سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۱
کد خبر: 135797

تابستان امسال وجود روغن پالم در لبنیات سروصدای زیادی به‌پا کرد. پیش از آن، آلودگی برنج‌ها و گوشت‌های وارداتی، فاسد بودن کالباس‌ها و سوسیس‌ها، تقلبی‌بودن 99 درصد از آبلیموهای بازار و اخبار دیگری از ناسالم‌بودن مواد غذایی بارها به گوش ‌رسید.

سلامت نیوز:تابستان امسال وجود روغن پالم در لبنیات سروصدای زیادی به‌پا کرد. پیش از آن، آلودگی برنج‌ها و گوشت‌های وارداتی، فاسد بودن کالباس‌ها و سوسیس‌ها، تقلبی‌بودن 99 درصد از آبلیموهای بازار و اخبار دیگری از ناسالم‌بودن مواد غذایی بارها به گوش ‌رسید.


به گزارش فرارو ، این آلودگی‌ها در تولیدات کشاورزی نیز به مرحله هشدار رسیدند. سعید سلیمانی (مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی) گفت: هر ایرانی سالانه نیم کیلو گرم سم کشاورزی مصرف می‌کند.


آلودگی‌ مواد غذایی از چالش‌های مهم و همیشگی نظام سلامت بوده است. اخبار مرتبط با این موضوع گاهی تکذیب و گاهی تایید شده‌اند. این آمار پاسخ‌گویی و تلاش برای اقدامات جدید مسئولان را در پی داشت.


مسئولان وزارت بهداشت در سال جدید از تشدید نظارت و کنترل بر تولید مواد غذایی سخن گفتند. رسول دیناروند (رئیس سازمان غذا، دارو و معاون وزیر بهداشت) با اشاره به اهمیت کیفیت مواد غذایی مورد مصرف مردم، اظهار کرد: وزارت بهداشت تا پایان سال 93 از موارد و جزئیات آلودگی‌های مواد غذایی مطلع خواهد شد.
با وجود این، نگرانی‌ها نسبت به وضعیت مواد غذایی در کشور کاهش پیدا نکرده است. شبکه‌های ارتباطی و رسانه‌ها هر از گاهی اخبار و آمار جدیدی از عدم کیفیت و آلودگی مواد غذایی منتشر می کنند. این موضوع اقدامات مسئولان در این رابطه را به زیر سئوال برده است. سخنان متفاوت و در بعضی موارد ضد و نقیضی در گزارش‌های مربوط به وضعیت مواد غذایی وجود دارد.


در حالی که سیدحسین هاشمی (استاندار تهران) بسیاری از اخبار در این‌باره را غیر معتبر و حاشیه‌ای‌ می‌داند، هدایت حسینی (مدیرکل نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی وزارت بهداشت) گفته است: در طی بازرسی‌ها از 40 کارخانه تولید فراورده‌های لبنی در کشور، برخی تخلفاتی که با آن‌ها برخورد شده بود، مجددا در حال تکرار است.


هدایت حسینی همچنین در گردهمایی مدیران نظارت بر مواد غذایی کشور گفت: بر اساس نمونه‌برداری‌های گسترده در سراسر کشور، 31 محصول تولید شده با چربی گیاهی بدون مجوز تاکنون شناسایی شده‌اند.


ناامنی غذایی و تاثیر بر سلامت روانی جامعه
در اوایل پاییز امسال وزارت بهداشت اعلام کرد که مردم دیگر نگران وجود روغن پالم در لبنیات نباشند. با این وجود، پس از گذشت چندین ماه، برخی از مردم همچنان نسبت به خرید شیرهای پرچرب نگران هستند.


انتشار اخبار پیرامون آلودگی سبزی‌ها، میوه‌ها، برنج‌های وارداتی، سرب موجود در گوشت‌ها و... روز به روز بر افزایش نگرانی‌های مردم نسبت به آنچه بر سر سفره‌هایشان می‌آید دامن زده‌اند.


رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی در افزایش نگرانی مردم نقش بسزایی دارند. اخبار مبنی بر آلودگی نوشابه، دنت، میوه‌ها و ... هر روز میان مردم رد و بدل می‌شود. این اخبار  به بی اعتمادی مردم دامن می زند.


چندی پیش وزیر بهداشت با اشاره به این که در حال حاضر مردم در مورد ارتباط مصرف انواع میوه‌ها و سبزی‌ها و برخی از مواد غذایی، نگرانی‌هایی دارند، گفت: نباید در مورد آلودگی مواد غذایی در بین مردم دلهره ایجاد کنیم. چون در حال حاضر در همه جای دنیا از مواد نگهدارنده برای میوه‌جات و سبزیجات استفاده می‌شود و کمتر محصولی را می‌توان یافت که در آن‌ها از سموم دفع آفات و کود استفاده نشده باشد.


هم‌چنین، محمد علی باغستانی (رئیس سازمان حفظ نباتات) و مهدی خلج (رئیس سازمان دامپزشکی کشور) معتقدند در زمینه تولید محصولات گیاهی و دامی وضعیت بحرانی‌ای وجود ندارد و سفره غذای مردم آلوده نیست.


رسول دیناروند نیز با اشاره به این‌که وزارت بهداشت تنها نهاد مسئول در این رابطه نیست، می‌گوید: کاهش آلودگی در مواد غذایی فقط وظیفه وزارت بهداشت نیست و برای مقابله اساسی با این مشکل باید همه ارگان های مربوط با یکدیگر همکاری کنند.


رییس سازمان غذا و دارو همچنین معتقد است: وزارت جهاد کشاورزی مسئولیت تولید محصول را بر عهده دارد و باید تمهیداتی بیندیشد که اصلا آلودگی عمدی متوجه محصولات نشود. همچنین بر اساس قانون، بهداری های هر منطقه نیز موظفند میوه، سبزی، تره بار و خوراکی های سمپاشی شده را قبل از عرضه به بازار، معاینه کرده و در صورت موجود بودن بقایای سم، موضوع را به شهرداری یا دیگر مقامات اعلام کنند تا از فروش آن جلوگیری شود. در صورتی که سه ضلع وزارت بهداشت، وزارت کشاورزی و تولیدکنندگان با یکدیگر همکاری داشته باشند، در آن صورت می توان امیدوار بود که این عزم ملی به کاهش عرضه محصولات کشاورزی آلوده در بازار منجر شود.


مسئولان و پزشکان اعتقاد دارند که مردم علاوه بر نگرانی درباره آلودگی مواد غذایی، باید بر سایر مولفه‌های سلامت نیز توجه داشته باشند. وزارت بهداشت اعلام کرده است: 47 میلیون ایرانی غذای ناسالم مصرف می‌کنند. وزارت بهداشت نیز بر بی‌توجهی مردم نسبت به سلامت فردی‌اشان تاکید دارد و می‌گوید: عدم تحرک کافی، مصرف سیگار، مصرف زیاد نمک و شکر از مواردی است که به سلامت جامعه ضربه وارد می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha