رئیس انجمن جامعه عاری از دخانیات گفت: وزارت بهداشت نمی‌تواند به تنهایی قانون جامع كنترل دخانیات را اجرا كند، این كار به فرهنگ سازی نیاز دارد و باید از ظرفیت سازمان‌های مردمی و غیر دولتی برای این كار استفاده شود.

علی اصغر فرشاد، مدیر كل سابق دفتر سلامت محیط و كار وزارت بهداشت در گفت‌و‌گو با فارس،‌ افزود: با گذشت بیش از یك سال از تصویب قانون جامع كنترل دخانیات هنوز اقدام موثری برای كنترل مصرف دخانیات در كشور انجام نشده است، قلیان هنوز در قهوه خانه‌ها عرضه می‌شود و اماكن عمومی هنوز موظف به اجرای این قانون نیستند.
وی گفت: اجرای قانون جامع كنترل دخانیات بیش از هر كاری به فرهنگ سازی در بین مردم، اصناف و سایر دستگاه‌های اجرایی نیاز دارد و كاری نیست كه از سوی وزارت بهداشت به تنهایی امكانپذیر باشد.
وی افزود: شاید یكی از راه حل‌ها این باشد كه بخشی از درآمدی كه از طریق جذب عوارض و مالیات سیگار در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌گیرد صرف فرهنگ سازی شود، برای این كار می‌توان از ظرفیت NGOها و سازمان‌های غیر دولتی مرتبط با حوزه سلامت استفاده كرد كه می‌توانند با بسیج امكانات و با بهره‌گیری از پتانسیل مردمی وارد این عرصه شوند.
مدیر كل سابق دفتر سلامت محیط و كار وزارت بهداشت اضافه كرد: وزارت بهداشت می‌تواند برای انجمن‌ها و سازمان‌های مردمی كارگاه آموزشی بگذارد و روش فرهنگ سازی و پروتكل‌های استاندارد این كار را به آنان بیاموزد و بعد با عقد قرارداد با آنها كه در راستای واگذاری تصدی‌ها به بخش غیر دولتی است از آنان برای فرهنگ سازی در جهت اجرای قانون جامع كنترل دخانیات و نظارت بر اجرای آن مسئولیت بخواهد و بر كار آنها نظارت كند.
وی ادامه داد: انجمن‌های زیادی در كشور وجود دارند كه می‌توانند در این زمینه فعال شوند، انجمن‌های مرتبط با بهداشت محیط،‌ بهداشت عمومی، آموزش بهداشت و حتی محیط زیست كه می‌توانند با استفاده از درآمد حاصل از مالیات سیگار برای آگاه سازی مردم و فرهنگ سازی به منظور اجرای قانون كنترل دخانیات و مواد مختلف آنها مانند ممنوعیت عرضه قلیان و مواد دخانی در اماكن عمومی، محدودیت عرضه سیگار و مبارزه با تبلیغات مستقیم و غیر مستقیم مواد دخانی فعال شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha