دانشمندان دانشگاه بریستول از سلول‌های بنیادی یك بیمار «نوار پانسمان زنده» برای بهبود زخم‌هایش تولید كردند.

به گزارش سلامت نیوز، دانشمندان این سلول‌های بنیادی را از بیماری گرفتند كه زانوی وی به دلیل شركت در فعالیت‌های ورزشی دچار جراحت شده بود.

هر ساله عده زیادی از ورزشكاران دچار پارگی غضروف هلالی می‌شوند كه نقش بالشتك جاذب ضربه را در بین استخوان‌های بالا و پایین پاها ایفاء می‌كند.

بسیاری از مصدومان زنان و مردان در سنین 20 و 30 سالگی هستند واین آسیب دیدگی عمدتا در اثر كشیدگی پا در حین فوتبال، اسب دوانی، اسكی و برخی دیگر از فعالیت‌های ورزشی رخ می‌دهد.

تا امروز متخصصان تلاش می‌كردند تا غضروف پاره شده را دوباره بدوزند، اما در اغلب موارد این عمل ناموفق بود و مدت بسیار زیادی طول می كشید تا عضو آسیب دیده بیمار دوباره احیا شود و توانایی خود را به دست آورد.

بسیاری از ورزشكاران تصمیم می‌گیرند، بافت آسیب دیده را طی جراحی از بدن خارج كنند؛ با این كار فرد به تدریج بهبود پیدا می‌كند، اما از سوی دیگر استخوان‌ها در زانو باز می‌مانند و خطر ابتلا به پوكی استخوان تشدید می‌شود.

در پژوهش جدید دانشمندان توانستند به روشی منحصر به فرد و امیدوار كننده برای درمان این مصدومیت دست یابند.

این دانشمندان موفق شدند در آزمایشگاه با استفاده از سلول‌های بنیادی برگرفته از مغز استخوان خود بیمار، نوعی «نوار پانسمان زنده» تولید كنند كه می‌تواند بافت غضروف را به شیوه‌ای خارق العاده شفا دهد.

برای این منظور آنها از سلول‌هایی استفاده كردند تا یك چارچوب اسفنجی را كه از كلاژن ساخته شده، پوشش دهند، سپس این ساختار را در داخل شكاف موجود در غضروف قرار دادند.

در نهایت سلول‌های بنیادی دو سوی پاره شده غضروف را به سمت یكدیگر كشانده و به این ترتیب پارگی را ترمیم می‌كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha