دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۹
کد خبر: 135728

دانشمندان در دانشگاه میشیگان به توضیحی در این مورد که چرا احتمال زنده ماندن مبتلایان به سرطان لوزالمعده کم است، دست یافته‌اند.

سلامت نیوز:  دانشمندان در دانشگاه میشیگان به توضیحی در این مورد که چرا احتمال زنده ماندن مبتلایان به سرطان لوزالمعده کم است، دست یافته‌اند.  

 به‌ گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا یک ژن سبب می‌شود که سرطان لوزالمعده به‌سرعت متاستاز کند و درنتیجه احتمال زنده ماندن فرد مبتلا به آن پایین باشد. البته یک علت بالا بودن مرگ‌ومیرهای ناشی از این سرطان این است که تشخیص ابتلا به این سرطان در مراحل اولیه بسیار دشوار است اما حتی در صورت تشخیص سرطان لوزالمعده در مراحل اولیه نیز بیش از یک‌سوم از مبتلایان به آن جان خود را از دست می‌دهند.

به نوشته مدیکال‌نیوزتودی، پژوهشگران دانشگاه میشیگان در تحقیقی که نتیجه‌اش در ژورنال Genes and Development منتشر شده است، نشان داده‌اند که یک ژن به نام ATDC (که با نام TRIM29 نیز شناخته می‌شود) نقشی کلیدی در کمک به گسترش سریع تومور در لوزالمعده و رسیدن آن به حالت متاستاز و گسترش به سایر نقاط بدن ایفا می‌کند.

دکتر دایان ام. سیمیون، مدیر مرکز سرطان لوزالمعده در دانشگاه میشیگان که سرپرستی نگارش این مقاله را بر عهده داشته است، می‌گوید: «می‌دانیم که احتمال زنده ماندن مبتلایان به سرطان لوزالمعده فقط 30 درصد است. این نشان می‌دهد که حتی در مراحل اولیه این سرطان سلول‌هایی وجود دارند که تا نقاط دور بدن گسترش پیدا کرده‌اند.»

انستیتو ملی سرطان آمریکا تخمین زده است که در سال 2014 تعداد 46420 مورد جدید سرطان لوزالمعده در ایالات متحده تشخیص داده شده که 39590 مورد آن منجر به فوت بوده است. سرطان لوزالمعده 2.8 درصد از همه موارد جدید ابتلا به سرطان در میان آمریکاییان را شامل می‌شود و در عین‌حال مسئول 6.8 درصد مرگ‌های ناشی از سرطان در آمریکا است.

گروه پژوهشگران دانشگاه میشیگان با آزمایش روی موش‌ها و همچنین مطالعه روی نمونه بافت‌های مربوط به سرطان لوزالمعده در انسان کشف کرده‌اند که ژن‌های ATDC به سلول‌های سرطانی کمک می‌کنند تا با تغییر حالت وارد فرایندی به‌نام «گذار مخاطی به مزانشیم» (epithelial-to-mesenchymal transition) یا EMT شوند که امکان می‌دهد سلول‌ها آزادانه‌تر جابه‌جا شوند.

دکتر سیموین یادآور شده که نیاز به یافتن گزینه‌های درمانی تازه برای  سرطان لوزالمعده اهمیت این پژوهش را بالا می‌برد و خاطرنشان کرده است که سرطان لوزالمعده تا سال 201 به دومین عامل مهم مرگ ناشی از سرطان در آمریکا بدل خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha