آمارهای رسمی حاکی از این است که دو هزار معتاد در هشت ماهه امسال بر اثر ناخالصی مواد مخدر جانشان را از دست داده‌اند که این تعداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته 2/9 درصد افزایش داشته است.

مرگ و میر معتادان به دلیل ناخالصی مواد مخدر

سلامت نیوز: آمارهای رسمی حاکی از این است که دو هزار معتاد در هشت ماهه امسال بر اثر ناخالصی مواد مخدر جانشان را از دست داده‌اند که این تعداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته 2/9 درصد افزایش داشته است.

به گزارش سلامت نیوز ، روزنامه ایران در ادامه نوشت: وضعیت نگران‌کننده‌ای که «محمد علی اسفنانی»، عضوکمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی نیز درباره آن هشدار داده و گفته است توزیع مواد ناخالص در بین معتادان سبب بروز مرگ و میر و بیماری‌های عجیب و غریب در بین معتادان شده است.  در این باره دکتر علیرضا نوروزی، رئیس اداره پیشگیری، درمان وسوءمصرف مواد به سؤالات ما پاسخ داد:

آیا ناخالصی مواد اصلی‌ترین دلیل مرگ و میر معتادان در کشور محسوب می‌شود؟
عوامل مختلفی در مرگ و میر معتادان نقش دارد. فوت بر اثر ناخالصی مواد یا بیش مصرفی مواد (اُوردوز) یکی از چند دلیل اصلی مرگ و میر معتادان است. تغییرات در خلوص مواد باعث می‌شود برخی بیماران ناگهان ماده‌ای با خلوص به صورت نسبی بالاتر استفاده کرده و در اثر آن دچار بیش‌مصرفی شوند. یکی دیگر از گروه‌های در معرض خطر بالای بیش‌مصرفی بیمارانی هستند که وارد جایگاه‌های تأدیبی شده و در طول زندان تحت درمان نگهدارنده نبوده یا پس از ترخیص درمان خود را ادامه نمی‌دهند.
مطالعات در کشورهای مختلف جهان نشان می‌دهد شیوع مرگ و میر در این گروه 40 برابر بیش از سایر معتادان است. علاوه بر این، باید توجه کنیم که آمار ارائه شده ازسوی پزشکی قانونی نیز همه مرگ و میر معتادان را در برنمی‌گیرد زیرا تعداد زیادی از مرگ و میرها به دلیل رازداری خانواده در آمار و اسناد قانونی ثبت نمی‌شود. از سوی دیگر در بسیاری از موارد مرگ و میرهای ناشی از برخی بیماری‌ها و تصادفات به دلیل مصرف مواد یا بیش‌مصرفی مواد رخ می‌دهد اما در گزارش موارد مرگ آن بیماری یا تصادف به عنوان علت مرگ ذکر می‌شود.


وزارت بهداشت با چه راهکارهایی مرگ و میر معتادان براثر بیش مصرفی را کنترل می‌کند؟
اگر نگاهی به آمار مرگ ومیر معتادان در طول 10 سال اخیر داشته باشیم با کاهش آمار مرگ و میر معتادان بر اثر بیش مصرفی مواد مواجه می‌شویم چرا که با دسترسی راحت و آسان نگهدارنده متادون و بوپرنورفین در بین معتادان به مواد افیونی، آنان از بازار غیرقانونی مواد جدا شده‌اند. علاوه بر این وزارت بهداشت در حال فراهم آوردن تسهیلات درمانی مناسب برای پیگیری درمان معتادان رها شده از حبس است. امیدوارم با تسهیلاتی که ایجاد می‌شود مراقبت بعد از خروج و تداوم درمان بیماران پس از ترخیص از مراکز تأدیبی بیش از گذشته تسهیل گردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha