بیماری تاولی زمان حاملگی به ضایعات تاولی شدیداً خارش داری اطلاق می‌شود که در 95 درصد موارد در حاملگی‌های بعدی نیز رخ می‌دهد.

دکتر مهین ولیخانی، متخصص پوست و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت وگو با ایسنا، اظهار داشت: بیماری تاولی زمان حاملگی با پیش زمینه ژنتیکی به ضایعات تاولی شدیداً خارش داری اطلاق می‌شود که معمولاً در دوران بارداری در انتهای 3 ماهه دوم یا 3 ماهه سوم و یا 3 تا 4 روز پس از زایمان برای مادر ایجاد می‌شود.

وی گفت: بیماری تاولی زمان حاملگی شایع نیست و یک در 50 هزار نفر اتفاق می‌افتد ولی به دلیل این که در دوران بارداری یا پس از زایمان رخ می‌دهد و با جان مادر و نوزاد ارتباط مستقیم دارد نگران کننده است.

دکتر ولیخانی افزود: بیماری تاولی که به صورت ضایعات خارش دار بروز می‌کند عمدتاً در دور ناف با اندازه‌های متفاوت دیده می‌شود ولی ممکن است در سایر نقاط بدن نیز مشاهده شود و اگر به موقع تشخیص و درمان شود مشکلی برای مادر ایجاد نخواهد کرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به روش‌های تشخیصی و درمان گفت: پزشک متخصص می‌تواند با بیوپسی و نمونه برداری که از پوست انجام می دهد بیماری را تشخیص دهد.

وی تصریح کرد: این بیماری تاولی در 95 درصد موارد ممکن است در حاملگی‌های بعدی و یا با مصرف قرص‌های ضد بارداری (OCP) یا قاعدگی‌های بعدی فرد رخ دهد، به همین دلیل بیمار باید با پزشک در ارتباط باشد.

دکتر ولیخانی افزود: در برخی موارد ممکن است به دلیل شدت ضایعات، وزن نوزاد کمتر از حد طبیعی باشد یا سن حاملگی زودتر از موعد باشد که مشکلی ایجاد نمی‌کند ولی در 5 درصد ممکن است نوزاد نیز علایم تاولی داشته باشد که باید مراقب بود این ضایعات دچارعفونت نشود.

وی در پایان تاکید کرد: درمان این ضایعات بر اساس شدت آنها تعیین می‌شود اما در هر حال باید مراقب ضایعات بود و با مصرف صحیح دارو مانع از عفونی شدن ضایعات شد که این امر مشکلات ضایعه را دوچندان می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha