این واقعیت که انسان می تواند بدون آب و غذا ساعت ها یا روزها زنده بماند اما بدون هوا اصلا، اکنون به عنوان یک مانیفست یا سند جهانی برای مقابله با آلودگی هوا تبدیل شده است و کشورهایی که در این زمینه گام های عملی برمی دارند به عنوان سیستم هایی پیشرو در جهان مطرح می شوند.

چرا مقابله با آلودگی هوا مطالبه عمومی است؟

سلامت نیوز: این واقعیت که انسان می تواند بدون آب و غذا ساعت ها یا روزها زنده بماند اما بدون هوا اصلا، اکنون به عنوان یک مانیفست یا سند جهانی برای مقابله با آلودگی هوا تبدیل شده است و کشورهایی که در این زمینه گام های عملی برمی دارند به عنوان سیستم هایی پیشرو در جهان مطرح می شوند.

محققان می گویند هر فرد برای نفس کشیدن و زنده ماندن در طول روز به حدود سه هزار گالن ( حدود 10 هزار لیتر) هوا نیاز دارد و اگر این هوا با ذرات آلاینده همراه باشد، منبع رشد و بروز بیماریهای مختلف در ارگان های بدن می شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، البته انسان تنها مخلوقی نیست که صرفا دارای حق استفاده از هوای پاک است بلکه سایر موجودات زنده نیز حق بهره مندی از هوای سرشار از اکسیژن را دارند.


هوای آلوده نه تنها بنیان جسم و روح انسان و جامعه اطراف او را ذره ذره از بین می برد بلکه درختان، غلات، گیاهان ، دریاچه ها و تمام حیوانات نیازمند اکسیژن خالص را نیز درگیر آثار و عوارض سوء آن می کند. اکنون در بسیاری از آثار پژوهشی این واقعیت به اثبات رسیده است که هوای ناپاک حتی بر ساختمان ها، مجسمه ها و آثار و ابنیه تاریخی نیز تاثیر مخرب دارد.

 

** گام های عملی کشورها برای حفظ محیط زیست


از نظر تاریخی بسیاری از کشورهای پیشرفته در مسیر توسعه چند جانبه، همزمان با رشد و گسترش صنایع خود، اقدام به ارائه برنامه های ملی حفظ محیط زیست کردند.


به طور مثال آمریکا و چین اگرچه به عنوان دو عامل اصلی افزایش گازهای گلخانه ای در جهان مطرح هستند اما آنها برنامه های جدی برای حفظ محیط زیست در کشور خود دارند.


در آمریکا، کنگره در سال 1970، لایحه گام های عملی برای حفاظت از محیط زیست را تصویب کرد. همزمان با این رویداد آژانس حمایت از محیط زیست در این کشور با نامEnvironmental Protection Agency)EPA) تشکیل شد. از آن پس تاکنون دولت های مختلف این کشور(اعم از ایالتی و ملی) و صاحبان صنایع در زمینه های مختلف موظف به ارائه برنامه های متنوع زیست محیطی در تمامی اقدامات خود شدند و حتی از همکاری گروههای پاسدار و حامی محیط زیست برای ارائه طرح های حافظ محیط زیست بهره جستند.


این قانون به عنوان یک کتاب راهنما و گام عملی برای هوای پاک  Clean Air Actسرمنشاء تغییر در رویکردها، دیدگاهها ، سیاست ها، رفتارها و اقدامات علمی مسوولان، کارگزاران، صنعتگران ، سرمایه گذاران، بانکداران و حتی طراحان، فناوران ، محققان و دانشمندان و بخش های آموزشی این کشور شده است.


چین هم در زمره کشورهایی است که برنامه مقابله با آلودگی هوا را در ابعاد گسترده


پیگیری می کند. این کشور در سال 2013جزییاتی از برنامه جدید عملی خود را با عنوان


New air pollution action فاش ساخت.


این کشور آسیایی با بیش از یک میلیارد نفر جمعیت اعلام کرد که 10 گام عملی ملی the National 10 Measures را با 35 زیرمجموعه برای کاهش آلودگی هوا مورد پیگیری و اجرا قرار خواهد داد که از جمله آنها برنامه های تشویقی و تنبیهی ویژه ای برای صنایع درجهت کاهش میزان ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون است.


اژدهای خفته همچنین خود را متعهد اجرای اصلاحات اقتصادی در صنایع مختلف به منظور کاهش میزان مصرف زغال سنگ تا سال 2017 کرد.


با توجه به نقش عمده زغال سنگ در تولید آلاینده های مختلف هوا و گرمایش زمین قرار شد مصرف زغال سنگ در استان های مختلف این کشور تا دو سال آینده از جمله در خبی40 میلیون تن ، در شاندونگ 20 میلیون تن و 13 میلیون تن در پکن کاهش یابد.


محورهای برنامه 10 دهگانه عملی چین برای کاهش آلودگی هوا شامل موارد ذیل است:


• کاهش انتشار چند آلاینده


• توسعه و ارتقاء صنایع


• شتاب بخشیدن به ارتقاء فنآوری در شرکت ها و صنایع


• شتاب بخشیدن در ایجاد تنوع استفاده از انرژی


• اجرای برنامه های گسترده حفاظت از محیط زیست با صرفه جویی در انرژی با حفظ بازار


• اعمال سیاست های اقتصادی زیست محیطی بازار محور


• رفع چالش ها قانونی، تقویت ضمانت های اجرایی برنامه های مقابله با آلودگی هوا


• ایجاد و تقویت مکانیسم های همکاری منطقه ای برای کاهش آلودگی هوا


• ایجاد سیستم های نظارت و هشدار و واکنش های اضطراری


• بازتعریف مسئولیت ها و تعامل دولت با بخش خصوصی و عمومی برای حفاظت از محیط زیست


**آلودگی هوا و سلامتی انسان


آثار ظاهری آلودگی هوا برانسان با سوختن چشم شروع می شود.گلو و بینی را تحریک می کند، کم کم چابکی را از نفس ها می گیرد و آنها به شماره می اندازد و سرو صدای سنگینی ریه ها بلند می شود و همزمان آرام آرام جوارح داخلی مانندقلب و عروق و سایر دستگاهها و اندام انسان را به سخره خود می گیرد.


در واقع آلاینده های ریز و ذرات معلق شیمیایی می تواند سیستم تنفسی انسان که مهمترین دستگاه حیات بشر است را مورد هدف قرار دهد.


براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی در سال 2014 بیش از 334 میلیون نفر در سراسر جهان به بیماری آسم مبتلا شدند که آلودگی هوا نقش نخست در ایجاد این بیماری را داشت.


آمار مبتلایان به بیماری آسم در سالهای 2011 تا 2014 با بیش از 36 درصد رشد از 235 میلیون نفر به 334 میلیون نفرافزایش یافت.


پزشکان می گویند اگرچه فرد مبتلا می تواند سال ها با این بیماری زندگی کند اما کیفیت زندگی او بسیار نازل خواهد بود.


طبق گزارش این سازمان جهانی برخی از این آلاینده ها و سموم شیمیایی هوا مانند بنزن benzene و وینیل کلرید vinyl chloride بسیار سمی هستند و در ایجاد بیماریهای خطرناکی مانند سرطان ، نقص نوزداد هنگام تولد،آسیب های جدی دستگاه تنفسی و سیستم مغز و اعصاب نقش بسزایی دارند.


متخصصان سازمان بهداشت جهانی می گویند سایر آلاینده های هوای ناپاک نیز به مرور روز و ماه و سال به لایه های فوقانی جو رفته و عامل نازک شدن و از میان رفتن لایه حفاظتی اوزون از زمین در قبال اشعه های خطرناک ساطع شده از خورشید مانند ماوراء بنفش می شوند .


این چرخه در نهایت تاثیر سوئی بر محیط زیست انسان دارد . درحال حاضر بسیاری از کشورها به دلیل این گونه مشکلات زیست محیطی شاهد روند افزایشی مبتلایان به بیماری های پوستی و چشمی حتی انواع سرطان های پوست هستند.


*** آلودگی هوا و محیط زیست


در واقع آلودگی هوا صرفا عامل سوزاندن چشم و گلو و یا در مراحل بعدی تهدید کننده سلامت انسان نیست بلکه به طور مستقیم محیط زیست را نیز هدف قرار می دهد.


مواد سمی و شیمیایی ذرات آلاینده معلق در هوا در اقصی نقاط جهان بارها عامل بارش باران های اسیدی شده است. علاوه براین اشعه مضر لایه اوزون که اکنون بیش از گذشته به سطح زمین می رسد قادر به ازبین بردن درختان، محصولات کشاورزی ، حیات وحش، دریاچه ها و دیگر پهنه های آبی است. این آلاینده ها حتی می تواند ماهی ها و سایر جانداران دریایی را نیز تحت تاثیر آثار نابود کننده خود قرار دهد.

 

*** آلودگی هوا و اقتصاد


آثار زیانبار آلودگی هوا در واقع هزینه ها در سیستم های بهداشت ،سلامت و اقتصاد جوامع را به طرز قابل توجه و چشمگیری افزایش داده است.


گزارشهای جهانی حاکی است اکنون روزانه میلیون ها نفر به دلیل بیماریهای ناشی از آلودگی های زیست محیطی که ناپاکی هوا در راس آنها قرار دارد ، از تحصیل و کار روزانه خود باز می مانند .


آلودگی هوا همچنین سالانه با افزایش میزان قابل توجه تخریب محصولات کشاورزی و کاهش بازدهی جنگل ها ، دریاها و پهنه های آبی میلیاردها دلار به اقتصاد جوامع لطمه می زند.


علاوه براین طبق گزارش سازمان جهانی در سال 2012 هفت میلیون نفر به دلیل قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا در سراسر جهان جان باختند.( یک هشتم از کل آمار مرگ و میر جهان در همان سال).


این یافته ها بیش از دوبرابر آماری بود که دانشمندان،در این زمینه تخمین زده بودند و همین امر سبب شد تا آنها آلودگی هوا را به عنوان یکی از مهمترین چالش ها و تهدیدهای سلامت انسان در تمام جوامع بشری، در سال های آتی عنوان کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha