چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۱
کد خبر: 135895

یکی از مصوبه های مجلس شورای اسلامی در قانون برنامه توسعه چهارم و پنجم، تأمین اعتبار هزینه های بهداشت و درمان از محل G. D. P (تولید ناخالص داخلی) بود. بر اساس یکی از بندهای این قانون، دولت موظف می شد که 70درصد از هزینه های درمان را تقبل کند و فقط 30درصد این هزینه ها باید از جیب مردم پرداخت می شد.

چرا حوزه سلامت متروک مانده بود؟

سلامت نیوز: یکی از مصوبه های مجلس شورای اسلامی در قانون برنامه توسعه چهارم و پنجم، تأمین اعتبار هزینه های بهداشت و درمان از محل G. D. P (تولید ناخالص داخلی) بود. بر اساس یکی از بندهای این قانون، دولت موظف می شد که 70درصد از هزینه های درمان را تقبل کند و فقط 30درصد این هزینه ها باید از جیب مردم پرداخت می شد.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر جهانبخش امینی نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در ایرنا نوشت: همچنین در مصوبه دیگری مقرر شد که از محل کل درآمد حاصل از صرفه جویی یارانه ها به میزان 10درصد از این درآمد برای پرداخت تمامی هزینه های درمان بیماران خاص و صعب العلاج اختصاص یابد.

در نتیجه کسانی که از نظر مالی دارای وضعیت نابسامانی بودند برای پرداخت این ارقام نجومی با چالش بزرگی مواجه می شدند. بنابراین بر سر دوراهی مرگ عزیز یا تأمین هزینه ها از طرق مختلف از جمله راه های غیر قانونی می ماندند. این روند متعاقبا منجر به بروز مشکلات روحی و روانی در سطح خانواده ها و معضلات اجتماعی در سطح جامعه می شد. سرانجام در مجلس های هفتم و هشتم، مصوب شد که دولت 70درصد از هزینه های درمان را تقبل کند و فقط 30درصد این هزینه ها از جیب مردم پرداخت شود. اما متأسفانه به دلیل تساهل دولت های هشتم، نهم و دهم، به این قانون جامه عمل پوشانده نشد.

در پی آن نتیجه بر خلاف آنچه بود که انتظار می رفت؛ به طوری که در عمل، عکس این قانون تبلور یافت و این تناسب تقریباً به 70درصد از جیب مردم و تنها 30درصد از جیب دولت تغییر پیدا کرد. این در حالی بود که هیچ کدام از بیمه های درمانی توان پوشش اکثر بیماری ها بخصوص بیماری های خاص و صعب العلاج را، که هزینه های بسیار سنگینی به خانواده ها تحمیل می کردند، نداشتند.

در قانون بعدی که ذکر آن در مقدمه رفت مقرر شد که از محل کل درآمد حاصل از صرفه جویی یارانه ها بودجه ای به میزان 10درصد از این درآمد برای پرداخت تمامی هزینه های درمان بیماران خاص و صعب العلاج اختصاص یابد. اما اجرای این مصوبه نیز از طرف دولت دهم مورد غفلت قرار گرفت. خوشبختانه با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید در سال 92 و درحالی که کمتر از 6 ماه از عمر این دولت می گذشت، در همان مرحله اول بالغ بر 12 هزار میلیارد تومان برای این منظور در اختیار وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی قرار گرفت.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha