یک روانشناس بالینی گفت: مطالعه در محیط آلوده به دخانیات به علت بالا بودن سطح دی اکسید کربن موجود در محیط ، عملکرد طبیعی نظام عصبی و حافظه مختل می شود.

دکتر مسعود محمدی در گفت و گو با ایرنا افزود: همچنین، قرار گرفتن در محیط آلوده به دخانیات موجب خستگی زودرس جسم و روان و بروز تاثیرات دائمی بر روی حافظه می شود.
وی اظهار داشت: عدم رعایت اصول و بهداشت مطالعه سبب پایین آمدن سطح کارآیی و بازدهی انسان، تضعیف روحیه، کاهش اعتماد به نفس، دلزدگی و خستگی از مطالعه می شود.
وی با بیان اینکه مطالعه همانند انجام هر کار یا فعالیت دیگری نیازمند استفاده از روش درست است، افزود: یکی از دلایل افت تحصیلی برخی از دانش آموزان این است که شیوه مطالعه آنها بر طبق روش ها و اصول صحیح مطالعه نیست و از دیدگاه روانشناسی این امر در کارآیی حافظه بسیار تاثیرگذار است.
این روانشناس گفت: هنگام مطالعه باید از فشار آوردن به حافظه و متراکم کردن زمان فراگیری خودداری کرده و در فعالیت ذهنی هر 30 دقیقه یکبار به مدت شش دقیقه استراحت و تنفس عمیق داشت.
محمدی افزود: پس از یک مطالعه علمی نیز، باید برای مدتی استراحت مطلق داشت، چرا که میزان فراموشی حافظه در خواب به مراتب کمتر از بیداری است.
وی تاکید کرد: در صورت خستگی و کاهش تمرکز حواس بهتر است که به صورت اجباری به مطالعه ادامه نداد زیرا سبب دلزدگی از مطالعه می شود.
وی با اشاره به راه های افزایش تاثیر مطالعه و ماندگاری مطالب آموخته شده در حافظه گفت: برای افزایش تاثیر مطالعه و ماندگاری مطالب آموخته شده در حافظه، باید مکان مطالعه عاری از سر و صدا و محرک های منجر به حواس پرتی باشد.
این روانشناس افزود: مناسب بودن دمای مکان مطالعه و متوسط بودن نور اتاق نیز، در افزایش تاثیر مطالعه و یادگیری مطالب نقش موثری دارد.
محمدی یادآور شد: بهتر است هنگام مطالعه برای یادگیری مطالب از تصویر سازی ذهنی و تجسم عینی استفاده شود زیرا که این تصاویر در بازیابی و به خاطرآوردن مطالب نقش بسزایی دارد.
وی خاطر نشان کرد: از آنجا که روش مطالعه و رعایت اصول آن نقش مهمی در یادگیری و درک و فهم مطالب دارد، برای یادگیری هر مطلب، رعایت این اصول ضروری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha