سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۹
کد خبر: 135802

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه منبع اصلی تأمین ویتامین دی بدن از طریق تابش نور خورشید است، گفت: بنابراین در بسیاری از موارد تأمین این ویتامین، وابستگی به مصرف تغذیه ندارد.

سلامت نیوز: استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه منبع اصلی تأمین ویتامین دی بدن از طریق تابش نور خورشید است، گفت: بنابراین در بسیاری از موارد تأمین این ویتامین، وابستگی به مصرف تغذیه ندارد.


دکتر فریدون عزیزی در گفتگو با سلامانه خاطرنشان کرد: ولی وضعیت زندگی افراد طوری است که طول مدت‌زمان مواجه با نور خورشید اندک و گذرا است. استفاده از وسایل نقلیه و یا ماندن در خانه از تابش کافی نور خورشید به بدن جلوگیری می‌کند. این در حالی است که 80 درصد از مردم کشور ما نیاز دارند که ویتامین دی را از طریق نور خورشید دریافت کنند.


به گفته دکتر عزیزی زنان بخصوص زنان باردار برای رشد جنین در این مورد در اولویت قرار می‌گیرند. ضمن اینکه کودکان و نوجوانان نیز به دریافت ویتامین دی طبیعی نیاز دارند.


وی با اشاره به اینکه نداشتن این ویتامین شاید سال‌های سال بدون علامت باشد ولی منجر به ابتلا به پوکی استخوان در سنین بالاتر خواهد شد، خاطرنشان کرد: مکمل ویتامین دی حتماً باید دریافت شود. به‌طوری‌که هر فرد باید 50 هزار واحد ویتامین دی یعنی یک قرص را اول هرماه مصرف کند.


استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بابیان اینکه میزان نیاز ما به ویتامین دی بین 1000 تا 2000 واحد در طی روز است، ادامه داد: 50 هزار واحد مسمومیت ایجاد نمی‌کند بلکه با ذخیره در چربی‌ها به‌تدریج آزاد می‌شود. بنابراین در مناطقی که کمبود شدید ویتامین دی وجود دارد، این میزان ویتامین دی‌ماهی یک‌بار کافی است.


وی در پایان گفت: درحالی‌که 80 درصد مردم به‌طور کامل کمبود ویتامین دی دارند، نیازی به انجام آزمایش برای پی بردن به این کمبود نیست. بنابراین خوردن قرص به‌عنوان یک روش پیشگیری از این کمبود توصیه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha