براساس مطالعات انجام شده؛ شست و شوی پوست بدن با آب و صابون در افرادی که تحت درمان با رادیوتراپی قرار گرفته‌اند، نه تنها موجب افزایش عوارض پوستی نمی‌شود ؛ بلکه باعث کاهش عوارض و علایم این بیماران شده و پیشنهاد می شود که این شست و شوی پوست در طول درمان رادیوتراپی ادامه پیدا کند.

به گزارش سلامت نیوز، « عباس رحیمی » دانشجوی دکتری طی مطالعه ای بر تاثیر شست و شو با آب و صابون بر عوارض حادپوستی در طول درمان رادیوتراپی که بر روی بیماران مبتلا به سرطان پستان انجام داد ، به نتایج مذکور دست یافته و در این باره گفت: یکی از عواملی که تصور می شد بر روی عوارض پوستی ناشی از رادیوتراپی موثر باشد ؛ شست و شوی پوست بود که در اکثر مراکز به بیماران توصیه می شد که از شست و شوی پوست نواحی رادیوتراپی شده خودداری شود.

وی با اشاره به اینکه تاکنون در مورد اثر شست و شو بر روی پوست و تاثیر استفاده از صابون ، مطالعات کارآزمایی بالینی تصادفی کمی انجام شده است در خصوص مطالعه خود گفت: این مطالعه بر روی 108 بیمار مبتلا به سرطان پستان که تحت درمان رادیوتراپی با دستگاه کبالت بودند و بالای 40 گری اشعه دریافت کرده اند انجام شد.

در این مطالعه 54 بیمار در گروه شست و شو و 54 بیمار در گروه عدم شست و شو قرار گرفتند که گروه عدم شست و شو اجازه شست و شوی محل رادیوتراپی را نداشته و گروه شست و شو مجاز بودند بدون محدودیت دفعات و با استفاده از صابون مخصوص کودکان محل رادیوتراپی را شست و شو دهند.

رحیمی در پایان اضافه کرد: به این ترتیب عوارض پوستی و علایمی همچون خارش ، سوزش و درد هر هفته تا انتهای درمان و سپس یک ماه پس از درمان ثبت شده و مشاهده گردید که این علایم بر اثرعدم شست و شو به طور معنی داری افزایش پیدا می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha