عوامل ارثی و اکتسابی از جمله اصلاح نکردن عیوب انکساری سبب بروز انحراف چشم در کودکان می‌شود.

سلامت نیوز: عوامل ارثی و اکتسابی از جمله اصلاح نکردن عیوب انکساری سبب بروز انحراف چشم در کودکان می‌شود.

علی میرزا جانی، رئیس انجمن علمی اپتومتری ایران در گفت و گو با فارس اظهار کرد: انحراف چشم می‌تواند ارثی و اکتسابی باشند. موارد ارثی ممکن است انحراف چشمی از نظر ژنتیکی در خانواده پدر و مادر یا هر دو وجود داشته باشد و به شکل اختلال غالب یا مغلوب خود را در کودک نشان دهد.

وی افزود: علت دیگر بروز انحراف چشم می‌تواند اختلالات مادرزادی ناشی از اختلالات ژنی به علت معلوم یا نامعلوم در دوران بارداری باشد یعنی این اختلال ارثی نبوده است و به علت اختلالات ایجاد شده شکل گرفته است.

رئیس انجمن علمی اپتومتری ایران در توضیح اختلال مادرزادی خاطرنشان کرد: برای مثال سندروم داون یک اختلال ارثی نیست اما اختلال مادرزادی است و اینگونه افراد از نوعی انحراف چشم شایع به نام ایزوتروپیا یا انحراف چشم به سمت بینی رنج می‌برند.

میرزاجانی خاطرنشان کرد: علاوه بر این اختلالات مادرزادی یکسری اختلالات اکتسابی می‌تواند عامل ایجاد انحرافات چشم باشد برای مثال ممکن است بر اثر یک حمله ویروسی یا عفونت ویروسی که اعصاب مغزی یا عضو مورد نظر را مختل کند، عضلات خارج چشمی کودکان فلج شود و انحراف چشم ایجاد شود.

وی افزود: علاوه بر این موارد اکتسابی انحراف چشم که به دلایل محیطی روی می‌دهد، بخشی از انحرافات چشمی به علت ساختار چشم اتفاق می‌افتد یعنی یکسری عیوب انکساری در چشم می‌تواند ایجاد انحراف چشم کند برای مثال نمره عینک دوربینی بالا که در حدی باشد که کودک تلاش کند با عضلات داخلی کره چشم اختلال را جبران کند و دید واضح به دست آورد احتمال دارد انحراف چشم ایجاد کند.

رئیس انجمن علمی اپتومتری ایران خاطرنشان کرد: این اصلاح دید به کمک تطابق اضافی موجب می‌شود که عضلات خارج چشمی نیز چشم را به مقدار اضافی به سمت داخل بچرخانند و به سمت بینی انحراف ایجاد شود.

میرزاجانی گفت: بنابراین در این کودکان به علت اصلاح عیب انکساری کودک تطابق می‌کند که تطابق کردن یعنی انقباض عضلات داخلی چشم هستند و موجب اصلاح عیب انکساری می‌شود و متعاقب آن باعث انقباض عضلات خارجی و در نتیجه انحراف چشم به سمت بینی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha