سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۳
کد خبر: 135804

یک متخصص پوست و مو با تاکید بر اینکه هوا یکی از موثرترین عوامل آسیب رساندن به پوست دست است، گفت: دستکش مناسب فصل باعث حفاظت از پوست می‌شود، زیرا سرما و گرما هر دو به پوست دست آسیب می‌رسانند.

سلامت نیوز: یک متخصص پوست و مو با تاکید بر اینکه هوا یکی از موثرترین عوامل آسیب رساندن به پوست دست است، گفت: دستکش مناسب فصل باعث حفاظت از پوست می‌شود، زیرا سرما و گرما هر دو به پوست دست آسیب می‌رسانند.

دکتر امیر هوشنگ احسانی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: برجسته‌شدن و بیرون‌زدگی رگ‌های پشت دست، نازک شدن پوست، کاهش قابلیت ارتجاع، کم بودن چربی زیر پوست و بروز لکه‌های قهوه‌ای بر روی دست از عوامل ظاهری پیری پوست دست است که از سن 35 سالگی به بعد به مرور زمان افزایش می‌یابد.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه دست زنان بیشتر و زودتر از مردان پیر می‌شود، بیان کرد: روزانه دست زنان بارها و بدون دستکش با انواع شوینده‌ها در تماس است که این کار آسیب‌های جدی و شدیدی را به پوست آنها وارد می‌کند. همچنین قرار گرفتن در معرض آفتاب به مدت طولانی، باعث پیری پوست دست می‌شود.

وی استفاده از دستکش را بهترین محاظ پوست دست دانست و خاطرنشان کرد: پوشیدن دستکش در انجام کارهای روزانه در محیط خانه، در محل کار و در مواقعی که پوست دست خشک است، باعث می‌شود تا از بروز عوامل فیزیکی و میکروبی به پوست جلوگیری کند و پوست دست چروکیده و پیر نشود.

احسانی با اشاره به این مطلب که ژنتیک و افزایش سن در پیری پوست دست بسیار موثر است، اظهار کرد: استفاده از داروهایی مانند کورتون بدون تجویز پزشک باعث کم شدن چربی پوست و برجسته شدن عروق می‌شود. همچنین بروز بعضی بیماری‌های داخلی نیز با نازک‌ شدن پوست و تخریب رشته‌های آن همراه‌ است و باعث گشاد و نمایان شدن جدار عروق می‌شود.

این متخصص پوست و مو مصرف دارو، انجام لیزر و تزریق چربی به پوست را در کاهش پیر شدن پوست بسیار موثر دانست و یادآور شد: استفاده سریع از مرطوب‌کننده‌ها بعد از شستشو و زمانی که رطوبت دارد باعث می‌شود که آب به طبقه‌ شاخی پوست نفوذ کند و چروک‌ها کم ‌شوند. همچنین در مواردی که پوست دست بسیار چروکیده است، کمتر عمل جراحی انجام می‌شود زیرا خطر ایجاد اسکار و گوشت اضافه را افزایش می‌دهد.

وی در پایان گفت: تغذیه مناسب که شامل همه گروه‌های غذایی بویژه مصرف میوه‌ها و سبزی‌های تازه، مصرف مایعات به مقدار زیاد، حفاظت کامل از پوست با لباس‌های مناسب در همه فصول، استفاده از ضد آفتاب‌ها و پرهیز از استرس در کاهش پیر شدن پوست دست بسیار موثر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha