تا قبل از اینکه وزارت بهداشت و درمان دولت یازدهم از زیان آور بودن روغن پالم و استفاده غیر مجاز آن در صنایع لبنی پرده بردارد، هیچ یک از مسئولان سابق در حوزه بهداشت و درمان یا نمایندگان مجلس، سخنی از این معضل مهم در حوزه سلامت غذا نمی‌گفتند و آنچه را که در این حوزه می‌گذشت به سکوت برگزار می‌شد.

روغن پالم، این بار خوراک نزاع مخالفان دولت شد

سلامت نیوز: تا قبل از اینکه وزارت بهداشت و درمان دولت یازدهم از زیان آور بودن روغن پالم و استفاده غیر مجاز آن در صنایع لبنی پرده بردارد، هیچ یک از مسئولان سابق در حوزه بهداشت و درمان یا نمایندگان مجلس، سخنی از این معضل مهم در حوزه سلامت غذا نمی‌گفتند و آنچه را که در این حوزه می‌گذشت به سکوت برگزار می‌شد.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه ایران در ادامه نوشت: اما اکنون که وزارت بهداشت بعد از گذر از یک دوره پر چالش با وارد‌کنندگان و تولیدکنندگان، موفق به حذف کامل روغن پالم از محصولات لبنی شد و از سوی دیگر واردات آن را تا حد 50 درصد برای مصارف غیر لبنی کاهش داد، برخی نمایندگان مجلس و رسانه‌هایی که از هر مسأله‌ای برای بهره‌برداری سیاسی از آن استفاده می‌کنند، در جایگاه دلسوزان سلامت مردم قرار گرفته‌اند و با ارائه آمار بدون سند، مدعی افزایش 80 تا صددرصدی روغن پالم هستند.

یکی از نمایندگان با کمک رسانه‌ای که در دست دارد موضوعات مرتبط با سلامت اعم از مواد غذایی، محیط زیست، هوا و... را دستمایه حملات سیاسی به دولت می‌کند و در مصاحبه‌ای با یکی از سایت‌های خبری مدعی شده است واردات روغن پالم 80 درصد نسبت به گذشته افزایش داشته است.

برای بررسی صحت و سقم این ادعا، باید به گزارشی که از سوی مدیر کل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های غذایی و آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو ارائه شده است نگاهی انداخت. براساس این گزارش واردات انواع روغن پالم در 9 ماهه اول سال 93 نسبت به کل سال 92، به میزان 6/48 درصد کاهش یافته است.

میزان انواع روغن پالم ترخیص شده در سال 92 بر اساس مستندات آماری گمرک جمهوری اسلامی ایران و مقایسه آن با 9 ماهه سال 93 ترخیص شده از طریق سازمان غذا و دارو به شرح جدول است: براساس مندرجات جدول واردات انواع روغن پالم در 9 ماهه سال 93 نسبت به کل سال 92، به میزان 6/48 درصد کاهش یافته است و از آنجا که سقف واردات انواع روغن پالم در سال 93 تکمیل شده است تا پایان سال مجوز مصرف جدیدی صادر نخواهد شد . لذا مقایسه انجام شده طی 9 ماه اول سال 93 با سال 92 قابل انجام است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha