چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۸
کد خبر: 135903

یک فوق تخصص نفرولوژی عنوان کرد: عملکرد صحیح و سلامت کلیه‌ها بستگی به میزان مایعات دریافتی انسان دارد که این میزان استاندارد در جوان‌ها، افراد میانسال و بیماران مبتلا به نارسایی کلیه بسیار متفاوت است.

همه نباید روزی ۸ لیوان آب بنوشند

سلامت نیوز:   یک فوق تخصص نفرولوژی عنوان کرد: عملکرد صحیح و سلامت کلیه‌ها بستگی به میزان مایعات دریافتی انسان دارد که این میزان استاندارد در جوان‌ها، افراد میانسال و بیماران مبتلا به نارسایی کلیه بسیار متفاوت است.  

 دکتر سید منصور گتمیری در گفت‌و‌گو با آنا با بیان اینکه همه افراد نباید روزی 8 لیوان آب بنوشند گفت: کلیه‌های انسان با افزایش سن روند پیری را طی می‌کند بنابراین افراد باید توجه داشته باشند میزان آب و مایعات دریافتی آنها باید با میزان فعالیت، شادابی و سلامت کلیه‌‌ها تنظیم شود. برای مثال افراد جوان که دارای کلیه‌‌های سالم، شاداب و فعال هستند می‌توانند میزان دریافتی مایعات بدن را حدود 1 الی 1.2 لیتر کاهش و حدود 7 الی 8 لیتر افزایش دهند زیرا کلیه‌های آنها قادر است این میزان آب را جذب و در مواقع کم‌آبی و تشنگی از‌ آن استفاده کند و در زمانی که میزان دریافتی مایعات افزایش یافت به راحتی آن را دفع کند.

وی افزود: اما با افزایش سن،  عملکرد کلیه‌ها نیز کاهش می‌یابد و نمی‌تواند افزایش میزان دریافتی مایعات را تحمل و به خوبی دفع کند بنابراین این افراد باید با مراجعه به پزشک از میزان استاندارد دریافتی مایعات بدن خود مطلع شوند.

معاون آموزشی مرکز تحقیقات نفرولوژی با بیان اینکه بیماران مبتلا به نارسایی کلیه نیز باید میزان دریافت مایعات را کنترل کنند گفت: افرادی که به این بیماری مبتلا هستند باید طی روز حدود (2.5لیتر +500 سی‌سی) یا (2.5لیتر-500 سی‌سی) آب دریافت کنند اما باید توجه باشند حدود 1.5 لیتر از این مایعات از طریق مصرف غذا، سبزیجات و متابولیسم آنها دریافت می‌شود بنابراین این افراد باید روزانه 1 الی 1.5 لیتر آب، مایعات و چای کم‌رنگ مصرف کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha