نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران، با اشاره به فعالیت ایران برای ایجاد شهر سالم از سال 1992 و روستای سالم از سال 1996 میلادی گفت: هم اكنون 20 شهر سالم و 23 روستای سالم در ایران وجود دارد.

نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران، با اشاره به فعالیت ایران برای ایجاد شهر سالم از سال 1992 و روستای سالم از سال 1996 میلادی گفت: هم اكنون 20 شهر سالم و 23 روستای سالم در ایران وجود دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، مننتی در افتتاحیه نخستین همایش ملی سلامت و توسعه پایدار، با بیان این كه رویكرد سازمان بهداشت جهانی برای توسعه پایدار ابتكارات جامعه محور یا CBI است، اظهار كرد: توسعه نیازمند فرآیندی پویاست، فرآیند با سازماندهی جامعه آغاز می‌شود و به تشخیص افراد نیازمند و مداخلات در جنبه‌های بهداشتی و توسعه اجتماعی و اقتصادی به توسعه پایداری منتهی می‌شود.

وی، تقاضا از جامعه، برنامه ریزی براساس نیاز با قابلیت اجرا، توزیع منابع و تمركز زدایی منابع و ظرفیت سازی را از فاكتورهای موثر در توسعه پایدار برشمرد و افزود: توسعه پایدار همبستگی خاصی با كیفیت زندگی دارد.

نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران، با تاكید بر چند وجهی بودن فقر و اثر گذاری آن بر همه ابعاد زندگی گفت: فقر براساس تعریف برنده جایزه نوبل در حوزه اقتصاد به معنای توان محروم بودن است در حالی كه فرد از آزادی قابل ملاحظه‌ای برخوردار نباشند.

مننتی، با اشاره به وجود دو دیدگاه فردی و ملی در خصوص فقر افزود: فقر صرفا به معنای محدودیت مالی نیست بلكه كمبود اطلاعات را نیز شامل می‌شود.

وی، محدودیت را نوعی فقر فردی برشمرد و افزود: داشتن تغذیه سالم، استخدام یا بیكاری، زنان سرپرست خانوار، ابعاد خانه، داشتن و یا نداشتن زمین كشاورزی، نژاد پرستی و ناعدالتی همگی از فاكتورهای موثر بر فقر است از این رو كنترل فقر از دست یك ارگان به تنهایی خارج است.

نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران، با اشاره به تشكیل كمیسیون عوامل اجتماعی موثر بر سلامت در سال 2005 میلادی در سازمان بهداشت جهانی با حضور سرشناسان خبره سیاسی و علمی گفت: در این كمیسیون از افراد شركت كننده خواسته شد تا درمورد مولفه‌های موثر بر سلامت اظهار نظر كنند.

دكتر مننتی، تامین سلامت را مستلزم تعهدات سیاسی در سطوح كلان كشوری برشمرد و افزود: در عین حال همكاری بین بخشی و ظرفیت سازی مدیریت مركزی نیز الزامی است.

وی، با بیان این كه رویكرد در این طرح از پایین به بالا و نه از بالا به پایین است، یادآور شد: در این رویكرد مردم درگیر می‌شوند.

به گزارش ایسنا، در ادامه دكتر منتظری دبیرعلمی نخستین همایش ملی سلامت و توسعه پایدار، با بیان این كه این همایش نوعی تلاش برای یافتن چیستی موضوع سلامت و توسعه پایدار است، افزود: باید تلاش كرد تا از ابعاد گوناگون آن را شناخت.

وی، با بیان این كه پس از فراخوان این همایش 350 مقاله به دبیرخانه آن ارسال و از این میان پس از داوری یك‌صد و 13 مقاله پذیرفته شد، گفت: با توجه به كمیت، محتوا و تازگی 17 مقاله برای سخنرانی و 96 مقاله برای پوستر پذیرفته شد.

به گفته وی، نخستین همایش سلامت و توسعه پایدار با همت و تلاش جهادگران جهاد دانشگاهی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی،‌معاونت سلامت وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha