سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۳

با وجود پیگیری های متعدد برای ساماندهی کارگران فصلی و انجام طرح مطالعاتی ساماندهی آنها، اما مشکل همچنان باقی مانده است.

سلامت نیوز:با وجود پیگیری های متعدد برای ساماندهی کارگران فصلی و انجام طرح مطالعاتی ساماندهی آنها، اما مشکل همچنان باقی مانده است.

به گزارش سلامت نیوز، ایرنا نوشت: هوا هر دم سرد و سردتر می شود و سوز سرما تا مغز استخوانت فرو می رود، شال را محکم دور گردنش می پیچد و در میدان اصلی شهر به انتظار کار وارد جمع چند نفره کارگران می شود.

عبور کامیون ها و خودرو ها و عابران پیاده که از آغاز روز برای حضور در محل کار در حال عبور و مرور هستند هر لحظه بیشتر و بیشتر می شود.

اندک اندک به تعداد کارگران اضافه می شود اول شش، هفت نفر بوده اند اکنون شمارشان به 20 الی 25 نفر می رسد.

از خیابان آیت الله حیدری تا میدان 22 بهمن و سپس میدان سعدی و ابتدای خیابان 15 خرداد شهر ایلام هر روز می توانی شاهد حضور کارگران بیکار و انتظار آنها برای فراخوانی کارفرمایی برای کار باشی.

از جوان 17 و 18 ساله تا پیرمرد 60 ساله را می توانی در بین آنها بیابی.

همه با لباس های محلی رنگ و رو رفته با بقچه ای زیر بغل و دستمال بر گردن، رنگ صورت تک تک آنها همچون فصل سرد زمستان بی رنگ بی رنگ و پژمرده است.

انتظار و لحظه ها را به شماره نشستن، آیا امروز کاری هست، آیا امروز درآمدی هست تا خنده را بر لبان کودکان و زن خانه بنشاند و همه بگویند: بابا دست پر آمد.

در میان جمع کارگران که حاضر می شوی، دردها یکی یکی سرباز می کند و زخم های جراحت چرکین شان از روزهای سرد و بی رحم زمستان زندگی عود می کند.

نداری و بی پولی درد بزرگی است چون نان آور بی نان را خجل زن و فرزند چشم به راه می کند و اگر پولی نباشد، رنگ بچه ها هم مثل فصل زرد بیکاری، زرد و زردتر می شود.

در میان شادی و خنده همسالانشان از شوق دست های پر بابا که با میوه و گوشت و... وارد خانه شده اند این کودکان تنها زخم های زمخت دست های پینه بسته را بر صورت و دست خود احساس می کنند و تازه با آن همه جثه کوچک و قلب دریایی در می یابند که آن طرف سکه زندگی چقدر بی رحم و این قصه چقدر تلخ است.

یکی از کارگران فصلی اظهار کرد: سه روز است که یک ریال کار نکردم، دیشب بچه ها با شکم گرسنه خوابیدند به جز چند لقمه نان خشک و چند عدد سیب زمینی چیزی نداشتیم.

میرزا احمدنیا گفت: انگار همه ما را فراموش کرده اند و کسی ما را نمی بیند.

وی بیان کرد: بعضی وقت ها از دست همه شاکی می شوم و دق دلی ام را سر زن و بچه ام خالی می کنم، آخر کسی تا درد نداری را نچشد نمی تواند دریابد چشم دوختن کودکی که در انتظار خوراکی های خوشمزه و خرید لباس های نو است به دست های خالی پدر چقدر درد آور است.

وی ادامه داد: روزهایی که کار نیست، اصلا دوست ندارم با زن و بچه ام رو به رو شوم، یعنی خجالت می کشم، پدر بی پولی و بیکاری بسوزه که چقدر آدم را خوار و خفیف و رنگ زرد می کند.

احمدنیا گفت: زمستان که می شود و هوا سرد، کارهای ساختمانی هم می خوابد، هیچ کس سراغی از ما نمی گیرد؟ اون وقت است که درد بیکاری و بی پولی بیشتر امان ما را می برد.

یکی دیگر از کارگران فصلی در انتظار کار که حدود 30 سال دارد، می گوید: دیپلم دارم و چند سالی است که زن گرفته ام و این قدر بیکار مانده ام که به اندازه 10 سال پیرتر شده ام.

رشید یاوری افزود: کاش دولت کمی هم به فکر ما بود، طرحی، برنامه ای و چیزی برای ساماندهی ما اجرا می کرد، هر چند وقت یک بار طرحی اعلام می کنند که تنها خواندن و شنیدنش قشنگه اما از حرف تا عمل فرسنگ ها فاصله دارد.

وی ادامه داد: مثلا قرار بود ما را بیمه کنند، قرار بود ما را ساماندهی کنند و زیر نظر شهرداری باشیم و شان و منزلت ما حفظ شود، اما متاسفانه همه فقط حرف بود.

وی اضافه کرد: هرچند برای مرد کار عار نیست اما آیا می توانی نگاه خجالت زده همسرت را که با زن همسایه به بازار آمده و از کنارت رد می شود و تو را بیکار در کنار خیابان با این حال و روز می بیند، درک کنی؟

یاوری گفت: درد ما درد بی درمانی است که امان خودمان و خانواده هایمان را بریده و زندگی را برای ما سخت و پرمشقت کرده است.

یکی دیگر از کارگران فصلی ایلام گفت: فصل زمستان که می شود همه دردها به سراغ ما کارگران فصلی بیچاره می آید.

رحیم خدایاری افزود: نه می توانیم با توجه به سرمای زیاد هوا زیاد لباس بپوشیم چون آن وقت دیگر قدرت عکس العمل و کار نداریم و نه تحمل سرمای استخوان سوز را داریم.

وی ادامه داد: هر بار که به سرکار ساختمانی می رویم مجبوریم ابتدا با کارتن و چوب آتش درست کنیم و تا هر چند دقیقه یکبار خودمان را در میان آن دود و آتش گرم کنیم.

وی اضافه کرد: پدرم بنا بود و 30 سال کار بنایی کرد وضع زندگیمان خوب بود، اما چند وقت پیش که به رحمت خدا رفت تازه فهمیدیم که پیمانکارهای نامرد هر کدام در هر ماه که پدرم هر روز بر سر کار حضور داشت تنها چند روز بیمه اش را رد کرده اند و اکنون تنها 9 سال بیمه دارد.

خدایاری گفت: اکنون به دنبال شکایت و پیگیری برای برقراری مستمری هستیم که آن هم از تامین اجتماعی گفته اند، حدود 180 هزار تومان می شود.

وی اظهار کرد: مادرم و چهار بچه دیگر اکنون چشم امیدشان به دست های کم توان من است تا شاید کاری کنم اما من جز کارگری کار دیگری بلد نیستم.

چشم های هر کدام از این کارگران خیلی وقت است که بر سر چهار راه ها انتظار می کشد، هر خودرویی که در آن نزدیکی می ایستد، کورسوی بارقه امید در وجود آنان روشن می شود تا شاید کارفرمایی برای کار آنان را فرا بخواند.

سوز سرما تا مغز استخوانت رخنه می کند، هر که را می بینی، خودش را در لباسی گرم پیچیده و با شتاب برق و باد از خیابان گذر می کند، اما آنسوتر چند نفری هم با لباس های کهنه در حالی که از شدت سرما به خود می لرزند، در میدان شهر چشم به راه روزی اند.

این روزها با وجود سرمای زیاد هوا، حتی کارفرماها هم ترجیح می دهند از خانه بیرون نروند، اما نان آوران فصلی خانواده که روزی و زندگانی خود را باید هر روز با تکاپو و تقلا به دست آورند، تاب در خانه ماندن را ندارند، زیرا اگر کار بود، پول هست و نان هم هست، اگر کار نبود، آهی و افسوسی جان سوز همه اهل خانه را فرا می گیرد.

فضای تولید و کسب و کار در ایلام از رونق چندانی برخوردار نیست، امکان جذب کارگران موقت و فصلی در شرایط پس از تابستان بسیار سخت و مشکل می شود و به همین علت کارگران در زمستان و پاییز به جمع بیکاران می پیوندند و در چهار راه ها و میدان های اصلی شهر هر روز جمع می شوند تا شاید کسی آنان را برای کار عملگی و روزمزدی با خود ببرد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای ایلام از پیگیری اجرایی شدن طرح ساماندهی مشاغل ساختمانی و مهارتی در استان خبر داد و گفت: اکنون مدت دو سال است که پیگیر این طرح هستیم و همه کارهای مطالعاتی آن را انجام داده ایم.

سعید امانی اظهار کرد: نیروهای ساختمانی و کارگران فصلی دارای وضعیت نامناسبی در شهر هستند و نیاز به ساماندهی دارند که این امر باید هرچه سریع تر انجام شود.

وی افزود: با توجه به اینکه این طرح قرار است با همکاری چند دستگاه و بخش خصوصی انجام شود ما آمادگی کامل برای اجرایی شدن و نظارت و مدیریت بر اجرای آن را داریم.

امانی ادامه داد: کارگران فصلی بر اساس این طرح، شناسایی، ثبت نام و رده بندی می شوند و سپس آموزش و مهارت های لازم در هر رشته ای ارایه و برای آنان کارت مهارت صادر می شود و در نهایت با همکاری تامین اجتماعی نیز قرار است از بیمه برخوردار شوند.

وی اظهار کرد: این طرح اکنون در اختیار استانداری قرار داده شده تا پس از تعیین مکانی برای ساماندهی کارگران فصلی در سطح شهر ایلام اجرایی و عملیاتی شود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای ایلام ادامه داد: بر پایه بررسی ها، 12 هزار نفر در حوزه کارگری ساختمان در ایلام فعالیت دارند که نقش مهمی در اشتغال استان ایفا می کنند.

وی افزود: بخش عمده ای از اشتغال مشاغل ساختمانی را افراد غیر بومی به عهده دارند و نیروهای بومی در رسته های مختلف از اشتغال و کسب درآمد محروم مانده اند.

امانی گفت: با وجود حمایت دولت در راستای بیمه این افراد اما تمایلی از سوی کارگران فصلی بومی برای اشتغال در مشاغل تخصصی و رده بالای ساختمانی دیده نمی شود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای ایلام گفت: اکنون با همکاری بخش خصوصی و شهرداری ایلام کار ساماندهی وضعیت کارگران ساختمانی و فصلی در دستور کار قرار گرفته است.

وی ابراز امیدواری کرد که اجرای این طرح افزون بر حفظ کرامت کارگران فصلی و روزمزد باعث ساماندهی وضعیت شغلی آنان شود.

معاون برنامه ریزی و اشتغال استاندار ایلام نیز گفت: با وجود پیگیری های متعدد برای ساماندهی کارگران فصلی و انجام طرح مطالعاتی ساماندهی آنها، اما مشکل همچنان باقی مانده است.

حشمت اله عسگری اظهار کرد: پارسال با همکاری فنی حرفه ای، اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی، شهرداری، تامین اجتماعی و بخش خصوصی قرار بود که این کارگران ساماندهی شوند اما به دلایل نامعلومی این طرح همچنان اجرایی نشده است.

وی ادامه داد: اگر کارگران ساختمانی به صورت فنی و مهارتی از آموزش های لازم برخوردار و رده بندی شوند می توان برای بیمه و ساماندهی آنان اقدام کرد.

وی افزود: با این حال به دنبال حفظ کرامت این افراد و شان و منزلت آنان هستیم و مسایل کارگران فصلی را پیگیری می کنیم ضمن اینکه خواهان اجرایی شدن این طرح نیز هستیم.

عسگری از دستگاه های مربوطه خواست با پیگیری و هم افزایی بیشتر برای اجرای طرح ساماندهی کارگران فصلی در ایلام تلاش کنند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha