سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۳
کد خبر: 135840

به‌طور كلی آلودگی هوا عامل بسیاری از مشكلات و بیماری‌های سال‌های اخیر است. حتی بیماری ‌ام. اس هم تحت تاثیر آلاینده‌های هوا ایجاد و تشدید می‌شود. در تهران هم هر چقدر كه آلودگی بیشتر باشد مشكلات عروقی و قلبی هم افزایش خواهد یافت. این افراد باید به بیمارستان‌ها و پزشكان مراجعه كنند و در نهایت این فرآیند هزینه‌های زیادی را به دولت تحمیل می‌كند. با افزایش هر درصد آلودگی هوا، مرگ و میر نیز افزایش می‌یابد.

سلامت نیوز: به‌طور كلی آلودگی هوا عامل بسیاری از مشكلات و بیماری‌های سال‌های اخیر است. حتی بیماری ‌ام. اس هم تحت تاثیر آلاینده‌های هوا ایجاد و تشدید می‌شود. در تهران هم هر چقدر كه آلودگی بیشتر باشد مشكلات عروقی و قلبی هم افزایش خواهد یافت. این افراد باید به بیمارستان‌ها و پزشكان مراجعه كنند و در نهایت این فرآیند هزینه‌های زیادی را به دولت تحمیل می‌كند. با افزایش هر درصد آلودگی هوا، مرگ و میر نیز افزایش می‌یابد.

پروفسور نینو كونزلی در روزنامه اعتماد نوشت: آلودگی هوا تاثیرات نامطلوبی روی سلامت انسان دارد و مهم‌ترین تاثیر آن بر سلامت ریه، قلب و عروق و مغز است. نتایج بسیاری از مطالعات نشان داده است كه آلاینده‌های هوا می‌توانند برخی بیماری‌ها را ایجاد و برخی دیگر را تشدید كنند.

در حال حاضر بیش از یكصد بررسی در سراسر جهان انجام شده كه نشان می‌دهد با افزایش آلودگی هوا میزان عمر بیشتری از مردم از بین می‌رود. اما كاهش آلودگی هوا در ایران قبل از هر چیز نیازمند اجرای طرح‌های بلندمدت است. ما باید روی راهكارهای بلندمدت برای رفع این معضلات كار كنیم. مطالعات بالینی كه در دیگر نقاط دنیا انجام شده ارزشمند است و می‌توان از تجربه‌ها و نتایج آنها برای تهران هم استفاده كرد. مثلا مطالعاتی كه روی ٨٠٠ نفر انجام شده نشان داده كه آلودگی هوا روی عملكرد ریه تاثیر دارد و همچنین باعث بروز پیری زودرس و نقص عملكرد عروقی در بدن می‌شود.  به‌طور كلی آلودگی هوا عامل بسیاری از مشكلات و بیماری‌های سال‌های اخیر است.

حتی بیماری ‌ام. اس هم تحت تاثیر آلاینده‌های هوا ایجاد و تشدید می‌شود. در تهران هم هر چقدر كه آلودگی بیشتر باشد مشكلات عروقی و قلبی هم افزایش خواهد یافت. این افراد باید به بیمارستان‌ها و پزشكان مراجعه كنند و در نهایت این فرآیند هزینه‌های زیادی را به دولت تحمیل می‌كند. با افزایش هر درصد آلودگی هوا، مرگ و میر نیز افزایش می‌یابد. لذا مروری بر تجربیات دیگر كشورها در سال‌های اخیر به ویژه در اسپانیا و مكزیك نشان می‌دهد اجرای طرح‌های كاهش آلودگی هوا تا حد زیادی نتیجه‌بخش بوده است.  به همین دلیل برای كاهش آلودگی هوا باید روی سیاستگذاری‌هایی كار كنیم كه موجب توقف تولید آلاینده‌ها می‌شوند. امروز من خوشحالم در كشوری هستم كه جنبش زیادی برای تغییرات مثبت در آن انجام می‌شود و امیدوارم تا سال ٢٠٢٠ دولت ایران بتواند به تغییرات خوبی برسد و هوایی سالم در همه شهرهای ایران فراهم شود. در سوییس در همین جهت كار كردیم در تهران هم باید اهداف عملیاتی برای كاهش آلاینده‌ها انجام و نتایج تحقیقات و پایش‌ها اجرا شوند و این طور نباشد كه همه‌چیز فقط روی كاغذ باشد. ٢٥ سال پیش در سوییس كارهای لازم تحقیقاتی و اجرایی را انجام دادیم و اكنون می‌بینیم كه نمودار آلودگی‌ها كاهش یافته است.

بنابراین این نشان می‌دهد اگر بخواهیم كاهش آلودگی هوا كنترل شدنی است. در رابطه با سیاست‌ها و برنامه‌های دولت‌ها در حوزه آلودگی هوا هم می‌توان گفت خیلی از دولت‌ها به استفاده از دانش و به كارگیری علم در برنامه‌ریزی‌ها اعتقادی ندارند و آن را پیگیری نمی‌كنند و این نگاه و رویكرد پیامدهای بدی دارد. اما خیلی از كشورها هم رهنمود‌هایی را كه توسط سازمان بهداشت جهانی مطرح شده قبول كردند و من امروز تبریك می‌گویم كه ایران این رهنمودها را پذیرفته است. همه كشورها باید این رهنمود‌ها را انجام دهند. هوای تهران آلوده است اما تهران پیشرفت خوبی برای بهبود كیفیت هوا داشته است و این امر تصادفی نبوده و شما در این زمینه كار كردید. استانداردها برای كاهش آلاینده‌هایی مثل گوگرد باید در همه كشورها و نه فقط برای زمستان بلكه در همه فصل‌های سال اجرا شود. این انگیزه خوبی است برای كشورهای مختلف و برای ایران كه نه تنها به یورو ٢ برسند بلكه به یورو ٥ و پس از آن هم به سمت یورو ٦ بروند تا مردم ایران هم مانند مردم بسیاری از كشورهای اروپایی از هوای خوبی برخوردار باشند.  لذا پایش آلودگی هوا باید در سطح خیلی بالایی انجام شود و تحقیقات مستمری داشته باشیم تا ببینیم آلودگی هوا آیا با اجرای طرح‌های دولت كاهش یافته است یا نه. بعضی عقیده دارند انجام این كارها خیلی هزینه دارد اما چنین نگرشی اشتباه است. اگر آلودگی كمتر باشد هزینه‌های واقعی آن كمتر خواهد بود. اگر آلودگی هوا كم شود توسعه اقتصادی صورت می‌گیرد.
*پروفسور كونزلی فارغ‌التحصیل دانشگاه بركلی كالیفرنیا و معاون انستیتو بهداشت عمومی سوییس است كه روز پنجشنبه در سومین همایش مدیریت آلودگی هوا و صدا در تهران سخنرانی كرد. او در حال حاضر مدیر بخش تحقیقات این انستیتو هم هست كه مدیریت بیش از ١٨٠ دانشمند شامل بیش از ١٠٠ دكترای تخصصی را بر عهده دارد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha