جرم و جنایت در همه جوامع وجود دارد و همیشه عده‌ای از شهروندان از آن آسیب می‌بینند این درحالی است که این آسیب‌ها به آسیب‌های دیگر اجتماعی دامن می‌زند و نیاز است به‌صورت جدی از آنها حمایت مادی و معنوی صورت گیرد. یکی از کارهایی که در این مورد انجام می‌شود، تدوین طرح‌ها و لوایح در حمایت از بزه‌دیدگان است. واقعیت این است که اکنون حمایت لازم از شهروندانی که آسیب می‌بینند انجام نمی‌شود، مگر زمانی که رسانه‌ای شود یا درمورد انواع نزاع‌ها و حوادث رانندگی و تصادفات دولت کاری نمی‌کند و خانواده‌ها باید با هم کنار بیایند و موضوع حل شود.

قربانیان بی‌پناهند

سلامت نیوز: جرم و جنایت در همه جوامع وجود دارد و همیشه عده‌ای از شهروندان از آن آسیب می‌بینند این درحالی است که این آسیب‌ها به آسیب‌های دیگر اجتماعی دامن می‌زند و نیاز است به‌صورت جدی از آنها حمایت مادی و معنوی صورت گیرد. یکی از کارهایی که در این مورد انجام می‌شود، تدوین طرح‌ها و لوایح در حمایت از بزه‌دیدگان است. واقعیت این است که اکنون حمایت لازم از شهروندانی که آسیب می‌بینند انجام نمی‌شود، مگر زمانی که رسانه‌ای شود یا درمورد انواع نزاع‌ها و حوادث رانندگی و تصادفات دولت کاری نمی‌کند و خانواده‌ها باید با هم کنار بیایند و موضوع حل شود.

 
به گزارش سلامت نیوز، روزنامه آرمان در ادامه نوشت: لزوم حمایت از آسیب‌دیدگان بزهکاری‌ها باعث شد، لایحه حمایت از بزه‌دیدگان تدوین شود. این لایحه تا سال ۱۳۹۲ هم در دستور کار دولت قرار داشت اما، در دولت جدید این لایحه به فراموشی سپرده شد یا اینکه از اولویت خارج شد. این درحالی است که سالانه تعداد قابل‌توجهی از شهروندان از جرم و جنایت آسیب می‌بینند و هنوز سازوکار روشنی برای حمایت از این افراد در جامعه وجود ندارد. قرار بر این بود که در لایحه‌ حمایت از بزه‌دیدگان صندوق حمایت از بزه‌دیدگان تشکیل شود و پرداخت هزینه‌های درمان‌، بیکاری و خسارت معنوی، اعطای وام و پرداخت هزینه‌های مشاوره حقوقی یا روانشناسی و... در نظر گرفته شود و بزه‌دیدگان بتوانند تسهیلاتی دریافت کنند.


 آخرین وضعیت لایحه حمایت از بزه‌دیدگان
 بر اساس آخرین اخبار منتشرشده در دولت قبلی کارگروهی متشکل از چند وزیر بررسی این لایحه را آغاز کردند تا درصورت تصویب آن را به مجلس ارسال کنند اما، با تغییر دولت، هنوز این لایحه به تصویب هیات‌وزیران نرسیده است و بنا به گفته عبدالعلی میرکوهی، معاون پارلمانی وزیر دادگستری لایحه حمایت از بزه‌دیدگان در کمیسیون لوایح دولت؛ تصویب و در جلسه هیات دولت مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت بایگانی شده است. با توجه به اینکه بیش از یک سال است که این لایحه به دولت فرستاده شده است احتمال تغییر در این لایحه از سوی دولت چندان دور از ذهن نیست. بر اساس این لایحه کمیته امداد و بهزیستی در مورد بزه‌دیدگان وظایفی را برعهده دارند اما، با تصویب این لایحه، حمایت جامع و کاملی از بزه‌دیدگان به عمل می‌آید. در این نکته که قربانی جرم در جامعه باید مورد توجه قرار گیرد، شکی نیست. مسئولان و به‌طور مشخص وزارت دادگستری بودجه محدودی را برای سامان دادن به وضعیت افراد بزه‌دیده در نظر گرفته است اما، این رقم اندک پاسخگوی نیازها نیست.


 بزه‌دیدگی کودکان و نوجوانان بررسی می‌شود
عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس درباره لایحه حمایت از بزه‌دیدگان می‌گوید: این لایحه اگر وجود داشته باشد قابل بررسی است چرا که در برخی از جرائمی که اتفاق می‌افتد بزه‌دیده به‌طور کامل خسارتش جبران نمی‌شود. محمدعلی اسفنانی با اشاره به اینکه بزه‌دیدگان باید مورد حمایت قرار بگیرند، خاطرنشان می‌کند: دولت باید درمورد حمایت از بزه‌دیدگان سازوکار حقوقی تعریف کند. به‌عنوان مثال کسی که در تصادف یا در سانحه‌ای دستش قطع می‌شود، امکان امرار معاش ندارد و زندگی‌اش مختل می‌شود. درمورد پرداخت دیه هم می‌توان گفت وقتی دیه یک دست پرداخت می‌شود در آن قید نمی‌شود که دست یک هنرمند است یا یک فرد عادی است و این مورد در قانون نادیده گرفته شده است.

او تاکید می‌کند: برخی از جرائم به شکلی صورت می‌گیرد که امکان جبران خسارت هم فراهم نیست. به‌عنوان مثال در اتفاق ناگواراسیدپاشی‌ها وقتی یک دختر مورد اسیدپاشی قرار می‌گیرد، دیگر امکان ازدواج و شانس داشتن یک زندگی معمولی هم از او سلب می‌شود. حتی ممکن است که دختر دیه هم بگیرد و حق قصاص داشته باشد اما، عملا حق حیات اجتماعی از او گرفته شده است. عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس به عدم جبران آسیب‌های روحی وارده به بزه‌دیدگان اشاره می‌کند و می‌گوید: در برخی از موارد خسارت‌ها و آسیب‌ها به روح و روان کسی وارد می‌‌شود که جبرانش بسیار سخت است؛ مانند بحث تجاوز‌های جنسی و تجاوز به عنف. حتی اگر متهم دستگیر و مجازات و حتی به اعدام هم محکوم شود باز خسارت روحی و روانی بزه‌دیده تامین و به هیچ عنوان جبران نمی‌‌شود و اجرایی شدن این لایحه فقط می‌تواند آلام و دردهای بزه‌دیده و خانواده او را تا حدی تسکین دهد.

اسفنانی به بحث کودکان و نوجوانان هم اشاره می‌کند و می‌گوید: در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس لایحه‌ای تحت عنوان حمایت از کودکان و نوجوانان مطرح شده و برای اولین‌بار بحث بزه‌دیدگی کودکان و نوجوانان بررسی می‌شود و قرار است تصمیماتی گرفته شود و کودکان و نوجوانان بزه‌دیده تحت حمایت قرار بگیرند. او با اشاره به خسارات معنوی وارد شده به افراد بزه‌دیده می‌گوید: خسارات معنوی در بزه دیدگان باید دیده شود و در قانون اساسی هم بر تامین خسارت معنوی تاکید شده اما هنوز ساز و کارش آماده نیست.


 مشکل اصلی ما اجرایی نشدن قوانین است
رئیس انجمن علمی رفاه اجتماعی ایران معتقد است: اگر قانونی در حمایت از بزه‌دیدگان اجتماعی داشته باشیم بسیار ارزنده و خوب است اما، ما معمولا مشکل قانون نداریم و مشکل ما عدم اجرای قانون است. محمد زاهدی‌اصل در گفت‌وگو با «آرمان» با اشاره به اینکه اسلام هم به ما می‌گوید که از بزه‌دیده حمایت کنیم، تصریح می‌کند: در قرآن بارها به آرامش و محبت و صبر توصیه شده است اما، در یکجا اجازه فریاد می‌دهد و آنجایی است که ظلمی واقع شده باشد و بزه‌دیده‌ای که در حقش ظلم و اجحاف شده حق دارد فریاد بزند اما، در مواردی آنقدر آنها ضعیف و مظلوم هستند که فریاد هم نمی‌کنند. او ادامه می‌دهد: در مکتب ما زمانی که صدای مظلومیت آسیب‌دیده‌ای بلند شود باید مسئولان و مردم بشنوند و کمک کنند. وظیفه قانونگذاران این است که قانونی وضع کنند تا از بزه‌دیدگان حمایت کند. زاهدی‌اصل با ارائه راهکاری در این زمینه می‌گوید: باید سازمان‌ها و مسئولان و همه مردم آموزش‌های لازم را ببینند و از بزه‌دیدگان حمایت کنند چرا که، این روزها اگر سانحه، تصادف یا زورگیری اتفاق بیفتد مردم از ترس اینکه گرفتار شوند، جلو نمی‌روند و کمک نمی‌کنند و فقط تماشاچی هستند و وظیفه دولت و قانون است که به مردم این اطمینان‌خاطر را بدهد که اگر از آسیب‌دیده‌ای حمایت کنند، قانون پشتیبان آنهاست و مشکلی برایشان پیش نخواهد آمد. به گفته این استاد دانشگاه قانون در مورد حمایت از بزه‌دیدگان لازم است اما کافی نیست و باید بسترهای لازم برای اجرا فراهم شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha