دکتر بهزاد رحمانی با با بیان اینکه :«اگر کلید اصلاح درمان ،افزایش سرانه درمان است آیا مجلس، دولت و وزیربهداشت این مسئله را نمی دانند؟ البته که می دانند.این سرانه سهمی است که از درآمد نفتی و درآمد دولت برای بخش درمان تعیین شده است.اما چرا این سهم را اضافه نمی کنند؟ » افزود :«اگر مرد میدان هستند پول یارانه ها را از ابتدا در غالب سرانه درمان در بودجه وزارت بهداشت منظور کنند و از همان ابتدای سال به دست وزیر بهداشت دهند تا برای آن برنامه ریزی کند.»

چرا دولت سرانه درمان را زیاد نمی کند؟/افزایش تعرفه ها مشکل زیرمیزی را حل نمی کند

سلامت نیوز:دکتر بهزاد رحمانی با با بیان اینکه :«اگر کلید اصلاح درمان ،افزایش سرانه درمان است آیا مجلس، دولت و وزیربهداشت  این مسئله را نمی دانند؟ البته که می دانند.این سرانه سهمی است که از درآمد نفتی و درآمد دولت برای بخش درمان تعیین شده است.اما چرا این سهم را اضافه نمی کنند؟ » افزود :«اگر مرد میدان هستند پول یارانه ها را از ابتدا در غالب سرانه درمان در بودجه وزارت بهداشت منظور کنند و از همان ابتدای سال به دست وزیر بهداشت دهند تا برای آن برنامه ریزی کند.»

دکتر بهزاد رحمانی در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز، درباره گلایه وزیر بهداشت از کارشکنی برخی پزشکان در اجرای کتاب تعرفه های جدید پزشکی، گفت:« سه سال قبل از انجمن های پزشکی خواستند تعرفه ها را یکسان سازی کنند لذا هیات مدیره انجمن ها در جلسه یکسان سازی تعرفه ها شرکت کردند اما دیگر خبری نشد تا امسال که طرح تحول سلامت را اجرایی کردند در فاز سوم طرح وزیر بهداشت گفتند با کمک انجمن های پزشکی تعرفه ها را اصلاح کنیم».


وی ادامه داد:« از پیشنهاداتی که انجمن ها (لااقل انجمن جراحان عمومی)برای اصلاح تعرفه ها داده بودند تنها 15 درصد آن رعایت شد لذا درآخرین جلسه ای که از انجمن ها خواستند پیشنهادات را امضا کنند انجمن جراحان عمومی ضمن امضا نوشت این 15 درصد از خواسته های ما است».


رییس انجمن جراحان عمومی افزود:« متاسفانه پیشنهادات انجمن ها در شورای عالی بیمه به نفع سازمان های بیمه جرح و تعدیل شد و عملا تنها 15 تا 20 درصد از پیشنهادات انجمن ها در اصلاح تعرفه ها دیده شد. بنابراین انجمن ها مشارکتی در اصلاح تعرفه ها نداشته اند و طبعا وقتی مشارکت نداشته باشند دراجرا هم همکاری ها دچار مشکل خواهد شد».

وی با بیان اینکه اصلاح تعرفه ها یک مسائل درون سازمانی است؛گفت:« قبلا در کتاب تعرفه های پزشکی، تعرفه یکسری از رشته ها مثل چشم پزشکی غیرمعمول و بسیار بالاتر از تعرفه های سایر رشته ها بود.به این دلیل که زمانی که این کتاب به ایران آورده شد چشم پزشکان بر مسند کار بودند و به نفع خودشان این کتاب را مصادره کردند.بعد از مدتی اعتراضات زیادی شد که عدالت بین رشته ای در این کتاب رعایت نشده و قرار بر این شد عدالت بین رشته ای اجرا شود».


افزایش تعرفه ها ربطی به افزایش پرداخت از جیب مردم ندارد
دکتر رحمانی ادامه داد:« تعرفه هایی که بازنویسی شده نسبت اعمال جراحی به هم سنجیده و تعدیل شده است و هیچ ربطی به جیب مردم ندارد و به هیچ وجه تعرفه ها 2 یا 3 برابر نشده بلکه تعدیل شده است. به عنوان مثال تعرفه یک عمل جراحی بسیار شایع در جراحی عمومی 5 درصد افزایش یافته و یک عمل جراحی غیرشایع را دو برابر کرده اند ولی قصدشان افزایش درآمد جامعه پزشکی نبوده بلکه یکسان سازی و عدالت بین رشته ای بوده است اما متاسفانه در طرح تحول نظام سلامت این را به جای K جراحی غالب می کنند  درحالی که K جراحی هیچ تغییری نکرده و فقط تعرفه ها تعدیل شده است اما در بوق کرده اند که تعرفه ها واقعی شده و مردم فکر کرده اند درآمدهای جامعه پزشکی افزایش یافته است در واقع درآمدهای چندصد میلیونی برخی پزشکان به دنبال اصلاح تعرفه ها کذب محض است و درواقع این مسئله را پروپاگاندا کردند و گفتند تعرفه ها اصلاح شده است اما چنین درآمدهایی وجود ندارد».


سرانه درمان تنها راه حل مشکلات است
وی با تاکید براینکه چاره مشکلات بخش درمان ما در افزایش سرانه درمان است نه تعرفه ها؛گفت:« سرانه درمان در ایران 13500 تومان و معادل 5 دلار برای هر است که از طرف دولت پرداخت می شود و به دو بخش بیمه و بخش درمان دولتی می رود. این سرانه را سرانه درمان کشورهایی نظیر ترکیه با  8 هزار دلار و کانادا 13 هزار دلار سرانه درمان،مقایسه کنید».


وی با بیان اینکه تا سرانه درمان واقعی نشود هرگز بیمارستان های دولتی و بیمه ها نمی توانند قدرتمند شوند،افزود:« دفترچه های بیمه با این سرانه نمی تواند معتبر باشد، بیمارستان های دولتی هم با این سرانه نمی توانند خود را بالا بکشند در نتیجه چرا یک بیمارستان خصوصی با چند پزشک به خوبی اداره می شود اما دولت با این همه بودجه نمی تواند سطح خدمات یک بیمارستان دولتی را ارتقا دهد؟ علت آن در سرانه درمان نهفته است برای اینکه این بیمارستان ها با این سرانه تامین بودجه می شوند.چطور انتظار می رود بخش دولتی با این سرانه خوب پیش رود؟ مقایسه بیمارستان های دولتی و خصوصی برای دولت دردناک است و چون بیمارستان های دولتی نمی توانند رضایت مردم را تامین کنند، می خواهند بخش خصوصی را پایین آورند».


چرا دولت سرانه درمان را زیاد نمی کند؟
دکتر رحمانی با طرح این سئوال که چرا دولت سرانه درمان را زیاد نمی کند؟ ادامه داد:«اگر کلید اصلاح درمان ،افزایش سرانه درمان است آیا مجلس، دولت و وزیربهداشت  این مسئله را نمی دانند؟ البته که می دانند. اما اگر به این مسئله آگاه هستند چرا آن را حل نمی کنند؟ در واقع این سرانه سهمی است که از درآمد نفتی و درآمد دولت برای بخش درمان تعیین شده است.اما چرا این سهم را اضافه نمی کنند؟ در کانادا بعد از امنیت اولویت دوم، درمان است در حالی که در ایران درمان اولویت دست چندم است. وقتی بودجه را تقسیم می کنند و به اولویت های مختلف سهم می دهند؛ قطعا امنیت اولویت اول است اما سلامت اولویت دهم و یازدهم است».


وی ادامه داد:« البته اگر کشور فقیری بودیم می گفتیم به همین دلیل سلامت اولویت دست چندم است اما ما کشوری ثروتمند هستیم پس چرا سرانه درمان را افزایش نمی دهند؟ این سئوالی است که دولتمران و وزیر بهداشت در مجلس باید جواب دهند اما حاضر نیستند راجع به آن که کلید حل مشکلات است صحبت کنند چون اگر علنی شود می پرسند شما که می دانید درد این جاست چرا درمان نمی کنید؟»


آیا واقعا مشکل زیرمیزی پایین بودن تعرفه هاست؟
وی در پاسخ به اینکه عده ای بحث اصلاح تعرفه ها را به زیرمیزی پزشکان ربط می دهند ایا واقعا مشکل زیرمیزی پایین بودن تعرفه هاست؛گفت:« اتفاقا نکته ای که مردم فریب است همین جمله است. اما زیرمیزی چرا شکل گرفت؟ اگر بخش درمان دولتی خوب باشد آیا مردم حاضر هستند به بخش خصوصی مراجعه و زیرمیزی بدهند؟ اینکه مردم پولی خارج از تعرفه پرداخت می کنند تا در بخش خصوصی درمان شوند،خود یک معلول است ، معلول نابسامانی امر درمان در بخش دولتی و بی ارزش بودن دفترچه های بیمه درمان است».


وی با بیان اینکه چاره حل مشکلات بخش درمان دولتی این است که دفترچه های بیمه را اصلاح کنند؛گفت:« چون سرانه درمان را نمی توانند افزایش دهند امری را که صرفا مربوط به عدالت بین رشته ای است به عنوان افزایش تعرفه دستمزد پزشکان در بوق کرده اند که حالا پولتان را زیاد کرده ایم چرا زیرمیزی می گیرد؟

درحالیکه سئوال این نیست که چرا پزشک زیرمیزی می گیرد بلکه سئوال این است که چرا مردم زیرمیزی می دهند؟».


جراحان بیشترین زیرمیزی بگیرانند؟
وی در پاسخ به اینکه این شائبه پیش آمده که جراحان بیشترین گروه از جامعه پزشکی هستند که زیرمیزی می گیرند آیا این درست است؛گفت:«البته زیرمیزی شامل رشته خاصی از گروه پزشکی نیست اما باید پرسید چرا زیرمیزی جراحان بیشتر به چشم می آید؟چون مقدار زیرمیزی که دریافت می کنند بیشتر از بقیه است. به عنوان مثال پزشکی که آندوسکوپی می کند به جای 200 هزار تومان تعرفه این کار، 800 800 هزار تومان از بیمار می گیرد هیچ کس برای 600 هزار تومان زیرمیزی نمی رود شکایت کند ولی چون مبلغ زیرمیزی جراحان بیشتر است بیماران شکایت را پیگیری می کنند».


دکتر رحمانی با بیان اینکه افزایش تعرفه ها مشکل زیرمیزی را حل نمی کند؛گفت:« اگر مردم از بخش دولتی راضی باشند چه تعرفه ها افزایش یابد و چه کاهش، به هیچ وجه به سمت بخش خصوصی نمی روند».


زیرمیزی صدا و سیما از پزشکان برای معروف شدن
وی با بیان اینکه اکثریت مردم به اشکال مختلف زیرمیزی می گیرند به زیرمیزی گرفتن صدا و سیما از پزشکان اشاره کرد و گفت:« به عنوان مثال صدا و سیما طی نامه ای درخواست 10 میلیون تومان پول کرده و نوشته این مبلغ را برای یک برنامه نیم ساعته بدهید تا شما را به مردم معرفی کنیم.در واقع زیرمیزی گرفتن پزشکان جوسازی و شانتاژ است علیه جامعه پزشکی است در حالی که مشکل بخش درمان افزایش تعرفه برای حل زیرمیزی نیست؛ گیر درمان ما در افزایش سرانه درمان است».


با نفت 50 دلاری می توانند پول به وزارت بهداشت تزریق کنند؟
وی با بیان اینکه وزارت بهداشتی که یکدفعه به آن پول تزریق می شود کی می تواند از اول سال برای بودجه اش برنامه ریزی کند،گفت:« اگر مرد میدان هستند پول یارانه ها را از ابتدا در غالب سرانه درمان در بودجه وزارت بهداشت منظور کنند و از همان ابتدای سال به دست وزیر بهداشت دهند تا برای آن برنامه ریزی کند.در اواسط امسال برای افزایش تعرفه های پزشکی از یارانه ها پولی را به وزارت بهداشت تزریق کردند اما آیا سال دیگر با نفت 50 دلاری باز هم می توانند چنین پولی را به وزارت بهداشت تزریق کنند؟»


وی در پایان خاطرنشان کرد:«اکنون پزشکان با تعرفه های جدید بیماران را ویزیت می کنند. دو ماه دیگر موعد پرداخت بیمه ها است لذا باید برای این منظور بودجه ای اختصاص دهند. این چه سیاستی است که هرچند ماه یک بار به صورت ضربتی پول تزریق کنند؟ یک روز وزارت بهداشت پول دارد و روز دیگرندارد و نمی تواند به خوبی برنامه ریزی کند. چرا همه این مبالغ را تجمیع نمی کنند و در غالب افزایش سرانه درمان در ابتدای سال پرداخت نمی کنند تا وزیربهداشت برای آن از همان ابتدای سال برنامه ریزی کنند. با این روش تنها وزارت بهداشت دچار شوک می شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • پرستارخصوصی ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
    31 0
    -جناب دکتر رحمانی سلام صحبت از عدالت بین رشته ای کرده اید من در بخش خصوصی میبینم که حقوق اداره کار ماهی 700 هزارتومان به پرستاران وپیراپزشکان میدهند وپزشکان درامدنجومی میبرند زیر میزی را خدمتتان بگویم که متعلق به بخش دولتی است چون پزشکان درانجا معتقد هستند که درامدشان کم است وزیر میزی میگیرند وگرنه در خصوصی که پزشک اعلام میکند که من برای عمل فلان مبلغ میگیرم وبیمار هم ناچار موافقت میکند اینکه گفتید از چیب مردم چیزی پرداخت نمیشود :این بودجه را وزارت بهداشت از محل یارانه ها وکسانی مثل من که با درامد اندک از در یافت ان انصراف داده ام به دست اورده وبه پزشکان پرداخت کرده لطفا واقعیات رامنتشر کنید
  • farshid ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
    6 0
    با تشكر از سايت محترم سلامت نيوز. آره ايشون راست ميگن بودجه مربوط رو يكدفعه بدين تا بتونن قشنگ برنامه ريزي كنن اينقد پزشكان معززمون اذيت نشن پول قلمبه تزريق بشه تا بزنن به زخم مردم بينوا.ما همه ميدونيم كه چقدر اين دوستان عزيز به فكر ما ملت هستن و چقدر صادقانه و خالصانه ميخوان به ما خدمت كنن.آره جناب آقاي دكتر رحماني راست ميگن اينطور تزريق آدمو مرده بلا زنده بلا نگه ميداره اذيت نكنين بنده خداها رو گناه دارن.برا ما ملت ميخوان هزينه كنن.مرحمت كنين همه رو يه جا تزريق كنين.ممنون
  • حامد ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    4 0
    واقعا برای میزان طلبکاری شما قشر خود شیفته حد و مرزی نیست.انگار در این کشور زندگی نمی کنید که چنین حرف میزنید. چرا از واقعیات سایر کشور ها فقط آنهایی را که به نفع خودتان است میبینید؟
  • فرید ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    5 0
    دولت و وزارت بهداشت و درمان کلا در دیزی را برداشته و دور انداخته اند و نتیجه این می شود که پزشکان محترم با وجود افزایش چند برابری در امد همچنان متوقع و طلبکار باشند. تنها راه حل واردات پزشک از خارج است جهت ایجاد تعادل در بازار است.
  • پرستار اتاق عمل ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    6 0
    جناب دكتر جسارتا kجراحي وتعرفه رابطه مستقيم دارند واگر تعرفه اضافه شده kهم اضافه شده واز جيب ملت پرداخت. ميشود حرفهاي شما همه سفسطه ومغلطه ميباشد