دیروز روز مهمی برای جمعیت هلال‌احمر بود. وزیر علوم، وزیر بهداشت، معاول اول رئیس‌جمهوری، رئیس جدید جمعیت هلال‌احمر و نماینده تازه منصوب ولی فقیه در این جمعیت، جمع زیادی از مدیران این جمعیت همه در سالن دانشکده پزشکی دانشگاه شهید بهشتی حاضر بودند.

سلامت نیوز:دیروز روز مهمی برای جمعیت هلال‌احمر بود. وزیر علوم، وزیر بهداشت، معاول اول رئیس‌جمهوری، رئیس جدید جمعیت هلال‌احمر و نماینده تازه منصوب ولی فقیه در این جمعیت، جمع زیادی از مدیران این جمعیت همه در سالن دانشکده پزشکی دانشگاه شهید بهشتی حاضر بودند.

دیروز امیرمحسن ضیایی، رئیس جدید جمعیت هلال‌احمر و حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالحسین معزی، نماینده ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر معارفه شدند و مرحوم حجت‌الاسلام غیوری، نماینده قبلی ولی فقیه در این جمعیت تکریم شد. ضیایی پس از پایان سخنرانی‌اش در این مراسم، در گفت‌وگو با روزنامه شهروند درباره فعالیت‌های داوطلبانه و مشارکت‌های اجتماعی توضیحاتی داد.

 شما در سخنرانی مراسم، تأکید زیادی بر فعالیت‌های داوطلبانه داشتید، حالا با آمدن شما به این جمعیت، هلال‌احمر چه برنامه‌ای برای تقویت گروه‌های داوطلب دارد؟
ایجاد ظرفیت‌های خدمت یکی از این برنامه‌هاست، به‌هرحال جوانان علاقه به خدمت دارند و باید این ظرفیت برایشان ایجاد شود. تأکید بر آموزش هم برنامه دیگرمان است. من معتقدم که اگر ما بستر مناسب ایجاد کنیم، جوانان ما بسیار مایل به ارایه خدمات هستند. خدمات داوطلبانه هم فرصت زیادی برایشان فراهم می‌کند. به‌هرحال جوانان محور این بخش هستند.
با این توضیحات درحال حاضر فعالیت جوانان را در بخش‌های امدادی و اجتماعی هلال‌احمر چگونه می‌بینید؟
ببینید ما ارزیابی را در همه بخش‌ها داریم، به همین خاطر درحال تهیه یک داشبورد مدیریتی هستیم تا تمام فعالیت‌های ما در استانها در این داشبورد قرار بگیرد و به صورت مرتب هم پایش شود. به‌هرحال کارهای خوبی انجام شده.
شما به‌عنوان رئیس جدید جمعیت هلال احمر، با توجه به سوابقی که از این جمعیت دارید، مشارکت‌های اجتماعی مردم را در موسسه‌های مردم‌نهاد، خیریه و امدادی را چطور ارزیابی می‌کنید؟ مردم چقدر در این بخش‌ها مشارکت دارند؟
مشارکت اجتماعی مردم خوب است اما این مشارکت می‌تواند تا بی‌نهایت هم افزایش پیدا کند، ما هرچقدر کار کنیم و ظرفیت ایجاد کنیم، امکان استفاده از مشارکت مردمی هم وجود دارد. از یک طرف دستورات دینی و از طرف دیگر فطرت مردم، به گونه‌ای است که حاضر هستند در هر جایی که خدمات خوبی ارایه می‌شود، مشارکت داشته باشند، وقف و هبه کنند.
هلال‌احمر چگونه می‌تواند این مشارکت را تقویت کند؟
اول اینکه هلال‌احمر فعالیت‌های خود را ارایه دهد و نشان دهد که این فعالیت‌ها موثر است. همچنین به مردم گفته شود فعالیتی که در آن دخالت دارند، در جای مناسبی استفاده می‌شود. باید خود مردم در این فعالیت‌ها دخیل باشند، نام افرادی که در این زمینه کار کرده‌اند، عنوان و ماندگار شود تا الگوسازی شود.
در این مراسم، وزیر علوم و وزیر بهداشت هم حضور داشتند، به اعتقاد شما این دو وزارتخانه چگونه می‌توانند برای تقویت مشارکت‌های اجتماعی و داوطلبانه مشارکت کنند؟
ما فصل مشترکی با وزارت بهداشت و علوم پزشکی داریم. یکی از آنها راه‌اندازی دانشگاه هلال‌احمر است که کارهای تصویب‌اش در شورایعالی انقلاب فرهنگی درحال انجام است، این دانشگاه روی آموزش مأموریت‌های تخصصی و تربیت کادر موردنیاز فعالیت می‌کند. البته مأموریت‌های شبه هلال و نه لزوما هلال.
یعنی قرار است دانشگاه تخصصی هلال‌احمر راه‌اندازی شود؟
بله، دانشگاه بین‌المللی هلال‌احمر که ٧٠‌درصد دانشجویان آن خارجی هستند و ٣٠درصدشان دانشجوی داخلی. دلیل آن هم استفاده از توانایی‌ها و علایق است، به‌هرحال جمعیت هلال‌احمر اعتباری در میان کشورهای دیگر دارد و کشورهای دیگر مایل هستند از خدمات ما استفاده کنند.


هلال احمر در بالاترین سطح آمادگی در حوادث قرار دارد
ضیایی در حاشیه مراسم معارفه رئیس جمعیت هلال‌احمر، به پرسش‌های دیگر خبرنگاران هم پاسخ داد. او درباره آمادگی امدادی و تجهیزاتی جمعیت هلال‌احمر در بلایا و حوادث، توضیح داد: «ما در منطقه‌ای قرار گرفتیم که در آن حوادث و بلایای فراوانی رخ می‌دهد، هلال‌احمر به‌عنوان یکی از بخش‌هایی که می‌تواند پاسخگوی این حوادث باشد، باید از آمادگی حداکثری برخوردار شود، هدف ما این است که هلال‌احمر در بالاترین سطح آمادگی قرار گیرد تا در حوادث بهترین و مناسب‌ترین پاسخ را به حادثه دیدگان دهد.» او کاهش ریسک در بلایا را یکی دیگر از برنامه‌های این جمعیت عنوان کرد. «ما در بخش کاهش ریسک و افزایش آمادگی دستگاه‌های مربوطه کارهایی را قرار است انجام دهیم، البته این کارها در گذشته هم انجام می‌شد.» رئیس جمعیت هلال احمر، تمرکز بر جوانان را یکی دیگر از برنامه‌های اصلی این جمعیت دانست.«سازمان جوانان هلال‌احمر به‌عنوان بخش مهمی از جمعیت که ظرفیت زیادی دارد، موردتوجه قرار گرفته، جوانان ما برای انجام فعالیت‌های داوطلبانه خیلی مناسب هستند، یکی از وظایف جمعیت آماده‌سازی این افراد و ایجاد ظرفیت برای آنهاست.» به گفته ضیایی، هلال‌احمر این ظرفیت را دارد که به هر کسی فارغ از مسائل سیاسی و جغرافیایی، سن و جنس و رنگ، خدمت ارایه دهد.


٦ بالگرد به امداد و نجات هلال اضافه می‌شود
او در ادامه تعداد داوطلبان و جوانان جمعیت هلال‌احمر را نزدیک به دو‌میلیون نفر اعلام کرد. «البته در تلاش هستیم که تا این آمار را در سامانه جامعی ثبت کنیم. البته تعدادی که اعلام می‌شود جدای از تیم‌های اضطراری است که همیشه آمادگی حضور در حوادث را دارند.» ضیایی درباره اضافه شدن بالگرد به امداد ونجات هلال احمر، گفت: «برنامه جمعیت این بود که در فاز اول هر استان یک بالگرد داشته باشد، یعنی ٣١ استان، ٣١ بالگرد. در‌سال ٩٣ اعتبارات خوبی برای خرید بالگرد داده شده، ما هم قراردادهایی برای خرید بالگرد بسته‌ایم. قرار است با همین اعتبار ٦ بالگرد اضافه شود.» او درباره تجهیزات هلال‌احمر در حوادث تأکید کرد: «این اطمینان را می‌دهیم که همه انبارهای جمعیت در سراسر کشور از مواد و ملزومات موردنیاز تکمیل است و برنامه‌هایی داریم تا برای زمان اضطرار بتوانیم آنها را تأمین کنیم.» او درباره تغییر و تحولات جمعیت هلال‌احمر با تغییر مدیریت، که سوال یکی از خبرنگاران بود، گفت: «ملاک ما بر شایسته‌سالاری است در جامعه و استفاده از ظرفیت‌های هلال‌احمر است. هلال‌احمر هم سازمان توانایی است و به اندازه کافی افراد توانا در آن وجود دارند، ظرفیت‌های خوبی هم دارد که می‌توان از آن استفاده کرد. البته درحال حاضر تمام کسانی که در جمعیت مشغول کار هستند، فعال بوده و به کارشان ادامه می‌دهند.»

 نحوه تعامل با وزارت بهداشت در بخش
اورژانس هوایی پرسش یکی دیگر از خبرنگاران بود که ضیایی پاسخ داد: «وزارت بهداشت متولی نظام سلامت کشور است، هلال‌احمر هم به‌عنوان بازوی پرتوان در خدمت این بخش است، بخش مشترکی هم است که همان موضوع فوریت‌ها و اورژانس‌هاست. همین هفته قرار ملاقاتی را با معاون درمان وزارت بهداشت گذاشتیم تا این خدمات را با هم هماهنگ ارایه کنیم. یعنی نباید اینگونه باشد که برای نمونه در بخش اورژانس جاده‌ای در یک بخش ما باشیم و در یک بخش دیگر وزارت بهداشت. باید اقدامات را هم‌افزا و هم‌گرا کنیم تا به خدمت بهتر برسیم. با توجه به علاقه وزیر بهداشت، ما تعاملات بهتری را با وزارت بهداشت، خواهیم داشت.» ضیایی ادغام اورژانس هوایی وزارت بهداشت و امداد و نجات را رد کرد و گفت: «هلال‌احمر یک نهاد غیردولتی است، ادغامی هم اتفاق نمی‌افتد اما ممکن است که وزارت بهداشت در برخی مواقع مأموریت‌هایش را به هلال‌احمر واگذار کند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha