گروه بررسی بیولوژیک دانشگاه تربیت معلم موفق به کشف درمان بیماریهایی از جمله سندرم پلی کیستیک تخمدان ، ام.اس و سلولهای سرطانی از طریق زهر زنبور عسل شدند.

دکتر محمد نبیونی  مجری و سرپرست این تحقیق روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان این مطلب افزود: استفاده از زهر زنبور عسل در درمان بیماریها از گذشته در طب سنتی و در آسیا وجود داشته است ،چناچه تحقیقات در این زمینه ثابت کرده بود افرادی که با پرورش زنبور عسل سرو کار دارند کمتر به بیماری مبتلا می شوند.
وی گفت : این ایده از دو سال قبل با همکاری اساتید گروه زیست شناسی دانشگاه تربیت معلم به مرحله اجرا در آمد و مطالعات در فازهای یک و دو آغاز شد.
نبیونی ادامه داد:در فاز اول این بررسی ،حیوانات آزمایشگاهی گروه هدف بودند و آثار زهر زنبور عسل در درمان سندرم پلی کیستیک تخمدان که بیماری شایع در زنان است بر روی مدل حیوانی انجام و مشاهده شد که عارضه این بیماری رو به کاهش رفت.
این عضو هیات علمی دانشگاه تربیت معلم تصریح کرد:همچنین تاثیر زهر زنبور عسل بر روی حیواناتی که با استفاده از ماده شیمیایی به ام .اس مبتلا شده بودند انجام شد و بعد از این کار مشاهده کردیم که بیماری ام .اس رو به بهبودی است.
نبیونی با اشاره به اینکه این آزمایش از لحاظ خصوصیات فیزیولوژیکی و مطالعات میکروسکوپ نوری و الکترونیکی مورد تایید قرار گرفت افزود: غلاف های میانی اعصاب میلینی بیماری ام .اس با تاثیر زهر زنبور عسل شروع به بازسازی و ترمیم شدند.
به گفته وی ،در بخش دیگری از تحقیق ، تاثیرات زنبور عسل بر روی سلولهای سرطانی مورد آزمایش قرار گرفت و مشاهده شد این زهر نقش سمی را در برابر این سلولها در مدل حیوانی ایفا می کند و با تزریق آن سلولهای سرطانی رو به درمان رفتند.
دکتر نبیونی با بیان اینکه نتایج این تحقیقات در مجلات بین المللی به چاپ رسیده است ، اظهار داشت :این تحقیق برای اولین بار در ایران انجام شد و مطالعات مولکولی برای اثبات دقیق تر این نتایج ادامه دارد و پیش بینی می شود تا دو سال دیگر به پایان رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha