هشدارها درباره سبک غلط زندگی ایرانی‌ها ادامه دارد. آخرین حلقه این هشدارها را معاون بهداشتی وزیر بهداشت تکمیل کرد و گفت: ۴۷ میلیون نفر در کشور غذای ناسالم مصرف می‌کنند که شامل نمک، شکر، چربی و فاقد میوه و سبزی است.‌

سلامت نیوز: ‌هشدارها درباره سبک غلط زندگی ایرانی‌ها ادامه دارد. آخرین حلقه این هشدارها را معاون بهداشتی وزیر بهداشت تکمیل کرد و گفت: ۴۷ میلیون نفر در کشور غذای ناسالم مصرف می‌کنند که شامل نمک، شکر، چربی و فاقد میوه و سبزی است.‌

‌هشدارها درباره سبك غلط زندگی ایرانی‌ها ادامه دارد. آخرین حلقه این هشدارها را معاون بهداشتی وزیر بهداشت تكمیل كرد و گفت: ۴۷ میلیون نفر در كشور غذای ناسالم مصرف می‌كنند كه شامل نمك، شكر، چربی و فاقد میوه و سبزی است.‌

علی‌اكبر سیاری كه در همایش بسیج ملی كاهش مصرف نمك شركت كرده بود، یك‌بار دیگر بر ضرورت تلاش بر ترویج، تبلیغ و فراخوان كردن زمینه تولید محصولات غذای سالم تأكید كرد. او عدم‌تحرك لازم برای افراد را یكی از دلایل ابتلا به بیماری‌های غیرواگیردار دانست و گفت:‌مصرف نمك در كشورهای صنعتی مختص غذاهای صنعتی است اما متأسفانه در ایران بیشتر نمك سر سفره مردم مصرف می‌شود. البته پیش‌بینی می‌كنیم كه ما نیز روزی مانند كشورهای صنعتی غربی برایمان جای تعجب شود كه خانمی در منزل غذا بپزد.

سیاری با تأكید بر این نكته كه 20سال است دست به نمكدان نبرده گفت: در زمینه كاهش مصرف نمك باید فرهنگ‌سازی كنیم و این فرهنگ‌سازی را باید از میان دانش‌آموزان سپس دانشجویان و بعد سربازان آغاز كنیم. البته مصرف نمك برای بدن لازم و مفید است اما باید توجه داشته باشید كه نباید مصرف نمك از اندازه مجاز بیشتر شود. معاون بهداشتی با بیان اینكه 54درصد از 10میلیون نفری كه در كشور فشار خون دارند از بیماری خود بی‌اطلاع هستند، افزود: كامل‌ترین ماده غذایی كه خداوند آفریده شیر مادر است و هرگز نباید به غذای كودك زیر یك سال نمك افزوده شود چرا كه وی هیچ احتیاجی به نمك ندارد.سیاری ضمن تأكید بر برخورد با توزیع نمك دریا و تصفیه نشده گفت: این روزها نمك قلابی به اسم نمك دریا وارد بازار شده كه حاوی آلودگی‌ها و فلزات سنگین است و می‌تواند بیماری‌زا باشد.

    9میلیون قربانی نمك

همزمان رئیس انستیتو تغذیه ایران نیز در این همایش نمك را عامل اصلی فشار خون و بیماری‌های قلبی دانست و گفت: هر انسان روزانه حداكثر ۳ گرم نمك نیاز دارد درحالی‌كه این میزان را فقط با خوردن ۱۰۰ تا ۱۵۰ گرم نان یا پنیر یا سس به‌دست می‌آورد، بنابراین همه مردم باید نمكدان‌ها را از بین ببرند. مجید حاجی‌فرجی با بیان اینكه 17میلیون نفر در دنیا بر اثر بیماری‌های قلبی و عروقی سالانه جان خود را از دست می‌دهند، گفت: 9میلیون نفر از این افراد به‌علت فشارخون می‌میرند كه علت اصلی فشارخون نیز مصرف نمك است. وی ذائقه‌سازی و مصرف غذای سالم در افراد را یكی از عوامل مهم در پیشگیری از فشارخون عنوان كرد و گفت: بعضی مناطق كشور الگوی مصرفی متفاوتی دارند و تحقیقات نشان می‌دهد كه این الگوهای غذایی نقش مهمی در ابتلا به انواع بیماری ایفا می‌كند. كشورهای صنعتی دنیا برای كاهش مصرف نمك و جایگزین كردن مواد دیگر به جای نمك برنامه‌های وسیعی آغاز كرده‌اند. فنلاند به‌عنوان یك كشور موفق طی 3 دوره 10ساله توانست هر 10سال یك گرم مصرف سرانه نمك را كاهش دهد.

رئیس پژوهشگاه قلب و عروق اصفهان دیگر سخنران این همایش بود كه به استناد دستاوردهای این پژوهشگاه طی یك تحقیقات 13ساله گفت: تحقیقات نشان می‌دهد كه مصرف نمك در آقایان و افراد چاق بیشتر از دیگران است.

صراف‌زادگان با بیان اینكه 3 گرم در روز مصرف مجاز نمك است، افزود: در هر 100گرم پنیر 2/2گرم، در هر 100گرم نان 3/2 و حتی در هر 100گرم سس گوجه 8/1گرم نمك وجود دارد و این میزان در نان سنتی به 75/1می‌رسد. این آمار در حالی است كه براساس نتایج تحقیقات دانشگاهی ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان معده نیز در ارتباط با الگوی غذایی مبتلایان و مصرف نمك آنهاست. وی با اشاره به اینكه 85هزار نفر در كشور سالانه به سرطان مبتلا می‌شوند، گفت: 55هزار نفر نیز به‌علت سرطان در هر سال جان خود را از دست می‌دهند. پیش از این نیز مسئولان سلامت كشور و كارشناسان درباره عواقب مصرف زیاد نمك و شكر به‌عنوان 2سم سفید هشدار داده و میزان تلفات آنها را بیشتر از هروئین اعلام كرده بودند. پزشكان می‌گویند كاهش مصرف 6 گرم نمك در روز باعث كاهش 24درصدی سكته‌های مغزی و كاهش 18درصدی سكته‌های قلبی می‌شود. مصرف غیر استاندارد نمك همچنین عامل اصلی در بیماری‌هایی مانند پوكی استخوان و آسم می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha