وزیر بهداشت با بیان اینکه دست‌هایی در کار است تا جامعه پزشکی را در مقابل هم قرار دهد، گفت:اگر این مسیر درستی بود حتما شفابخش بود و می بایست در یک دهه گذشته وضع نظام سلامت بهتر از یک دهه قبل از آن بود.

آسیب مردم ازهجمه علیه جامعه پزشکی

سلامت نیوز: وزیر بهداشت گفت: کسانی که از مقام معظم رهبری تبعیت می کنند و به سلامت مردم باور دارند و دلسوز هستند، می دانند که استفاده از تریبون های عمومی و یک طرفه به قضاوت نشستن، چاره درد مردم نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ دکتر سید حسن هاشمی در دومین همایش علمی جامع انجمن پزشکان عمومی ایران که با موضوع توانمندسازی علمی و حرفه ای طب عمومی برگزار شد، با اشاره به فرارسیدن بهمن ماه و گرامیداشت خاطرات دوران پیروزی انقلاب اسلامی گفت: آن روزها، روزهای شیرینی از سرنوشت ملت و دلدادگی به آرمان های انسانی در مسیر آزادیخواهی، دین باوری و در عین حال وحدت، همدلی، یکپارچگی و تلاش برای رفع وابستگی و استقلال خواهی و رفع ذلت پذیری بود.

وزیر بهداشت ضمن گرامیداشت یاد و آرمانهای انقلاب اسلامی گفت: جامعه پزشکی در همه دوران ها، چه قبل و بعد از انقلاب اسلامی و نیز در دوران دفاع مقدس و دوران سازندگی و امروز در مسیر بالندگی همواره در کنار مردم بوده و در برخی از صحنه ها جزء پیشتازان حرکت جمعی بوده است و همواره با ارائه خدمات خود در احیای نفس ها نهایت تلاش خود را انجام داده است.

دکتر هاشمی با بیان این که در طول سالها شهدای زیادی از جامعه پزشکی تقدیم انقلاب و پیشرفت کشور شده است، گفت: همه مردم قدرشناس خدمات جامعه پزشکی هستند.

وزیر بهداشت یادآور شد: سپید پوشان جامعه پزشکی اعم از پرستار، بهیار و گروه پزشکی هم در التیام بخشی و درمان انقلابیون و هم در صفوف تظاهرات و در صحنه های نبرد در خط مقدم در روزهای منتهی به انقلاب و دوره انقلاب و دفاع مقدس اسطوره بوده و نقش آفرینی کرده است.

دکتر هاشمی تصریح کرد: امروز و همچنین در گذشته چه افراد هم صنف و چه سایر بخشها و در برنامه های گفتگو محور با صرف هزینه از بیت المال در دستگاه های تبلیغاتی و رسانه ای علیه جامعه پزشکی فضاسازی می کنند.

دکتر هاشمی گفت: متأسف هستیم که در جمهوری اسلامی ایران که اساس آن اخلاق مداری و تأسی از پیامبر بزرگوار اسلام است گاهی شاهد بی اخلاقی هایی هستیم و من نه در مقام مسئول و پزشک بلکه به عنوان یک ایرانی می گویم که حتماً این هجمه ها علیه جامعه پزشکی خیانت به سلامت و آلام و دردهای مردم است و به سلامت مردم آسیب می رساند.

 
استفاده از تریبون های عمومی و قضاوت های یک طرفه چاره درد مردم نیست

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: کسانی که از مقام معظم رهبری تبعیت می کنند و به سلامت مردم باور دارند و دلسوز هستند، می دانند که استفاده از تریبون های عمومی و یک طرفه به قضاوت نشستن، چاره درد مردم نیست بلکه به دردها، مشکلات و ناراحتی های آنان خواهد افزود و اگر این مسیر درست بود حتماً تا الان شفابخش بود و باید وضعیت سلامت امروز ما بهتر از یک دهه قبل بود.

دکتر هاشمی: با بیان این که مردم گیرندگان خدمت هستند و ارائه دهنده خدمت نفش اصلی و مهم را در رضایتمندی مردم دارند، گفت: فریاد زدن در تریبون های عمومی و ارائه اطلاعات نادرست در مسیر صیانت از سلامت مردم نیست.

 
جامعه پزشکی باید از درون نقد شود

وزیر بهداشت در عین حال یادآور شد: ما در جامعه خودمان بدون مشکل نیستیم و جامعه پزشکی باید نقد از درون داشته باشد.

وی گفت: ما نیز بخشی از مردم هستیم و دارای انگیزه ها و اهداف و باورها و غرایض متفاوت هستیم و مانند بقیه صنوف موفقیت ها و ناکامی ها و در عین حال حسن هایی داریم و باید در جمع خودمان اعم از پزشکان، متخصصین پرستاران و سایر گروه های پزشکی از خود مراقبت کنیم.
 

جامعه پزشکی را یکپارچه می بینیم

وزیر بهداشت: با بیان این که ما جامعه پزشکی را یکپارچه می بینیم، گفت: از نظر ما تفاوتی بین تیم های ارائه دهنده خدمات اعم از پرستار، آزمایشگاه، رادیولوژی، پزشکان و متخصصین وجود ندارد. ولی دست هایی در کارند تا این گروه ها را در مقابل هم قرار دهند و این قضیه فقط مربوط به امروز نیست و در طول سالهای گذشته هم همینطور بوده است و سعی نموده اند وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی، بیمه ها، مجلس، دولت، پزشکان عمومی، متخصصین و پرستاران را به نوعی در مقابل هم قرار دهند.

قرار دادن گروه های اجتماعی در مقابل یکدیگر، در مسیر انقلاب نیست

دکتر هاشمی گفت: امروز هم همین رویه ادامه دارد و در برخی از رسانه ها نیز رویه تحریک گروه ها علیه یکدیگر دنبال می شود در حالی که این گونه اقدامات، کوبیدن بر طبل یأس و ناامیدی است در حالی که امام بزرگوار، همیشه می فرمودند ناامیدی و یاس از جنود ابلیس است.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: قرار دادن گروه های اجتماعی در مقابل یکدیگر، در مسیر تحقق شعارها و اهدافی که جمهوری اسلامی ایران در 36 سال پیش و در انقلاب اسلامی دنبال می کرد، نیست.

دکتر هاشمی با بیان این که گروه های پزشکی نباید در این دام بیفتند و در این مسیر قرار گیرند، گفت: اینها بخشی از حاشیه هایی است که برای حرکت های بالنده ای که در دهه های آینده منجر به داشتن نظام سلامت کارآمد خواهد شد، ایجاد می کنند.

وزیر بهداشت با بیان این که دولت اقدامات خوبی را در حوزه سلامت انجام داده است، گفت: کاهش نرخ بیکاری، کاهش تورم، کاهش قیمت دارو، افزایش دسترسی به خدمات و امکانات بهداشتی از جمله اقدامات دولت بوده است اما عده ای غیرمنصفانه و یا به دلیل کم اطلاعی، دولت را مورد عتاب و خطاب قرار می دهند و این خدمات در حالی است که در روزهای سخت و با وضعیت خزانه، وزارتخانه را با 5 هزار و 500 میلیارد بدهی تحویل گرفتیم و بیش از یک سال مطالبات برخی از پزشکان پرداخت نشده بود.

وزیر بهداشت گفت: امروز افتخار می کنیم که در کمتر از یک سال، 8 میلیون نفر تحت پوشش بیمه قرار گرفته اند، میزان هزینه های درمانی از جیب مردم کاهش یافته است و دسترسی مردم به خدمات بهداشتی و درمانی افزایش یافته است.

دکتر هاشمی گفت: در بسیاری از استانها در حال حاضر کمبود پزشک عمومی نداریم و تعداد متخصصین افزایش یافته است و البته این به معنای کامل بودن و برطرف شدن همه نیازها نیست.

 

جهت گیری دولت به سمت مناطق محروم و حمایت از مستمندان است

وزیر بهداشت با تاکید بر این که جهت گیری دولت کاملاً به سوی مناطق محروم و دست گیری از مستمندان در مناطق دورافتاده و حاشیه نشین است، گفت: این هدف با همکاری و به کار گیری پزشکان عمومی محقق خواهد شد و در حال حاضر 1500 پزشک عمومی از شروع به کار دولت برای اجرای این هدف به کار گرفته شده اند.

دکتر هاشمی با بیان این که تصور می کردیم حدود 5 تا 7 هزار پزشک عمومی در اجرای برنامه های تحول سلامت همکار باشند، گفت: این امر محقق نشده است و بخشی از آن به دلیل بی اعتمادی های مزمن به برنامه های دولت و تصمیمات خلق الساعه برخی از مدیران اجرایی در سالهای متمادی بوده است که امیدواریم اعتماد سازی شود و بتوانیم از ظرفیت ها و کمک های این پزشکان که با محنت و سرمایه های مردم موفق به اخذ مدرک حرفه پزشکی شده اند، استفاده نماییم.

ضرورت ایجاد زیرساخت های نظام ارجاع

وزیر بهداشت گفت: باید شبکه های بهداشتی درمانی را علاوه بر روستاها در شهرهایی زیر 50 هزار نفر، 100 هزار نفر و 500 هزار نفر و سپس کلانشهرها و حاشیه شهرها  که دارای 10 میلیون نفر جمعیت هستند، تکمیل نماییم و زیرساخت های نظام ارجاع که فن آوری اطلاعات یکی از آنهاست را ایجاد نماییم.

دکتر هاشمی گفت: همچنین تشکیل پایگاه های 12 هزار و 500 نفری در حاشیه شهرها و شهرهای زیر 5 هزار نفری در یکسال آینده در 2 استان مجری برنامه پزشک خانواده و تجمیع 4 یا 5 پایگاه در قالب مراکز خدمات جامع سلامت و استفاده از پزشکان عمومی از ملزومات اجرای برنامه پزشک خانواده است که باید اتفاق بیفتد.

وزیر بهداشت همچنین به ضرورت ایجاد تغییرات و تحول جدی در آموزش طب عمومی تاکید کرد و گفت: پزشکان عمومی می توانند بعد از دوره 5 ساله یا در آزمون تخصصی شرکت کنند و یا مدرک تخصصی طب خانواده را دریافت کنند.

دکتر هاشمی گفت: اگر بخواهم پزشک عمومی سرتیم سلامت مردم باشد، باید این مسیر را که تجربه نظام های سلامت موفق دنیاست، طی کنیم و در مسیر ارتقاء سلامت جامعه گام برداریم و در غیر اینصورت در موضع اپوزیسیون و منتقد صحبت کردن راحت است و با شعار به نتیجه نخواهیم رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • هادی ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    12 0
    وقتی برخی پول مالیات مردم را پاداش زیرمیزی بگیران قرار می دهند وقتی برخی پول مالیات مردم را صرف ساعات خواب برخی دیگر می کنند وقتی برخی پول مالیات مردم را یک شبه صرف افزایش 3 برابری خدمات می کنند وقتی پول مالیات مردم را که نه پول نان و اب مردم را صرف تبلیغات یک طرح می کنند وقتی وزیری پول برق و گاز و بنزین مردم را صرف توجیه طرحی می کند که تنها تاثیرش پر شدن جیب پزشکان است از برخی دیگر چه انتظاری است ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ وقتی برخی خود و هم صنفهایش را برتر می داند وقتی برخی به برخی نگاه ارباب و رعیتی دارند وقتی برخی خود را تافته جدا بافته از این جامعه می دانند وقتی برخی تمام چشم گوش خود را برروی تمام انتقادها می بندند وقتی برخی تمام رسانه ها را در سیطره می گیرند . چرا به سلامت مردم خدشه وارد نشود و همه اینها وقتی رخ میدهد که در یک سیستم ساستگذار مجری و ناظر یکی باشد و تنها این وقتی پیش می اید که ان سیستم وزارت بهداشت و درمان باشد
  • عطار ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    11 0
    جناب وزیر اگر منظورتون از هجمه, انتقادهایی هست که به نظام سلامت میشه پس بهتر هست که دیدگاهتون رو عوض کنید,.طرح تحول سلامت اگر کامل بود این همه انتقاد بهش وارد نمیشد,آسیبی که مردم میبینن به خاطر هجمه هایی که علیه همکاران شما میشه نیست بلکه بخاطر بی عدالتی و سیاست های غلط وزارت است که بجای رضایت مردم رضایت پزشکان رو در اولویت کار گذاشته است.
  • حامد ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    9 0
    جناب وزیر شما که خودتون اولین کسی هستین که از تریبون رسانه ملی استفاده کرده و هر چه دلتون می خواهد به خورد این مردم بیچاره میدهید. فقط دوساعت تریبون را به سایر گروهها پزشکی و نمایندگان واقعی ایشان بدهید تا ببینید حقیقت چگونه بر ملا شده و مردم چگونه آگاه می شوند
  • پرستاراتاق عمل خصوصی ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    4 0
    جناب وزیر شما که به خاطر بی اخلا قی همکارانتان یعنی زیرمیزی تعرفه ایشان راافزایش دادید ازماانتظاراخلاق مداری دارید. میخواهید ما از رسانه استفاده نکنیم مگر کسی صدای ما را شنیده است وبه فریادمان رسیدگی کرده انتظار دارید که حتی همین یه کم درد دل با رسانه هم انجام نشود من با وجود درامد اندک حقوق اذاره کار از یارانه انصراف دادم اگر میدانستم که انرا به جیب کسانی میریزید که درامد نجومی دارند هرگز این کار رانمی کردم ماخواهان عدالت درپرداخت به تیم درمان هستیم
  • پرستاراتاق عمل خصوصی ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    4 0
    جناب وزیر ما خواهان عدالتیم اگر پزشکان 2یا 3یا5و...برابر پیراپزشکان درس خوانده اند به همان میزان بیشتردریافت کنند.جرا لیسانس دراین مجموعه باید حقوق اداره کار 700 تومان دریافت کند وپزشک جراح درهمین مدت 200تا300ملیون.
  • الف ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    4 0
    اقای وزیر فکر نمی کنید بیشترین هجمه رو خود شما با بی عدالتی در پرداخت های جامعه پزشکی ایجاد کرده اید؟شما که فقط به فکر رفاه پزشکان هستید نه کل جامعه پزشکی.
  • محمود ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    4 0
    سلام! به به! جانا سخن از زبان ما می گویی... همه ی این کارها که عملکرد خودتان است. شما حتی از تریبون نماز جمعه هم نگذشتید . همه ی منتقدین را قلع وقمع کردید. چند برنامه ی تلویزیونی را کنسل کردید. چرا از رهبری خرج می کنید؟ ایشان فرموده اند مزد انجام کار پرستاران را به همکارنتان بدهید؟ شما می گویید برنامه ریزان، ناظرانف بازرسان، و منتقدین ...همه خود تیم خودتان باشند!!!! این علمی است؟ شما به قدری از رسانه ها در بوق و کرنا کردید که مردم بیچاره پول هم می دهند فکر میکنند پول نداده اند. اصلا آقا شما هر بلایی خواستید سر مردم بیاورید! ما گفتنیها را گفتیم. این خواسته ی ما چه ربطی به این حرفها دارد. ما می گوییم شما قانون مصوب مجلس را اجرا کگنید، این تقابل با پزشکان است؟!؟ ما می گوییم مزد کار خودمان را به خودمان بدهید این ها را همه ی همکاران پزشک ما درک می کنند، شما چرا نمی کنید نمیدانیم؟ همین مبتنی بر عملکرد دو قشر پزشک و غیر پزشک واضحا نشان دهنده ی دیدگاه برده داری شما به سایر اعضای نظام سلامت است. شما فرافکنی و شلوغ بازی در می آورید که اصل موضوع فراموش شود.. اما نمی شود.. مطمئن باشید نمی شود.
  • پرستاراتاق عمل خصوصی ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    3 1
    بعد از سالها واقعیات تلخی در مورد پزشکان وهمکارانتون منتشر میشه وشما ناراحت هستید متاسفم ولی همه اینها حقیقت دارد ایران بهشت پزشکان است وما کادر پیراپزشکی خواهان عدالت در پرداخت به تیم درمان هستیم
  • مجتبی ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    0 0
    به نقل از یکی از همکاران که من هم قبول دارم همه میدانیم که مردم ما در بدترین وضعیت اقتصادی بسر میبرند بنابر این ما اصلا طرح مبتنی بر عملکرد را نمیخواهیم و فقط طبق ساعات کاریمان به ما پرستاران و پزشکان حقوق و دستمزد بدهید و کل درامدهای بیمارستان را هم می بخشیم به بیماران تا لااقل برای اخرت خود کاری کرده باشیم و به همه هم اعلام میکنیم ما مسلمانیم و ایرانی و انسان و معتقدیم چو عضوی بدرد اورد روزگار دگر عضوها رانماند قرار ولی ایا پزشکان این را قبول میکنند که بخاطر خدا و انسانیت و شرافت و بزرگ منشی ایرانیان دست از کسب ثروت بردارند و به کسب رضای خدا بپردازند در مورد پرستاران که یقین قلبی دارم اینگونه است ای پزشکان و پرستاران ایران زمین بیاید ثابت کنید که ما همه برادریم و برابر و اگر درد آلامی هست ما در درد رنج با همیم و شریک غم یکدیگریم اگر مسلمانید مسلمانی خود را ثابت کنیم اگر ایرانی هستید بیایم ایرانی بودن را به دیگران بفهمانیم اگر انسانیم انسانیت را ثابت کنیم