دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۶
کد خبر: 135654

سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس از افزایش تعداد روزهای پاک در سال جاری خبر داد و گفت: طی سال جاری وضعیت هوا در شهرهای بزرگ مثل اصفهان، اراک، مشهد، تبریز، کرج نسبت به سال گذشته مطلوب تر شده به طوری که در سال قبل تا 27 دی ماه تنها سه روز هوای پاک داشتیم این در حالی است که در سال 93 در مدت مشابه 13 روز هوای پاک داشته ایم.

سلامت نیوز:  سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس از افزایش تعداد روزهای پاک در سال جاری خبر داد و گفت: طی سال جاری وضعیت هوا در شهرهای بزرگ مثل اصفهان، اراک، مشهد، تبریز، کرج نسبت به سال گذشته مطلوب تر شده به طوری که در سال قبل تا 27 دی ماه تنها سه روز هوای پاک داشتیم این در حالی است که در سال 93 در مدت مشابه 13 روز هوای پاک داشته ایم. 

موید حسینی صدر در گفت و گو با  پانا، با بیان اینکه آلودگی هوا عوامل مختلفی دارد، اظهار داشت: از آن جمله می توان به استاندارد نبودن خودروها، عدم استاندارد سوخت، خودروهای فرسوده، مصرف سوخت خانگی و صنایع آلاینده اشاره کرد که این عوامل مهمترین و پررنگ ترین نقش را در تشدید آلودگی هوا دارند.

به گفته وی، توسعه کند سیستم حمل و نقل عمومی، روند کند خروج خودروهای فرسوده، استفاده از تکنولوژی فرسوده و انرژی در صنایع، ساخت و سازهای و تراکم شهری، رشد لجام گیسخته و افزایش جمعیت شهری را از جمله مشکلات اجرایی شدن برنامه کاهش آلودگی هوا است که مشارکت مردم کلید حل مشکل آلودگی هوا است.

برنامه‌های کاهش آلودگی هوا کوتاه مدت نیست

حسینی صدر افزود: برنامه های کاهش آلودگی هوا شتابزده و کوتاه مدت نیست بلکه راهبردی، بلند مدت و پیچیده است که برای رسیدن به نتیجه باید تلاش کرد و هماهنگی بین دستگاه ها برای بهبود شاخص ها و استاندارد های محیط زیست صورت گیرد.

وی با اشاره به فعالیت کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا که با حضور 16 دستگاه اجرایی اجرا می شود، افزود: هماهنگی بین 16 دستگاه سخت است و بدون همراهی شوراهای شهر و شهرداری ها نمی توان انتظار داشت که نتایج این کارگروه عملیاتی شود.

افزایش تعداد روزهای پاک در سال جاری

سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس ادامه داد: اخیرا جلسه ای را با دکتر ابتکار رئیس سازمان محیط زیست داشتیم و همه ما می دانیم که با اجرای مصوبه کاهش آلودگی هوا شاهد بهبود کیفی در وضعیت آلاینده های هوا خواهیم بود. طی سال جاری وضعیت هوا در شهرهای بزرگ مثل اصفهان، اراک، مشهد، تبریز، کرج نسبت به سال گذشته مطلوب تر شده به طوری که در سال قبل تا 27 دی ماه تنها سه روز هوای پاک داشتیم این در حالی است که در سال 93 در مدت مشابه 13 روز هوای پاک داشته ایم و تعداد روزهای سالم از 173 روز به 198 روز رسیده است.

وی با اشاره به روز ملی هوای پاک درباره راهکارهای اجرایی کاهش آلودگی هوا در مصوبه هیأت دولت نیز گفت: سازمان حفاظت محیط زیست ناظر اجرای این مصوبه است.

سرطان ناشی از برخی آلاینده‌ها قطعیت دارد

این نماینده مجلس با بیان اینکه سرطان ناشی از برخی از آلاینده های هوا و بنزن قطعیت دارد، تصریح کرد: بنزین پتروشیمی که سهمی در تولید بنزین کشور را داشت از اردیبهشت ماه سالجاری عرضه و تولید بنزین پتروشیمی حذف شد. در حال حاضر روزانه 24 میلیون لیتر با استاندارد یورو 4 ، کرج ، اصفهان ، مشهد ، اراک و تهران توزیع می شود، که از این میزان 10 میلیون لیتر سوخت یورو 4 در تهران توزیع می شود.

تردد 1.5 میلیون خودروی فرسوده

حسینی با اشاره به ضرورت توسعه حمل و نقل عمومی خاطرنشان کرد: تاکنون اقداماتی برای خروج خودروهای فرسوده انجام شده که با همکاری وزارت کشور، ناوگان حمل و نقل عمومی توسعه می یابد. هم اکنون حدود 1.5 میلیون خودروی فرسوده در کشور تردد می کند، 200 هزار خودروی فرسوده از ابتدای سال تا کنون خارج شده است.

سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس در ادامه افزود: حذف بنزین پتروشیمی یکی از اصلی ترین گام ها در کاهش آلودگی هوا بوده که این کار با همکاری وزارت نفت انجام شده است و اکنون در بیشتر کلان شهرهای کشور بنزین با استاندارد یورو 4 توزیع می شود.

گزارش پایش صنایع آلاینده در کشور

این نماینده مجلس همچنین درباره فعالیت صنایع بزرگ آلاینده و برخورد با این صنایع گفت: طبق اعلام سازمان محیط زیست صنایع بزرگ کشور ضمن پایش آنلاین منابع خود باید گزارش خروجی های خود را نیز ارائه دهند.

 امروز روز هوای پاک است، هوایی که سالهاست برای پاک بودنش دست به دامان آسمان شده ایم. روز هوای پاك در دنیا تحت عناوین مختلف از جمله روز بدون خودرو، روز بدون دود و ... نامگذاری شده و اقدامات خاصی در این روز جهت تنویر افكار عمومی صورت گرفته است. در ایران نیز بحران آلودگی هوا در تهران و هفت کلانشهر آلوده شامل تبریز، مشهد، اراك ، اصفهان، البرز، شیراز و اهواز به حدی رسید که مسئولان وقت به منظور ایجاد حساسیت در بین اقشار مختلف جامعه ، از سال ۱۳۷۴ روز ۲۹ دی ماه را به عنوان روز ملی هوای پاک اعلام کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha