دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۰
کد خبر: 135636

یک متخصص داخلی گفت: سنگ کیسه صفرا در زنان، افراد چاق و کسانی که اقدام به کاهش وزن به‌صورت ناگهانی میکنند، شایعتر است.

سنگ کیسه صفرا در چه کسانی شایع‌تر است؟

دکتر بابک رضایی در گفت‌وگو با ایسنا ، اظهار کرد: مایع صفرا توسط سلولهای کبدی در بدن هر فردی ساخته می‌شود و در کیسه صفرا ذخیره می‌شود تا در مواقع مورد نیاز شروع به ترشح کند، چرا که وجود صفرا برای هضم چربی ها در بدن ضروری است.

وی افزود: مایع صفرا از سه نوع ترکیب تشکیل‌شده مانند اسیدهای صفراوی، کلسترول و ... که اگر میزان هر یک از این ترکیبات به هم بریزد مواد حالت رسوبی پیدا کرده و ابتدا به‌ صورت هسته و سپس به شکل سنگ می‌شود.

این متخصص داخلی تصریح کرد: دو نوع سنگ کیسه صفرا وجود دارد که 80 درصد به‌ صورت کلسیمی و 20 درصد به حالت رنگ‌دانه‌ای است که در افرادی که در دهه چهارم زندگی خود هستند، بیشتر مشهود است و این مسئله با کلسترول رابطه مستقیم دارد. به همین جهت افراد باید نسبت به رژیم غذایی خود توجه ویژهای داشته باشند.

رضایی در خصوص نحوه تشخیص و درمان این بیماری، یادآور شد: استانداردترین روش برای تشخیص استفاده از روشهای عکسبرداری است که در صورت احساس درد در قسمت بالا و سمت راست شکم مشکوک به این بیماری هستند. درمان نیز به این صورت نیست که هر کس به دلیل داشتن سنگ کیسه صفرا تحت درمان قرار گیرد، بلکه در موارد خاصی مانند داشتن درد زیاد، آناتومی خاص، التهاب کیسه صفرا و ... بیمار تحت درمان قرار میگیرد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • saee ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
    1 0
    با سلام و تشکر از مقاله در مورد یکی از دلایل تشکیل شدن سنگ کیسه صفرا ولی من به عنوان کسی که دچار این مشکل شدم ، میخواستم بگم که صرف نظر از مواجه شدن با مشکلات ناشی از سنگ کیسه صفرا، مشکلات پس از آن تبدیل به یه کابوس میشه چون معلوم نیست چه کسی درست میگه و چه کسی نادرست. برای مثال بعد از اینکه مشخص شد درد طاقت فرسایی که من بعد از خوردن غذا بهش مبتلا میشدم ممکنه به علت سنگ کیسه صفرا باشه نزد یکی از بهترین جراحها در یکی از بهترین بیمارستانهای خصوصی تهران رفتم که از طریق لاپاراسکوپی عمل شدم و در حالیکه جراح گفته بود هیچ اتفاقی با برداشتن کیسه صفرای من نخواهد افتاد، الان بعد از 3 سال هنور مشکلات بیشماری بعد از عمل دارم و باید بگم متاسفم که پزشکان برای راحت کردن خودشون به خواسته بیمار توجه نمیکنند و فقط میگن باید کل کیسه را خارج کنیم در حالیکه همون موقع من یک جراحی را پیدا کردم که جراحی سنگ کیسه صفرا با جدیدترین تکنولوژی پزشکی جهان انجام میداد و فقط سنگ کیسه صفرا را خارج میکرد ولی وقتی با جراح خودم که از بهترینها در ایران بود مشورت کردم گفت چرت و پرته و هیچ جای دنیا سنگ را خارج نمیکنند و حتی حاضر نشد با اون جراح تلفنی صحبت کنه. به هر حال من کیسه صفرامو در آوردم و نمیخوام تعریف کنم تا امروز چه مشکلاتی داشتم از اجبار به پرهیز از غذاهایی که دوست داشتم تا دردهایی که حتی منجر به این شد که جراح دیگری بگه فکر میکنم یه سنگ تو جدار شکمت جاگذاشتن و باید دوباره جراحی بشی. یکسال پیش دوستم دچار درد سنگ کیسه صفرا شد و این دفعه فقط با اون آقای جراح که جراحی سنگ کیسه صفرارا با جدیدترین تکنولوژی پزشکی جهان انجام میداد تماس گرفتیم و ایشون عملش کرد و 5 تا سنگ در اندازه های مختلف داشت که درآورد و الان که حدود 13 ماه از عملش گذشته انگار هیچ مشکلی از روز اول نداشته. راحت هر غذایی دوست داره میخوره فقط هر 3 ماه یکبار یه سونوی جدید انجام میده و نتیجشو برای دکتر ایمیل میکنه. متوجه شدید چی گفتم؟ ایمیل میکنه. یعنی حتی جراحش ازش نمیخواد که بره یه ویزیت دیگه بده تا نتیبجه سونوشو ببینه و فقط با بررسی تصویر سونوگرافی اگر سنگ کوچکی تشکیل شده باشه بهش توصیه هایی میکنه که اون سنگ کوچک خودش به صورت طبیعی دفع میشه تا نتونه بزرگ و مشکل دار بشه. کاش یه روزی پزشکا بفهمن اگر سوادشون بالا رفته به کارهای جدید دیگران اهمیت بدن و فکر نکنن اگر بخوان کار نفر دیگه را انجام بدن کارهای قبلی خودشون زیر سوال میره.