یك متخصص گوش و حلق و بینی با بیان این كه بیماری‌های ویروسی در حالت عادی نیازی به تجویز آنتی بیوتیك ندارند و تجویز آنتی بیوتیك در این بیماری‌ها، ترویج بیماری‌های مقاوم را به دنبال خواهد داشت؛ گفت: این در حالی است كه در گلودردهای چركی و آنژین استرپتوكوكی باید در درمان مداخله كرد؛ چرا كه درمان خود به خودی این بیماری‌ها احتمال بروز روماتیسم مفصلی و روماتیسم قلبی را به دنبال دارد.

دکتر ابراهیم رزم‌پا، متخصص گوش و حلق و بینی، در گفت‌وگو با ایسنا، سرماخوردگی و آنفلوانزا را متفاوت از یكدیگر دانست و گفت: در سرماخوردگی و آنفلوانزا، عامل بروز بیماری ویروس است. تعداد ویروس‌ها در سرماخوردگی بیشتر بوده و آنفاوانزا نوع شدید سرماخوردگی است.

دكتر رزم‌پا گفت: سرماخوردگی در درجات مختلفی از خفیف و شدید بروز می‌كند كه نحوه برخورد و درمان طیف‌های مختلف سرماخوردگی متفاوت است. درمان بیماری‌های ویروسی تا زمانی كه عارضه‌ای ایجاد نكرده‌اند، درمان علامتی است.

در عفونت‌های ویروسی نیازی به تجویز آنتی بیوتیك نیست

این متخصص گوش و حلق و بینی با تاكید بر این كه در عفونت‌های ویروسی به هیچ وجه نیاز به تجویز آنتی بیوتیك نیست، تصریح كرد: حتی در برخی موارد تجویز آنتی بیوتیك در عفونت‌های ویروسی، مشكل را شدیدتر كرده و منجر به بروز عوارض می‌شود. به عنوان مثال بیماری مونو نوكلوز (بیماری بوسه) عفونت ویروسی شایعی است كه به تجویز آنتی بیوتیك واكنش نشان داده و عوارضی را ایجاد می‌كند.

تجویز بی‌رویه آنتی بیوتیك در بیماری‌های ویروسی، رشد نمونه‌های مقاوم باكتری‌ها را به دنبال دارد

وی در این باره ادامه داد: تجویز بی‌رویه آنتی بیوتیك در بیماری‌های ویروسی، یكی از مشكلات جامعه پزشكی است كه موجب ایجاد و رشد برخی نمونه‌های مقاوم از باكتری‌ها می‌شود. به این ترتیب استفاده نابجا از آنتی بیوتیك‌ها سبب می‌شود كه میكروب در مقابل دارو مقاوم شده و در مواقع نیاز تاثیر لازم را نداشته باشد. در مجموع بیماری‌های ویروسی در حالت عادی به هیچ وجه نیازی به تجویز آنتی بیوتیك ندارند و تجویز آنتی بیوتیك در این بیماری‌ها ترویچ بیماری‌های مقاوم را به دنبال خواهد داشت.

در عفونت‌های میكروبی، عدم مصرف آنتی‌بیوتیك بهتر از مصرف ناقص است

مصرف ناقص این داروها، شیوع نوعی از میكروب‌های مقاوم را به دنبال دارد

دكتر رزم‌پا با تاكید بر مصرف صحیح آنتی‌ بیوتیك در عفونت‌های میكروبی گفت: با اضافه شدن یك میكروب به ویروس سرماخوردگی عفونت در گلو ایجاد می‌شود. در عفونت‌های میكروبی مصرف نكردن آنتی بیوتیك بهتر از ناقص مصرف كردن آن است؛ چرا كه مصرف ناقص این داروها، شیوع و رشد نوعی از میكروب‌های مقاوم را به دنبال دارد.

"تب" دلیلی بر وجود عفونت میكروبی نیست

وی با بیان این كه "تب" دلیلی بر وجود عفونت باكتریایی یا میكروبی نیست، افزود: علامت بسیاری از بیماری‌های ویروسی هم تب است. بنابراین نباید به بهانه بروز تب از آنتی بیوتیك استفاده كرد.

بیماری‌های ویروسی معمولا خود به خود بهبود می‌یابند

دكتر رزم‌پا در تشخیص بیماری‌های با عامل ویروسی از میكروبی گفت: در بیماری‌های ویروسی وضعیت عمومی بیمار خوب بوده و ممكن است با تب، حالت ضعف و خستگی همراه باشد. در بیماری‌های با عامل میكروبی و باكتری به ویژه در گلودرد چركی، علاوه بر این كه حال عمومی بیمار مطلوب نیست، حالت ضعف شدید و خستگی نیز وجود دارد. همچنین دوره بروز بیماری‌های ویروسی معمولا كوتاه بوده و خود به خود بهبود می‌یابند. این در حالی است كه در بیماری‌های عفونی میكروبی متناسب با نوع آن دارو استفاده شود.

در گلودردهای ویروسی نیازی به تجویز آنتی بیوتیك نیست

ضرورت مصرف میزان كافی آنتی بیوتیك در گلودردهای چركی

روماتیسم مفصلی و روماتیسم قلبی از عوارض گلودردهای چركی و آنژین استرپتوكوكی است

وی با بیان این كه در گلودردهای ویروسی نیز نیازی به تجویز آنتی بیوتیك نیست، گفت: این در حالی است كه در گلودردهای چركی باید به میزان كافی آنتی بیوتیك مصرف شود. آنژین استرپتوكوكی ممكن است خود به خود بهبود یابد اما باید حتما در درمان آن مداخله كرد و اجازه نداد كه بدن در برابر آن واكنش دهد؛ چرا كه آنتی ژن استرپتوكوك كه بدن برای مقابله با آنژین استرپتوكوكی و گلودردهای چركی ترشح می‌كند، با برخی از بافت‌های بدن مانند بافت قلب و مفصل نزدیكی زیادی دارد و ممكن است دفاع بدن در مقابل آن برعلیه خود بدن باشد. روماتیسم مفصلی و روماتیسم قلبی از عوارض گلودردهای چركی و آنژین استرپتوكوكی است.

وی با اشاره به تزریق واكسن برای جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوانزا گفت: از آنجا كه عوامل ویروسی زیادی در بروز سرماخوردگی نقش دارند، برای جلوگیری از ابتلا به آن واكسنی موجود نیست. همچنین چند نوع ویروس مشخص، بروز آنفلوانزا را به دنبال دارند كه دائما در حال تغییر و تبدیل به نوع‌های جدید و مقاوم‌تر هستند. به این ترتیب هر چند برای جلوگیری از ابتلا به آنفلوانزا واكسن‌هایی موجود است اما حتی برای این بیماری نیز نمی‌توان واكسن جامعی تهیه كرد.

تزریق واكسن آنفلوانزا مصونیت كامل ایجاد نمی‌كند

به گفته این متخصص گوش و حلق و بینی، واكسن آنفلوانزا در افراد دارای بیماری زمینه‌ای، عوارض شدیدی را به دنبال دارد. همچنین تزریق این واكسن مصونیت كامل را ایجاد نخواهد كرد. واكسن آنفلوانزا باید در فصل پاییز (ترجیحا مهر و آبان) تزریق شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha