امروز ٢٩دی‌ روز هوای پاک است، روزی که در سال‌های گذشته، روزهای قبل و بعدش اغلب آلوده بود اما امسال وضعیتش به‌مراتب بهتر شده است.

باران ٢٠درصد کاهش، هوای سالم ٢٠درصد افزایش

سلامت نیوز: امروز ٢٩دی‌ روز هوای پاک است، روزی که در سال‌های گذشته، روزهای قبل و بعدش اغلب آلوده بود اما امسال وضعیتش به‌مراتب بهتر شده است.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه شرق در ادامه نوشت: به گواه آمارهای اعلام شده از سوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران تا روز ٢٧دی‌، تعداد روزهایی که هوای تهران سالم یا پاک گزارش شده است به نسبت سال گذشته ٢٠درصد افزایش را نشان می‌دهد. اگرچه برخی منتقدان سازمان هواشناسی که اغلب دلیل انتقادشان رویکرد سیاسی‌شان است، دلیل بهترشدن هوا را وزیدن باد و بارش باران می‌دانند اما طبق اعلام سازمان هواشناسی کشور تا همین روز میزان بارش‌ها در تهران به نسبت سال٩٢ بیشتر از ٢٠درصد کاهش را نشان می‌دهد.
بر این اساس می‌توان گفت وضعیت هوای تهران با وجود کاهش ٢٠درصدی بارش‌ها در این شهر و پایداری جو با ٢٠درصد افزایش روزهای سالم و پاک همراه بوده است که دلیل عمده و اصلی آن را می‌توان بهبود کیفیت سوخت توزیعی در این کلانشهر دانست.
آمارهای شرکت کنترل کیفیت هوای پایتخت حکایت از آن دارد که در سال٩٢ تا ٢٧دی ساکنان تهران تنها سه روز هوای پاک را تجربه کرده بودند، این در حالی است که در سال٩٣ در مدت مشابه ١٣روز هوای پاک تجربه شده است. علاوه‌بر این در همین مدت برای سال‌های ٩٢ و ٩٣ تعداد روز‌های سالم از ١٧٣ روز به ١٩٨ روز رسیده است و تا روز شنبه گذشته روز‌های سالم در تهران، ٣٥روز افزایش داشته است.
تغییر و بهبود کیفیت هوا البته تنها مختص شهر تهران نیست، روز گذشته به مناسبت روز هوای پاک همایشی در سازمان حفاظت محیط‌زیست برگزار شد که در این همایش سعید متصدی، معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست در همین رابطه اظهار کرد: «در شهر اصفهان سال گذشته دوروز خیلی ناسالم و دوروز خطرناک به ثبت رسید، این در حالی است که امسال هیچ روزی وضعیت هوا در شرایط خیلی ناسالم یا خطرناک نبود. همچنین اراک نیز در سال٩٢، ٩روز بسیار ناسالم و چهارروز خطرناک داشته است و در سال٩٣ چنین روزی در این شهر تاکنون رخ نداده است.»به‌گفته وی، روزانه ٢٤میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو٤ در کرج، اصفهان، مشهد، اراک و تهران توزیع می‌شود، که از این میزان ١٠میلیون‌لیتر بنزین سوخت یورو٤ در تهران توزیع می‌شود. که به همین دلیل امسال در شهرهای بزرگ مثل اصفهان، اراک، مشهد، تبریز، کرج در مجموع وضعیت هوای مطلوب‌تری نسبت به سال٩٢ ثبت شده است.
معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه با اجرای مصوبه کاهش آلودگی هوا، شاهد بهبود کیفی در وضعیت آلاینده‌های هوا هستیم، گفت: از سال٩٥ فقط موتورسیکلت‌های انژکتوری شماره‌گذاری می‌شود و خودرو‌های دیزلی نیز از سال٩٤ ملزم به نصب فیلتر دوده خواهند بود.
وی با بیان اینکه هشت کلانشهر کشور درگیر مشکل آلودگی هوا و ٢٣ استان درگیر معضل ناشی از گرد و غبار است، اظهار کرد: مهم‌ترین آلاینده در کشور ذرات معلق ٥/٢ میکرون و ترکیبات سرطانزاست. ذرات معلق ٥/٢میکرون می‌توانند با ورود به جریان خون منجر به افزایش کلسترول خون شوند، تحقیقات نیز نشان می‌دهد بدن برای دفاع در برابر ذرات ٥/٢میکرون هیچ مکانیسم دفاعی‌ای ندارد. طبق گزارش آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان، دود دیزل و ترکیبات آلودگی هوا سرطانزا هستند.
دیگر سخنران این همایش معصومه ابتکار، رییس سازمان محیط‌زیست بود، وی در سخنان خود با اشاره به گذشت ١٦ماه از آغاز به ‌کار دولت یازدهم گفت: شواهد نشان می‌دهد اقدامات جدی برای کاهش آلودگی هوا صورت گرفته است و نتایج قابل احصایی در بهبود کیفیت هوای شهر‌های بزرگ مشاهده می‌کنیم. برنامه‌ها برای کاهش آلودگی هوا شتابزده و کوتاه‌مدت نیست بلکه راهبردی، بلندمدت، پیچیده و چندمجهوله است و برای رسیدن به نتیجه باید با جدیت تلاش کرد و هماهنگی فوق‌العاده‌ای بین دستگاه‌ها برای بهبود شاخص‌ها و استاندارد‌های محیط‌زیست صورت گیرد. ابتکار با بیان اینکه نباید انتظار آنی از برنامه کاهش آلودگی هوا داشته باشیم، افزود: این نتایج در گام‌های اولیه مغتنم است و تاثیر‌گذاری برنامه را نشان می‌دهد. معاون رییس‌جمهوری همچنین تاکید کرد: «حذف بنزین پتروشیمی یکی از اصلی‌ترین گام‌ها در کاهش آلودگی هوا بوده که این کار با همکاری وزارت نفت انجام شده است و اکنون در بیشتر کلانشهرهای کشور بنزین با استاندارد یورو٤ توزیع می‌شود. همچنین کاهش میزان گوگرد گازوییل عرضه‌شده از هفت‌هزار قسمت‌درمیلیون به ١٥٠ قسمت‌درمیلیون از دیگر اقدامات موثر در زمینه کاهش آلودگی هوا بوده است.»
ابتکار با تاکید بر اینکه ارتقا و بهبود کیفیت سوخت همچنان از اهداف موردنظر سازمان محیط‌زیست است که در این زمینه برای بهبود سوخت نیروگاه‌ها نیز تلاش می‌کنیم، گفت: با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت خودروهای داخلی با استاندارد یورو٤ تولید می‌شوند که این امر از مهرماه سال‌جاری آغاز شده است. وی با تاکید بر اینکه سازمان حفاظت محیط‌زیست بدون هیچ‌گونه مماشاتی نسبت به رعایت این استانداردها بر عملکرد خودروسازان نظارت دارد، گفت: این سازمان نسبت به توقف شماره‌گذاری خودروهای فاقد استاندارد یورو٤ مصمم است. ستاد سوخت و خودرو نیز درصدد ازرده‌خارج‌کردن خودروهای فرسوده هستند و تاکنون اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است با همکاری وزارت کشور، ناوگان حمل‌ونقل عمومی توسعه خواهد یافت. از دیگر سخنرانان حاضر در برنامه روز گذشته سازمان محیط‌زیست حمید چیت‌چیان، وزیر نیروی دولت روحانی بود. از آنجا که صنایع آلاینده و به‌خصوص صنایع بزرگ و نیروگاه‌ها در کلانشهرها یکی از عوامل اصلی آلاینده هوا هستند، حضور وی در این همایش حایزاهمیت بود. چیت‌چیان در سخنان خود در این همایش به همین موضوع نیز اشاره‌هایی کرد و با اشاره به اینکه مازوت که سوخت مورد استفاده در بسیاری از نیروگاه‌های تولید برق کشور است، دلیل عمده آلودگی کلانشهرهاست، گفت: «با تدابیر اندیشیده‌شده درصد زیادی از مصرف مازوت کاهش یافته است، به شکلی که مصرف این ماده در سال‌جاری چهارمیلیاردلیتر کاهش داشته است. سال گذشته ٣/١٢میلیاردلیتر مازوت در کشور مصرف شد که امسال این میزان به ٢/٨میلیاردلیتر کاهش یافت که نشان‌دهنده افت چهارمیلیاردلیتری یعنی ٣٣درصد کاهش مصرف سوخت مازوت در کشور است. همچنین مصرف گازوییل از ٣/٩میلیاردلیتر در سال گذشته به ٤/٧میلیاردلیتر در سال‌جاری رسیده است که کاهش ٢٠درصدی را نشان می‌دهد.»
وزیر نیرو ادامه داد: «از اول فروردین سال‌جاری تا پایان ٢٧دی‌ماه (روز گذشته) میزان مصرف گاز در کشور ٤/٤١میلیاردمترمکعب بود در حالی که سال گذشته این رقم ٢/٣١میلیاردمترمکعب را نشان می‌دهد. درواقع مصرف گاز ٣٣درصد افزایش یافته است که این اقدام گامی در راستای کاهش آلودگی هواست. بخش برق و به‌طورکلی انرژی نیز یکی از اثرگذارترین بخش‌ها در کیفیت هواست، با توجه به اینکه صنعت برق خود تولیدکننده انرژی است اما بزرگ‌ترین مصرف‌کننده انرژی نیز محسوب می‌شود.» به‌گفته وی بیش از یک‌سوم کل گاز طبیعی تولیدشده در کشور برای تولید برق در نیروگاه‌ها مصرف می‌شود.
طبق گفته‌های چیت‌چیان از کل برق برای تولید کشور که حدود ٢٦٠میلیاردکیلووات‌ساعت است بین ٩٠ تا ٩٢درصد از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌شود. این در حالی است که مصرف سوخت فسیلی موجب انتشار گازهای آلوده‌کننده، گلخانه‌ای، ذرات معلق، نیتروژن و هیدروکربن‌های نسوخته می‌شود. وی به سوخت‌های مایع به‌عنوان دیگر عوامل آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: «در سال٨٢ فقط ١٧درصد سوخت نیروگاه‌ها از مازوت و گازوییل بود که تا سال٩٢ به ٤٤درصد افزایش یافت که این مساله انتشار گازهای آلاینده را به همراه داشت. کیفیت پایین سوخت، به‌ویژه سوخت مایع که حاوی گوگرد زیادی بوده سومین عامل در آلودگی هواست، پایین‌بودن بازده برخی از نیروگاه‌ها، تلفات بالا و غیرقابل قبول شبکه‌های انتقال و توزیع برق و بازده پایین مصرف برق در بخش‌های مختلف اقتصادی از دیگر عوامل آلودگی هواست.»
وی به ماموریت وزارت نیرو در زمینه کاهش آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: «وزارت نیرو برنامه‌های خود را براساس توسعه فناوری‌های نوین سازگار با محیط‌زیست، رشد پایدار و ایجاد تعادل بین منابع و مصرف و همگام با اقتصاد مقاومتی ترسیم کرد که احداث نیروگاه‌های بزرگ دور از شهرها و مراکز جمعیتی، تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی و کاهش مصرف سوخت‌های مایع و افزایش سهم گاز طبیعی برخی از این برنامه‌هاست. در صورت تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی، بازده آنها به میزان ٥/١برابر افزایش می‌یابد، در هفت‌ماه آخر سال٩٣ حدود سه‌هزارو٨٠٠مگاوات قرارداد با مالکان نیروگاه‌های خصوصی منعقد کردیم تا سیکل سوخت خود را به ترکیبی تبدیل کنند، در مجموع قرار است در سال٩٣ و ٩٤، ١٦هزارمگاوات از نیروگاه‌های گازی به اضافه هشت‌هزارمگاوات بخش بخار به نیروگاه سیکل ترکیبی تبدیل می‌شوند.»چیت‌چیان به افزایش سهم منابع تجدیدپذیر در تولید برق اشاره کرد و گفت: «از ابتدای سال٩٣ تا پایان سال میزان ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر ‌غیر از نیروگاه آبی نیز دو برابر خواهد شد. همچنین قرار است با اقدامات انجام‌شده کاهش تلفات شبکه انتقال توزیع به زیر ١٠درصد برسد در حالی که الان حدود ١٥درصد است که امیدواریم تا مهرماه سال آینده شاهد کاهش این میزان تلفات باشیم.»باید منتظر ماند و دید آیا مجموعه این اقدامات که از سوی وزارتخانه‌های مختلف دولت روحانی و همراهی سازمان حفاظت محیط‌زیست در جریان است در نهایت چه اثراتی بر بهبود کیفیت وضعیت هوای تهران و دیگر کلانشهرهای کشور خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha