مدیر اجرایی کانون هموفیلی ایران با اشاره به هزینه‌های بالای ارائه خدمات درمانی به بیماران هموفیلی افغان، بر لزوم رسمی‌شدن ارائه این خدمات تاکید کرد.

سلامت نیوزمدیر اجرایی کانون هموفیلی ایران با اشاره به هزینه‌های بالای ارائه خدمات درمانی به بیماران هموفیلی افغان، بر لزوم رسمی‌شدن ارائه این خدمات تاکید کرد.

وی گفت: دولت ایران به صورت غیررسمی همه هزینه‌های این بیماران را پرداخت می‌کند، اما متاسفانه خوشنامی آن برای کمیساریای عالی پناهندگان به عنوان مجری بیمه این پناهندگان در سطح بین‌المللی است.

احمد قویدل در گفت‌وگو با ایسنا ، در مورد خدمات‌دهی به بیماران هموفیلی افغان با تاکید بر اینکه دادن خدمات درمانی و دارویی به بیماران هموفیلی پناهنده افغان باید از مبادی رسمی دولت انجام پذیرد، گفت: سال‌هاست دولت ایران فارغ از روابط و قوانین بین‌المللی در رابطه با حوزه پناهندگان که اساسا می‌بایست در اردوگاه‌های خاصی اسکان یابند به بیماران هموفیلی پناهنده افغان حداکثر خدمات بهداشتی و درمانی را همسنگ با بیماران هموفیلی ایرانی ارائه می‌دهد.

قویدل در ادامه به موضوع دیگری نیز اشاره کرد و گفت: متاسفانه بعد از مطرح شدن طرح بازگشت که یکی از طرح‌های اصولی برای بازگرداندن پناهندگان افغان به کشورشان بود، این نوع خدمات در چارچوب‌های رسمی قبلی قطع شد و عملا با تشکیل اردوگاه‌های دیرهنگام این بیماران از ارائه خدمات بهداشتی و درمانی محروم شدند، اما با توجه به ریشه پناهندگان افغان در ایران، آنها به عنوان مجموع نیروی کار تاثیرگذار در اقتصاد ایران کلیه مبادی رسمی ایران را می‌شناسند و حتی برخی از آنان ازدواج‌های خود را در ایران انجام داده‌اند؛ بنابراین عملا تشکیل اردوگاه‌های فعلی نمی‌تواند از مناسبات غیر رسمی آنها با مراکز درمانی و بیماران هموفیلی ایرانی جلوگیری کند.

وی در این باره افزود: در شرایط کنونی در حالیکه میلیون‌ها دلار برای این بیماران هزینه می‌شود، از آنجاکه این خدمات از طریق مبادی رسمی و به رسمیت شناخته شده انجام نمی‌شود، این بیماران با موانع بسیاری برای بهره‌مندی از دارو و درمان مواجه هستند.

وی با بیان اینکه ایران سالها پذیرای این پناهندگان بوده است، تصریح کرد: با توجه به آمارهای کانون هموفیلی ایران در رابطه با پناهندگان افغان، تعداد 135 نفر بیمار هموفیلی افغان در کشور ساکن هستند که متاسفانه برخی اطلاعات ما از آنها کامل نیست. به جز سیستان و بلوچستان، از این تعداد نزدیک به 97 نفر در سطح کشور هستند که 14 نفر آنها خانم و 83 نفر نیز آقا هستند.

ترخیص کودک هموفیلی افغان با 400 میلیون هزینه با حمایت وزارت بهداشت

لزوم انتشار رسمی خدمات‌رسانی به پناهندگان افغان

مدیر اجرایی کانون هموفیلی ایران همچنین گفت: اردوگاه‌هایی در ساوه، سمنان، مشهد و شیراز وجود دارد که برخی از بیماران هموفیلی افغان در آنها ساکنند و برخی دیگر در نقاط مختلف کشور با استفاده از کارت اقامت‌های موقت زندگی می‌کنند. با توجه به مجموعه این شرایط زمانی که این بیماران با بیماری‌ حادی مواجه شوند، مسئولین درمانی کشور فارغ از موقعیت حقوقی آنها در ایران خدمات اصلی بیمارستانی و دارویی را به آنها ارائه می‌دهند. به عنوان مثال در آخرین مورد، هزینه یک کودک هموفیل افغان 400 میلیون تومان در بیمارستان امام خمینی (ره) اعلام شد که نهایتا با حمایت وزارت بهداشت این کودک مرخص شد. همچنین بیمار دیگری در بیمارستان امام خمینی با پاسپورت بستری شده بود که وی نیز بعد از خاتمه مراحل درمانی بدون تصفیه حساب از بیمارستان خارج شده بود.

قویدل ادامه داد: به عبارت دیگر پناهندگان افغان چه از این طرق و چه از طریق استفاده از مراکز درمانی در حالت اورژانس و چه از طریق بازار حاشیه بیمارستان‌ها، مایحتاج دارویی و درمانی خود را تامین می‌کنند؛ زیرا هم برای این پناهندگان انگیزه قوی برای اتصال به بازارهای غیررسمی وجود دارد و هم برای بیماران هموفیلی ایران این انگیزه انسانی وجود دارد که همدرد خود را حمایت کنند؛ به عبارت دیگر کلیه خدمات به صورت غیررسمی با ارزش میلیون‌ها دلار به این بیماران ارائه می‌شود اما نه گزارش رسمی از طرف دولت منتشر می‌شود و نه حوزه‌های بین‌المللی از این خدمات مطلع هستند.

قویدل در همین رابطه به یکی از تبعات عدم درج رسمی خدمات ارائه‌شده به اتباع افغان اشاره کرد و افزود: بر اساس اطلاعات کانون‌های هموفیلی حتی پناهندگان مذکور طی نامه‌ای به فدراسیون جهانی هموفیلی از برخی موانع برای دسترسی به درمان آنها در ایران، گلایه کرده‌اند که به نظر این موسسه اقدامی غیرمنصفانه نسبت به سال‌ها خدمت ایران به این بیماران است. البته کانون هموفیلی ایران رسما طی نامه‌ای به فدراسیون جهانی هموفیلی وضعیت درمانی این بیماران و امتیازاتی را که دولت برای آنها اختصاص داده اطلاع رسانی کرده است.

وی در ادامه با بیان اینکه "کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در ایران که مدعی بیمه پناهندگان است عملا و تا کنون نتوانسته این وظیفه را پوشش دهد و در مواردی هم که این وظیفه پوشش داده شده در چارچوب یارانه‌هایی که دولت بابت داروهای این بیماران پرداخته، بوده است" افزود: بسیار تاسف‌آور است که کمیساریای عالی پناهندگان در گزارشهای بین‌المللی خود داعیه حمایت از بیماران خاص افغان از جمله هموفیلی‌ها را دارد و با انتشار گزارش‌های رسمی خدمات خود را در حوزه بین‌المللی تبلیغ می‌کند اما فراموش کرده که یارانه اصلی آنچه را آنها بیمه کرده‌اند دولت ایران پرداخته است .

به همت دولت ایران، به کام کمیساریای عالی پناهندگان

وی در توضیح این موضوع گفت: برای مثال یک شیشه فاکتور 8، بالغ بر 80 یورو قیمت دارد اما در نظام توزیع ایران و حوزه بیمه‌ها این فاکتور مبلغ 10 هزار تومان هزینه می‌شود. با مجموعه این اطلاعات،‌ کانون هموفیلی ایران به عنوان حامی بیماران هموفیلی از مسئولین وزارت بهداشت درخواست می‌کند با ارائه خدمات همسنگ رسمی به این پناهندگان، حال به هر علتی که در ایران حضور دارند، از ایجاد بازارهای غیررسمی، استفاده‌های غیرمنطقی از حوزه درمان و دارو و مراکز بیمارستانی جلوگیری کند؛ زیرا واقعیت این است که دولت ایران به صورت غیررسمی همه هزینه‌های این بیماران را پرداخت می‌کند اما خوشنامی آن برای کمیساریای عالی پناهندگان به عنوان مجری بیمه این پناهندگان در سطح بین‌المللی می‌ماند.

وی گفت: ما اعتقاد داریم با ارائه خدمت رسمی به این بیماران از اتلاف منابع، ایجاد ارتباطات غیررسمی و در محدودیت اخلاقی قرار گرفتن کادر درمانی بیمارستانها جلوگیری می‌شود. بی‌تردید اولویت اول یک پزشک درمان این بیماران است و وزارت بهداشت باید این واقعیت را باور کند که تا زمان حضور این پناهجویان در ایران عملا مسئولیت سلامت آنها متوجه دولت ایران است؛ پس بهتر است خدمات ارائه‌شده رسمی باشد تا مستند شود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha