دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۹
کد خبر: 135638

خروپف کردن، مشکل شایع و آزاردهنده‌ای است که فرد مبتلا و حتی سایر اعضای خانواده را از خواب کافی و خوب محروم می‌کند.

5 توصیه برای درمان خروپف

سلامت نیوز: خروپف کردن، مشکل شایع و آزاردهنده‌ای است که فرد مبتلا و حتی سایر اعضای خانواده را از خواب کافی و خوب محروم می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، نداشتن خواب خوب و کافی می‌تواند تاثیر منفی بر روابط فردی و اجتماعی، توانایی فرد برای تمرکز کردن یا حتی سلامت کلی وی داشته باشد. خروپف کردن زمانی اتفاق می‌افتد که جریان هوا مجبور است از یک مجرای هوایی باریک در پشت دهان و بینی عبور کنند. در این شرایط هوا با شدت و فشار از مجرا عبور کرده و در نتیجه نقاطی از گلو و زبان که با «نرم‌کام» برخورد دارند به ارتعاش در می‌آیند و این ارتعاش همان خروپف کردن است.

در صورتی که خروپف کردن با نفس نفس زدن یا مکث کوتاه در تنفس همراه باشد می‌تواند از وجود یک مشکل جدی حکایت داشته باشد و احتمالا فرد به نوع شدیدی از آپنه خواب مبتلاست. آپنه خواب روی سلامت قلب تاثیر سوء می‌گذارد.

اگر خروپف کردن دلیل پزشکی جدی نداشته باشد می‌توان با روش‌های ساده‌ای این عارضه را درمان کرد یا از شدت آن کاست. سایت «هلث لاین» در مطلبی به برخی از روش‌های درمانی موثر در از بین بردن عادت مزاحم خروپف کردن در افراد اشاره کرده است:

1- خوابیدن به پهلو: یک روش ساده برای درمان خروپف، خوابیدن به پهلوست. در صورتی که فرد به خوابیدن به پشت عادت داشته باشد احتمال خروپف کردن در او بیشتر است. اگر عادت دارید به پشت بخوابید تلاش کنید از این شکل خوابیدن بپرهیزید.

2- کاستن از عوامل ایجادکننده این عارضه: احتقان بینی موجب تشدید خروپف کردن می‌شود. استفاده از اسپری بینی تا حدودی می‌تواند این وضعیت را بهبود دهد و موجب شود جریان هوا راحت‌تر از مجرای هوا عبور کند. در صورتی که به آلرژی مبتلا هستید برای کاهش مواد آلرژی‌زا محل خواب خود را به طور مرتب پاکیزه نگه دارید.

3- خودداری از مصرف مواد الکلی: مصرف مواد الکلی موجب شل شدن ماهیچه‌های گلو می‌شود که در این شرایط ارتعاش ماهیچه‌ها افزایش می‌یابد و حتی فرد را در معرض خطر آپنه خواب انسدادی قرار می‌دهد و شدت خروپف کردن را افزایش می‌دهد.

4- انجام حرکات ورزشی مفید: حرکات ورزشی برای تقویت ماهیچه‌های گلو و دهان وجود دارد. ورزش‌های مخصوص ناحیه «اوروفارنکس»، موجب سفت شدن ماهیچه‌های این قسمت شده و ارتعاشات همراه با صدا را به حداقل می‌رساند.

5- کاهش وزن: تمام اعضای بدن به یکدیگر مرتبط هستند. در صورتی که با خروپف کردن با صدای بلند مشکل دارید به این مفهوم است که اعضای دیگر بدن هم به توجه نیاز دارند. هرچند ارتباط تایید شده‌ای بین چاقی و خروپف کردن وجود ندارد اما بسیاری از کارشناسان براین‌باورند که کاهش وزن می‌تواند در درمان آپنه خواب انسدادی موثر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha