: آموزش پزشکی یکی از حساس ترین بخش های آموزش های دانشگاهی است که کوچک ترین نقص و کوتاهی در فرآیند آموزش می تواند سلامت بیماران را به خطر بیندازد. کارشناسان حوزه سلامت بخشی از قصور یا خطاهای پزشکی را ناشی از ضعف آموزش پزشکان می دانند.

رنج نظام سلامت از به روز نبودن آموزش های پزشکی

سلامت نیوز: آموزش پزشکی یکی از حساس ترین بخش های آموزش های دانشگاهی است که کوچک ترین نقص و کوتاهی در فرآیند آموزش می تواند سلامت بیماران را به خطر بیندازد. کارشناسان حوزه سلامت بخشی از قصور یا خطاهای پزشکی را ناشی از ضعف آموزش پزشکان می دانند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، خهم اکنون ۱۷۰ هزار دانشجوی علوم پزشکی در حال تحصیل در ۵۵ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی کشور و ۱۳ هزار نفر عضو هیئت علمی این دانشگاه ها مشغول آموزش این دانشجویان هستند که این تعداد نسبت به سال های گذشته روند افزایشی نشان می دهد و همین مسئله باعث شده که دیگر نیازی به حضور پزشکان هندی و پاکستانی در کشور نباشد. به گفته معاون آموزش وزارت بهداشت از نظر کمیت توانسته ایم نسبت به گذشته پزشکان زیادی تربیت کنیم، اما همچنان کیفیت آموزش های پزشکی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور مطلوب نیست، در سال های اخیر ظرفیت های نیروی پذیرش دانشجویان گروه پزشکی افزایش یافت و تعداد زیادی دانشجو جذب شدند، اما متناسب با این افزایش، ظرفیت های آموزشی لازم افزایش پیدا نکرد که این اقدام به کاهش کیفیت آموزش پزشکی منجر می شود.

وزیر بهداشت و درمان هم معتقد به تحول در آموزش پزشکی است آن گونه که به تازگی دکتر هاشمی گفته است آموزش پزشکی نیاز به تحول دارد، زیرا آموزشی که اکنون به دانشجویان داده می شود از نظر زمان و محتوا تفاوتی با ۳۰ سال گذشته نکرده است، اما منابع آموزش پزشکی به روز است، سپس باید سبک آموزش و طول دوره آموزش تغییر کند و در تقویت متخصصان تجدید نظر صورت گیرد.

«آموزش های یک طرفه استاد به دانشجو از مهم ترین مشکلات سیستم آموزشی دانشگاه های کشور است از این رو آموزش، ضعیف ترین حلقه های کادر پزشکی دانشگاه های ما را تشکیل می دهد». این اظهار نظر یک عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی است. به گفته وی با توجه به تعداد زیاد دانشجویان، درمانی شدن فضای بیمارستان های آموزشی و فشار کاری استادان، امکان همراهی مستمر آن ها در آموزش های دوره بالینی دانشجویان وجود ندارد در نتیجه این عوامل باعث می شود که استادان وقت خود را به آموزش های فلوشیب و تخصصی اختصاص دهند. وی گفت: آموزش تعاملی و مشارکت بین استاد و دانشجو، مفیدترین و استانداردترین نوع آموزش در دانشگاه هاست. شیوه آموزش در ۳ سال و نیم اول رشته پزشکی یعنی در دوران علوم پایه به صورت سخنرانی سر کلاس یا سخنرانی تعاملی است که در انتقال دانش از استاد به دانشجو صورت می گیرد اما در مقطع بالینی عمده آموزش دانشجویان در بیمارستان ها به صورت درمان بیمار با نظارت استادان انجام می گیرد. وی گفت: کمبود اعضای هیئت علمی و فاصله با استانداردهای جهانی از دیگر ضعف های آموزش پزشکی در کشور است. ۱۳ هزار عضو هیئت علمی باید ۱۷۰ هزار دانشجو را آموزش دهند بنابراین هنوز به استاندارد جهانی دست نیافته ایم، زیرا باید به ازای هر ۲ تا ۳ دانشجوی دکترا یک استاد وجود داشته باشد. به گزارش سلامت نیوز، دکتر امیرحسین ضیایی معاون آموزش وزارت بهداشت به هزینه های آموزش اشاره کرد و گفت: هزینه بیمارستان های آموزشی ۲ برابر بیمارستان های دولتی است. طبق گزارش های دریافتی برای تجهیزات بیمارستان های آموزشی حدود هزار میلیارد تومان کم داریم و در واقع کمبود اعتبارات در تمام ردیف ها به خصوص برای پشتیبانی برنامه های بیمارستان های آموزشی و تجهیز آن ها کاملا مشهود است.

وی گفت: متاسفانه از اعتبارات بخش آموزش غافل شدیم به گونه ای که به کیفیت خدمات ضربه می زند و با توجه به پذیرش زیاد دانشجو سالانه اعتبارات کمی به بخش آموزش اختصاص می یابد و وقتی سهم آموزش پزشکی به اندازه مورد نیاز و حتی کمتر از این حد اختصاص پیدا کند بر روی کیفیت خدمات پزشکی تاثیر منفی می گذارد. در واقع افت کیفیت آموزش پزشکی از چالش های بزرگ وزارت بهداشت است. در سال ۲۰۱۳ ایران مقام هفدهم را در تولید علم پزشکی در میان کشورهای جهان کسب کرد اما توان بالقوه ایران در تولید علم پزشکی بیش از این است. دکتر داریوش طاهرخانی عضو شورای عالی نظام پزشکی نیز ضمن بیان این مطلب گفت: این مقام در حالی کسب شده که براساس مطالعات صورت گرفته درخصوص مقایسه برنامه آموزش پزشکی عمومی ایران با چند دانشکده پزشکی معتبر از کشورهای منتخب دنیا به لحاظ شاخص های موجود در یک برنامه آموزشی موثر و کارامد، نارسایی در برنامه آموزش پزشکی ایران در لحاظ کردن شاخص ها محرز شده است و با شکاف بزرگی که بین برنامه آموزش پزشکی ایران و دانشگاه های مورد مطالعه از نظر لحاظ کردن و پیاده سازی شاخص های آموزش اثربخش وجود دارد، لزوم بازنگری و اصلاح برنامه آموزش پزشکی کشور بیشتر آشکار است. دکتر طاهرخانی به رتبه بندی دانشگاه های علوم پزشکی جهان اشاره کرد و گفت: براساس رتبه بندی های بین المللی که هر ساله این رتبه بندی انجام می شود در سال ۲۰۱۴ ، ۶ دانشگاه علوم پزشکی کشور از جمله دانشگاه تهران، شهید بهشتی، شیراز، اصفهان، تبریز و مشهد جزو دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی قرار گرفتند که بیشترین فعالیت را در خصوص گردآوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات پزشکی داشتند. به هر حال آموزش پزشکی یکی از ضروریات تضمین سلامت جامعه است و هر چه پزشکان از نظر علمی پربار و متبحر باشند بر کیفیت درمان بیماران تاثیرگذار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha