دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۱

طی دو سال گذشته بیمه كارگران جدید متوقف و تامین اجتماعی مانع از ادامه روند بیمه كارگران ساختمانی شد كه به نظر من، مهم ترین دلیل این توقف و ممانعت، نظام مند نبودن وضعیت شغلی كارگران ساختمانی بود و بنابراین، كسی هم خواسته و حرف این گروه از كارگران را وقعی نمی گذاشت.

سلامت نیوز: طی دو سال گذشته بیمه كارگران جدید متوقف و تامین اجتماعی مانع از ادامه روند بیمه كارگران ساختمانی شد كه به نظر من، مهم ترین دلیل این توقف و ممانعت، نظام مند نبودن وضعیت شغلی كارگران ساختمانی بود و بنابراین، كسی هم خواسته و حرف این گروه از كارگران را وقعی نمی گذاشت.

به گزارش سلامت نیوز، اسماعیل حق پرست، دبیر اجرایی خانه كارگر شهر تهران در روزنامه اعتماد نوشت: كمتر از یك قرن پیش، قانون بیمه كارگران ساختمانی به علت آمار بالای مرگ كارگران در ایران به اجرا درآمد و تصویب شد كه كارگر ساختمان در مقابل خطرات ناشی از كار، از بیمه درمان و بازنشستگی برخوردار شود. اما در تمام این سال ها، این مصوبه صرفا در قالب صورت مساله بود و هیچگاه به فعل نرسید تا چند سال قبل كه علیرضا محجوب در فراكسیون كارگری مجلس لایحه یی درباره چگونگی اجرای قانون بیمه تامین اجتماعی كارگران ساختمانی ارایه داد. آن لایحه، اجرایی هم شد و امروز اگر حدود ٨٠٠ هزار كارگر ساختمانی از بیمه تامین اجتماعی برخوردارند صرفا مربوط به همان لایحه است. اما طی دو سال گذشته بیمه كارگران جدید متوقف و تامین اجتماعی مانع از ادامه روند بیمه كارگران ساختمانی شد كه به نظر من، مهم ترین دلیل این توقف و ممانعت، نظام مند نبودن وضعیت شغلی كارگران ساختمانی بود و بنابراین، كسی هم خواسته و حرف این گروه از كارگران را وقعی نمی گذاشت.
    مسوولان تامین اجتماعی چندباری هم این نگرانی را ابراز كردند كه با ثبات نداشتن شغل ساختمان، معلوم نیست كارگر ساختمان سهم بیمه خود را چگونه پرداخت خواهد كرد و البته این نگرانی چندان هم اشتباه نبود زیرا وقتی ساخت و ساز فعال می شود، كارگر ساختمانی هم فعال می شود در غیر این صورت، گرفتار شغل كاذب می شود كه امروز موارد بسیاری از گچكاران و سیمانكاران را سراغ داریم كه به علت بیكاری در صنف خود، مشغول حمل بار به صورت پیك موتوری شده اند. البته در این مدت، علاوه بر مخالفت های تامین اجتماعی، با مخالفت های مجلس هم مواجه بودیم و به نظر می رسید كه برخی نمایندگان مجلس با ممانعت از ادامه بیمه كارگران ساختمانی تا اصلاح آیین نامه های موجود، درپی حمایت از منافع سرمایه داران و فعالان عرصه ساخت و ساز و كمك به سودآوری بیشتر این افراد هستند زیرا به هر حال بخش عمده یی حق بیمه تامین اجتماعی كارگران ساختمانی باید توسط كارفرمایان پرداخت می شد. متاسفانه ما در موارد بسیاری با این مشكل مواجه شده ایم كه صرفا امنیت سود و سرمایه كارفرما در نظر قرار می گیرد اما دستمزد و امنیت دستمزد و امنیت اشتغال نیروی كار نادیده گرفته می شود.

   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha