سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۶
کد خبر: 135778

با توجه به تاثیر کاهش وزن در بهبودی دیابت نوع 2 (که عامل اصلی ایجاد آن مقاومت به انسولین ناشی از چربی زیاد در بدن است) برخی از پژوهش‌ها بیانگر این است که جراحی‌های کاهش وزن می‌تواند باعث علاج گروهی از مبتلایان دیابت نوع 2 شود بوده‌اند، این جراحی‌ها که جراحی به اصطلاح «متابولیک و باریاتریک» نامیده می‌شوند، ممکن است در افراد دیابتی چاق تاثیر بهبودبخش عمده‌ای را ایجاد کنند.

سلامت نیوز: با توجه به تاثیر کاهش وزن در بهبودی دیابت نوع 2 (که عامل اصلی ایجاد آن مقاومت به انسولین ناشی از چربی زیاد در بدن است) برخی از پژوهش‌ها بیانگر این است که جراحی‌های کاهش وزن می‌تواند باعث علاج گروهی از مبتلایان دیابت نوع 2 شود بوده‌اند، این جراحی‌ها که جراحی به اصطلاح «متابولیک و باریاتریک» نامیده می‌شوند، ممکن است در افراد دیابتی چاق تاثیر بهبودبخش عمده‌ای را ایجاد کنند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه سپید در ادامه نوشت: قند خون برخی از این افراد پس از جراحی به سرعت به حال طبیعی باز می‌گردد و گاهی در روزها پس از جراحی در این حد طبیعی باقی می‌ماند. به این ترتیب بیماران ممکن است نیاز کمتری به مصرف داروهای ضددیابت پیدا کنند یا در مواردی بتوانند داروهایشان را قطع کنند.

یک بررسی به سرپرستی استیسی برتوئر، جراح باریاتریک در انستیتوی باریاتریک و متابولیک در کلینیک کلیولند آمریکا روی بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 که نتایج آن در سال2013منتشر شد، اثرات سودمند این نوع جراحی را نشان داد.

از 217 بیماری که این پژوهشگران دست‌کم برای پنج سال پیگیری کرده بودند، دیابت در حدود یک‌چهارمشان به طور کامل فروکش کرده بود و در یک‌چهارم دیگر بیماری به طور نسبی بهبود یافته بود. یک بررسی دیگر در سوئد روی343بیمار که نتایج آن در ماه ژوئیه 2013 منتشر شد، بیانگر 72 درصد فروکش دیابت پس از دو سال از جراحی بود. این میزان در فاصله 15 سال پس از جراحی به 30 درصد افت کرده بود.

یک بررسی درازمدت دیگر هم روی 400نفر مبتلا دیابت نوع 2 که تحت عمل جراحی باریاتریک قرار گفته بودند، شش سال پس از انجام عمل نشان داد که 62 درصد بیماران دیگر نشانه‌ای دیابت نشان نمی‌دهند و فشار خون، کلسترول و تری‌گلیسرید خونشان هم بهتر کنترل شده است.

بررسی‌های دیگر هم نشان داده‌اند که جراحی کاهش وزن می‌تواند به درمان موارد دیابت در برخی از افراد چاق که با روش‌های دیگر قابل‌کنترل نیست، کمک کند.

البته کارشناسان می‌گویند، هنوز باید بررسی‌های درازمدت کنترل‌شده تصادفی‌شده که استاندارد طلایی در پژوهش‌های پزشکی است در این موارد انجام شود تا بتوان به نظری قطعی دراین‌باره رسید.

البته باید توجه داشت که اصولا برای اینکه فردی نامزد انجام این جراحی‌ها شود، باید بسیار چاق باشد، یعنی شاخص توده بدنی 35 یا بالاتر داشته و سایر روش‌های کاهش وزن هم در او ناموفق مانده باشد. ضمنا جراحی‌های کاهش وزن یا باریاتریک با شیوه‌های گوناگون انجام می‌شوند که هر کدام نقاط ضعف و قوت خودشان را دارند.

بنابراین گرچه به نظر می‌رسد که این جراحی‌ها به عنوان یک گزینه درمانی موثر و مقرون به صرفه برای برخی از افراد مبتلا به دیابت نوع2 که به درمان‌های دارویی پاسخ نداده‌اند، مطرح باشند، انتخاب بیماران باید در این موارد باید با دقت و توجه به عوامل گوناگون صورت‌گیرد و خطرات و عوارض ناشی از این عمل‌ها مورد توجه باشد.
همچنین نیاز به پژوهش‌های بیشتری برای تعیین اصول راهنمای مشروح برای پزشکان در این مورد وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha