رئیس دانشکده محیط زیست واحد علوم و تحقیقات گفت: اهمیت و عملیاتی کردن پشت بام سبز در ساختمان ها که امروزه در دنیا مد نظر است می تواند تا 20 درصد به کاهش آلودگی هوا کمک کند.

سلامت نیوز:  رئیس دانشکده محیط زیست واحد علوم و تحقیقات گفت: اهمیت و عملیاتی کردن پشت بام سبز در ساختمان ها که امروزه در دنیا مد نظر است می تواند تا 20 درصد به کاهش آلودگی هوا کمک کند. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا، مجید عباسپور رییس دانشکده محیط زیست و انرژی این واحد به مناسبت روز هوای پاک گفت: عواملی نظیر ریزگردها ، گازهای گلخانه ای که ناشی از دی اکسید کربن است ، دی اکسید سولفور و اکسیدهای سولفور که ناشی از منابع متحرک هستند از جمله عوامل آلودگی هوا هستند. البته خوشبختانه در ارتباط با منابع متحرک آلودگی هوا مشکل زیادی نداریم.

رئیس انجمن متخصصان محیط زیست ایران با اشاره به اینکه در کلان شهرهایی همچون تهران با منابع خانگی که به عنوان منابع ثابت آلودگی هوا از آنها یاد می شود روبرو هستیم ،گفت: کاهش دما باعث افزایش مصرف انرژی ( سوخت های فسیلی مانند گاز) می شود و از آنجایی که در فصول سرد با وارونگی هوا مواجه هستیم، در زمستان بیشتر از سایر فصول با مشکل پایداری و ماندگاری آلودگی هوا در سطح شهر روبرو می شویم.

عباسپور با بیان اینکه همه اقشار جامعه و سازمانها باید در حد توان خود در زمینه کاهش آلودگی هوا و حفاظت محیط زیست فعالیت کنند گفت: در حوزه مدیریت شهری سازمانهای مختلفی نظیر شهرداریها، سازمان محیط زیست، وزارت صنایع و معادن و ... دخیل هستند که باید به مسئله محیط زیست و آلودگی هوا توجه ویژه ای داشته باشند.

وی گفت: افزایش کمیت و کیفیت حمل و نقل عمومی می تواند مردم را ترغیب به استفاده بیشتر از آنها کند و این امر کاهش آلودگی هوا را در پی خواهد داشت.
وی به اهمیت فضای سبز در کلان شهرهایی نظیر تهران اشاره کرد و افزود: در تحقیقاتی که حدود 6 سال قبل انجام دادیم مشاهده شد که در نزدیک فضاهای سبز میزان آلودگی هوا به مراتب کمتر از دیگر بخشهای شهر است. از آنجایی که در تهران خوشبختانه ارتفاعات زیادی را داریم، می توان مانند پارک چیتگر با ایجاد فضای سبز در آنها، در کاهش آلودگی هوا موثرعمل کنیم. همچنین لازم است که از تخریب فضاهای سبز داخل شهرها به منظور ساخت و ساز نیز جلوگیری کنیم.
وی با بیان این مطلب که مدیریت منابعی مانند آب ، خاک ، مصرف و صرفه جویی نیز در کاهش آلودگی هوا و حفظ محیط زیست از درجه اهمیت بالایی برخوردار هستند افزود: مشکلاتی که امروز شاهد آن هستیم نتیجه عدم مدیریت صحیح در گذشته است.

عباسپور ادامه داد: عدم مدیریت صحیح در مصرف منابع آبی کشور موجب خشکسالی تعداد زیادی از تالابهای کشور شده است که به سبب آن، خشکسالی این تالابها نیز در افزایش ریزگردها تأثیر داشته است. البته لازم به ذکر است که در ارتباط با عوامل خارجی تولید ریزگردها مذاکرات خوبی با کشورهای همسایه صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: مدیریت محیط زیست بصورت کلان در همه زمینه ها باید صورت گیرد و معتقدم مدیریتی تلفیقی از سازمان های درگیر در منابع انرژی و محیط زیست می تواند راهگشای بسیاری از این مشکلات باشد .

رئیس انجمن متخصصان محیط زیست ایران به وجود طرح های مختلفی در ارتباط با کاهش آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: از جمله این طرح ها جایگزینی خودرو های فرسوده است که باید با جدیت و پیگیری مسئولین و همراهی مردم به بهترین شکل صورت گیرد.

وی تنویر افکار عمومی و آموزش را از جمله مهمترین تمهیدات لازم برای فرهنگ سازی در زمینه کاهش آلودگی ها و حفظ محیط زیست دانست و تصریح کرد: در سازمان ملل به این امر توجه بسیاری میشود ما نیز نباید تنها به نامگذاری روزی خاص از جمله همین روز هوای پاک اکتفا کنیم بلکه باید این آموزش را در تمامی اقشار جامعه بخصوص در مراکز آموزشی ازجمله دانشگاه ها و در تمامی رشته ها داشته باشیم.

رییس دانشکده محیط زیست و انرژی واحد علوم و تحقیقات گفت: بنا به تصمیم شورای عالی حفاظت محیط زیست در سال 1373 مبنی بر ارائه درسی در زمینه محیط زیست در کلیه رشته ها ، در دانشگاه صنعتی شریف درسی اختیاری با عنوان آلودگی هوا در رشته هایی مانند مکانیک و برق ایجاد شد .

وی ادامه داد: اگر آموزش بصورت سیستماتیک در دانشگاه ها اجرا شود می تواند در فرهنگ سازی در زمینه حفاظت محیط زیست تـأثیر بسزایی داشته باشد.

عباسپور به نقش شهرداریها در آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: زیرساختهای مناسبی در محلات و نواحی مختلف وجود دارد که باید از این زیرساختها به نحو مطلوبی بهره برداری کنیم به عنوان مثال مبحث 19 در ساخت ساختمانها بحث بسیار خوبی است که در صورت الزام در اجرایی شدن آن می تواند در کاهش آلودگی هوا تأثیر داشته باشد.

وی ادامه داد: متاسفانه با توجه به آمارها میزان مصرف سرانه انرژی در کشور ما حدود 4 برابر بیشتر از میزان استاندارد آن در سایر کشورها است و این خود چالشی جدی است که با آن روبرو هستیم. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha