود نیرو جذب کنند و حقوقامون زیاد شه این وسط فقط حجم کار بدتر و بدتر شده