دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۲

در جامعه امروز، با وجود دغدغه‌های فردی و بین فردی و روابط پرترافیک افراد جامعه توجه به سه اصل اساسی باعث می‌شود تا در این فضا آرامش حفظ شود.

3 اصل دستیابی به زندگی سالم

سلامت نیوز:در جامعه امروز، با وجود دغدغه‌های فردی و بین فردی و روابط پرترافیک افراد جامعه توجه به سه اصل اساسی باعث می‌شود تا در این فضا آرامش حفظ شود.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر علی اصغر عباسی اسفجیر، آسیب شناس اجتماعی و عضو هیأت علمی دانشگاه در روزنامه ایران نوشت: مبنا قرار دادن چند اصل اساسی و دقت داشتن به آنها موجب می‌شود تا زندگی، روز، هفته، ماه و سال سالمی داشته باشیم و با مدیریت صحیحی در مسیر سلامت گام برداریم.

در جامعه امروز، با وجود دغدغه‌های فردی و بین فردی و روابط پرترافیک افراد جامعه توجه به سه اصل اساسی باعث می‌شود تا در این فضا آرامش حفظ شود.
گام نخست
نخستین اصل، این است که نمی‌توان انتظار داشت همه اطرافیان شبیه خودمان فکر و عمل کنند. در حقیقت باید پذیرفت افراد براساس ویژگی‌های شخصی خود تفاوت‌هایی دارند از این رو لازم است درکی پیدا کنیم تا دیگران را آن‌گونه که هستند، بپذیریم و بدانیم در این صورت انرژی کمتری را هم صرف خواهیم کرد زیرا از میزان چرایی‌هایی که فرسایش ذهنی و جسمی را به وجود می‌آورند، کاسته می‌شود. نهادینه کردن این اصل به مثابه مجهز بودن به یک مهارت اجتماعی است که فرد را به مسیری روشن رهنمون می‌سازد ضمن اینکه در تمام سطوح مصداق بیرونی پیدا می‌کند و فرد می‌داند قرار نیست همه تفاوت‌ها به وجوه مشترک کامل تبدیل شوند.
گام دوم
اصل دوم پرهیز از زود قضاوت کردن است. بر این اساس لازم است تمرین و تلاش کرد تا فرد پیش از اظهارنظر و قضاوت، کمی تأمل و سبک و سنگین کند تا مبادا سریع و بر مبنای داشته‌ها و باورهای سابق خود نتیجه‌گیری کند. به خاطر سپردن این موضوع که معمولاً قضاوت‌های عجولانه آلوده به یک سری پیشداوری‌ها است، باعث می‌شود تا فرد بدون تجربه هیجانات منفی، با تفکر عمیق و به تعویق انداختن تصمیم‌گیری، قضاوت اصولی داشته باشد.
گام سوم
برچسب نزدن به افراد سومین اصلی است که با درونی کردن دو اصل مطرح شده، می‌توان به آن دست پیدا کرد.
باید پذیرفت بخشی از برچسب زدن به دیگران در نتیجه انتظارات نابجا و زود قضاوت کردن است، این در حالی است که برچسب‌ها مانند تیغ‌های برنده‌ای هستند که به صورت تدریجی موجب تکه تکه و بریده شدن و تخریب روابط میان افراد خواهند شد. در حقیقت با به کار‌گیری این عمل ناپسند، خود را از ظرفیت ارتباط مثبت با دیگران محروم می‌کنیم در صورتی که اگر تمرین و ممارست در پیش گیریم تا این سه مهارت در هم گره خورده را به صورت ترکیبی به کار بریم، آرامش و آسایش را میهمان وجود خود و زندگی اطرافیان می‌کنیم.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha