سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۸
کد خبر: 135770

محققان بر این باورند که روزه داری ادواری با بیماری هایی مانند چاقی مفرط، دیابت، بیماری قلبی، اختلالات عصبی، سرطان و آلزایمر مقابله می کند.

سلامت نیوز: محققان بر این باورند که روزه داری ادواری با بیماری هایی مانند چاقی مفرط، دیابت، بیماری قلبی، اختلالات عصبی، سرطان و آلزایمر مقابله می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، آنها می گویند اگرچه برای مقابله با چاقی مفرط، مصرف کالری کمتر، سبزیجات، میوه، مغز میوه، فیبر و ماهی و حذف خوراکی های ناسالم و انجام ورزش توصیه می شود اما ادله زیادی وجود دارد که نشان می دهد برنامه غذایی که می تواند نقش مهمی در ارتقای سلامت افراد ایفا کند، روزه داری ادواری است؛ به این معنا که چند روز در هفته مصرف کالری و وعده های غذایی کاهش یابد.

به گفته یک گروه تحقیقاتی بین المللی، الگوی غذا خوردن در جوامع مدرن که روزی ۳ وعده غذا همراه با میان وعده را توصیه می کند مورد تأیید نیست. نتایج بررسی های متعدد نشان می دهد که روزه داری ادواری حتی از مصرف دارو موثرتر است و برای پیشگیری از بیماری ها توصیه می شود زیرا بدن انسان در حال روزه خود را برای عملکرد بهتر آماده می کند. روزه داری ادواری می تواند ۲ روز در هفته یا روز در میان با دریافت ۵۰۰ کالری باشد و فرد می تواند چند روز در هفته از چند وعده غذایی صرف نظر کند.

این نوع روزه داری به بدن اجازه می دهد به استرس واکنش بهتری نشان دهد. نکته جالب اینجاست که توصیه محققان، به رژیم غذایی که امام رضا(ع) سفارش کرده اند شباهت دارد، همان طور که قبلاً نیز گفته شده است حضرت توصیه به دریافت ۳ وعده غذا طی ۲ روز کرده اند. دلیل پژوهشگران برای تأثیرگذاری روزه داری ادواری نیز به این امر بازمی گردد که اجدادمان در گذشته که شکارچی بودند به صورت ادواری غذا مصرف می کردند یعنی سیستم بدن آن ها با غذا خوردن در فاصله صبح تا بعدازظهر هماهنگ شده بود (از صبح زمانی که صبحانه مصرف می کردند تا زمانی که می توانستند شکاری را صید کنند) در حالی که امروزه ما خود را ملزم به صرف ۳ وعده غذایی کرده ایم.

این برنامه غذایی در کنار مصرف میان وعده، باعث چاقی مفرط افراد شده است.

محققان می گویند روزه داری می تواند سلول های توموری را گرسنه نگه دارد و التهاب را کاهش دهد. اگرچه ممکن است تعریف روزه داری توسط محققان، با آنچه دین اسلام به آن توصیه کرده است، متفاوت باشد. (به عنوان مثال منظور آن ها از روزه داری فقط مصرف آب باشد) اما نکته مهم رعایت اعتدال غذایی و امساک از دریافت کالری زیاد و سه وعده غذایی است؛ بی گمان دستور روزه داری در دین اسلام جزو مترقی ترین توصیه های بهداشتی است که امروزه محققان بر نتایج مطلوب آن تأکید می کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha