یک متخصص پوست و مو به بیان مهم‌ترین مضرات مصرف مکرر سیگار و قلیان پرداخت گفت: به افراد توصیه می‌شود اگر می‌خواهند جوان بمانند سیگار و قلیان را مورد استعمال قرار ندهند.

سلامت نیوز:  یک متخصص پوست و مو به بیان مهم‌ترین مضرات مصرف مکرر سیگار و قلیان پرداخت گفت: به افراد توصیه می‌شود اگر می‌خواهند جوان بمانند سیگار و قلیان را مورد استعمال قرار ندهند.  

 دکتر حسین طباطبایی در گفت‌و‌گو با آنا درباره عوارض مصرف مستمر سیگار و قلیان بر سلامت پوست گفت: سیگار و قلیان دارای ده‌ها مواد مضر از جمله نیکوتین است. استعمال مستمر این مواد بر سیستم گردش خون تاثیر می‌گذارند و موجب تنگ شدن عروق بدن از قبیل قلب، ریه، مغز، پوست و ...می‌شود.

وی با بیان اینکه مضرات مصرف قلیان بسیار بیشتر از سیگار است افزود: تهیه و استعمال سیگار بسیار آسانتر از قلیان است بنابراین بیشتر افراد سیگار را به صورت مستمر استفاده می‌کنند. استعمال این مواد موجب تنگ شدن عروق پوست و در نتیجه رسوب چربی در مویرگ‌ها می‌شود.

این متخصص پوست و مو در ادامه یادآور شد: وظیفه اصلی عروق پوست تغذیه پوست است و هر چه این فرآیند به خوبی صورت گیرد افراد دارای پوستی شاداب، لطیف، سازنده و ... خواهند داشت اما متاسفانه تنگ شدن عروق پوست موجب اختلال این فرآیند می‌شود، در نتیجه پوست بسیاری از زیبایی‌های خود از قبیل شادابی، سازندگی و... را کاهش می‌دهد.

طباطبایی تصریح کرد: مصرف سیگار و قلیان موجب می‌شود پوست خاصیت ترمیمی خود را از دست بدهد و زمانی که خراش و زخمی به صورت عمدی و یا غیر عمدی در پوست ایجاد شود به کندی بهبود یابد که این مساله علاوه بر زیبایی در علم پزشکی نیز بسیار ناخوشایند محسوب می‌شود.

این متخصص پوست و مو افزود: در برخی مواقع که این افراد برای درمان ضایعات پوستی  به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند نه تنها زخم و جای بخیه در آنها با تاخیر بهبود می‌یابد از طرفی احتمال بروز عفونت نیز در آنها افزایش می‌یابد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تیره شدن پوست را یکی دیگر از عوارض این مساله دانست و گفت: تیرگی پوست در افرادی که پوست تیره دارند بیشتر ایجاد مشکل می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: اقدامات زیبایی مانند لیزر، بوتاکس، پلینگ، درم ابریژن و ... در افرادی که به صورت مستمر سیگار و قلیان مصرف می کنند به خوبی پاسخگوی نیاز این افراد نیست به گونه‌ای که این مساله قبل از آغاز کار توسط پزشک به بیمار عنوان می‌شود اما باز بسیاری از این افراد از اقدامات زیبایی که انجام داده‌اند بسیار ناراضی هستند و احساس رضایت نمی‌کنند.

طباطبایی با بیان اینکه تمام این عوارض بیان شده تنها برای خود فرد ایجاد عارضه می‌کند و از لحاظ زیبایی آنها را دچار مشکل می‌سازد گفت: استعمال مکرر سیگار و قلیان علاوه بر عوارض عنوان شده خطرات بسیاری از جمله ابتلا به سرطان لب، دهان، و مخاط را در پی دارد.

این متخصص پوست و مو سرطان بازال سل کارسینوما (BCC ) را یکی از سرطان‌های شایع لب دانست و گفت: عوامل دیگری از جمله آفتاب نیز در بروز این سرطان نقش دارند اما مصرف سیگار و قلیان نیز به عنوان یکی دیگر از عوامل ایجاد کننده این بیماری نقش دارند. این نوع سرطان در بدن ریشه نمی‌دواند بنابراین اگر به موقع تشخیص داده شود با جراحی بهبود می‌یابد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سرطان اسکواموس سل کارسینوما (SCC) یکی دیگر از سرطان‌های شایع دهان و لثه است که می‌تواند بر اثر استعمال مکرر سیگار و قلیان ایجاد شود اما به دلیل اینکه این سرطان در بدن منتشر می‌شود می‌تواند اعضای حیاتی بدن را نیز با سرطان درگیر سازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha