مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی چالش‌های نظام سلامت را به حدی عمیق دانست که با اقدامات یکساله حل شدنی نیستند و در عین حال تاکید کرد که منابع نظام سلامت باید در ساختاری به کار گرفته شوند که حداکثر اثربخشی را داشته باشند.

سلامت نیوزمدیرعامل سازمان تامین اجتماعی چالش‌های نظام سلامت را به حدی عمیق دانست که با اقدامات یکساله حل شدنی نیستند و در عین حال تاکید کرد که منابع نظام سلامت باید در ساختاری به کار گرفته شوند که حداکثر اثربخشی را داشته باشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ، دکتر نوربخش در همایش جامع انجمن پزشکان عمومی با اشاره به شرایط دو سال قبل نظام سلامت گفت: قبل از روی کار آمدن دولت یازدهم بیش از 50 درصد هزینه‌های درمان از جیب مردم پرداخت می‌شد. با احتساب حق بیمه‌ای که از سوی بیمه شدگان پرداخت می‌شد، می‌توان گفت که 70 درصد هزینه‌های سلامت را مردم می‌پرداختند.

وی افزود: از طرف دیگر هزینه‌های خانمان‌سوز سلامت که طبق برنامه باید به زیر یک درصد می‌رسید، متاسفانه به بیش از هفت درصد رسیده بود و بسیاری از افراد جامعه در صورت ابتلا به بیماری مزمنی مانند سرطان از دهک‌های میانی اقتصادی به دهک‌های پایین‌تر سقوط می‌کردند. همچنین تعرفه‌های پزشکی در وضعیت نابسامانی به سر می‌برد و وضعیتی وجود داشت که هر سه ضلع نظام سلامت ناراضی بودند.

نوربخش به اقدامات انجام شده در حوزه سلامت طی یک سال گذشته اشاره کرد و گفت: ابلاغ سیاست‌های کلی نظام سلامت از سوی رهبری، تخصیص منابع به نظام سلامت و تغییر نگاه دولت و رییس جمهور به این حوزه و همچنین پوشش بیمه هشت میلیون ایرانی از جمله فرصت‌های نظام سلامت در طی یک سال گذشته بوده است؛ البته هیچ‌کس مدعی نیست که همه مشکلات این حوزه با تخصیص منابع و همچنین انجام اقداماتی حل خواهد شد.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در این باره افزود: عمق چالش‌های نظام سلامت به حدی است که با اقدامات یکساله حل شدنی نیست. بویژه آنکه ساختار نظام سلامت کشور با چالش‌های جدی روبه‌روست. این منابع باید در ساختاری به کار گرفته شود که حداکثر اثربخشی را داشته باشد. بی‌تردید چاره این کار، پزشک خانواده است که با اسامی و فرمت‌های مختلفی مطرح شده است؛ ساختاری که مبادی ورود بیمار، نقش پزشکان عمومی و همچنین مکانیسم ارجاع به سایر سطوح کاملا تبیین شده باشد.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد آنچه که در حال حاضر چالش اصلی جامعه پزشکی است، مساله جایگاه شانیت جامعه پزشکان است، شانیتی که طی سال‌ها و به همت بزرگان جامعه پزشکی ایجاد شده است. فرو ریختن دیوار اعتماد میان مردم و پزشکان بی‌تردید به رابطه بیمار و پزشک خدشه وارد می‌کند. لازم است عنصر و فاکتور مهم حفظ شانیت جامعه پزشکی مدنظر باشد؛ عاملی که تعیین کننده رابطه پزشک و بیمار است. در تمام برنامه‌ریزی‌هایمان نیز باید این عنصر مهم را تقویت کنیم.

نوربخش مشکلات سازمان تامین اجتماعی در ابتدای کار دولت یازدهم را مورد اشاره قرار داد و افزود: در سازمان تامین اجتماعی نیز شرایطمان تابع مشکلات عمومی نظام سلامت بود به طوری که در شهریورماه سال گذشته پرداختی‌هایمان به پزشکان عمومی با 9 ماه تاخیر انجام می‌شد و حدود 5 هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشتیم. مشکلات حقوقی که در لایحه تحقیق و تفحص مجلس نیز تبیین شده، دیگر نیازی به گفتن ندارد.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در این باره افزود: اولین اقدام‌مان این بود که پرداخت‌های معوق را انجام دهیم. ازطرف دیگر تغییر فرهنگ میان سازمان‌های بیمه‌گر و پزشکان امری لازم بود چراکه ما باید از پزشکان متشکر باشیم که به نیابت از ما خدمات را ارائه می‌دهند. سازمان بیمه‌گر نباید مدعی جامعه پزشکی باشد بلکه باید متشکر از پزشکان باشد.

وی در این راستا ادامه داد: سازمان بیمه‌گر نباید طرف قرارداد خود را به عنوان کسی که خطایی انجام می‌دهد، در نظر بگیرد. اینچنین فرهنگی مناسب نیست. از طرفی صاحب اصلی صندوق تامین اجتماعی، بیمه شدگان آن هستند. دلیل این امر هم خدمات غیردرمانی است که این سازمان ارائه می‌دهد. هرچند در تغییر این فرهنگ هنوز چندان موفق نشده‌ایم اما این امر باید انجام شود.

نوربخش در عین حال گفت: مکانیسم‌های نظارتی ما نیز باید از حالت سنتی خارج شده و با حفظ کرامت جامعه پزشکی و عدم اذیت و آزار بیمه شدگان، به روز شود. تغییر در مکانیسم‌های نظارتی حتما اتفاق خواهد افتاد.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: در مورد پرداخت مطالبات پزشکان عمومی، صددرصد پرداخت‌هایمان را تا اول آبان انجام داده‌ایم و تا هفته آینده این پرداخت‌ها را به پایان آذر می‌رسانیم و سعی می‌کنیم همین فاصله را همچنان نگه داریم.

وی پزشک عمومی را دروازه‌بان اصلی نظام سلامت خواند و گفت: پزشک عمومی باید در حیطه دانش و حرفه خود بتواند اقدامت تشخیصی و درمانی را انجام دهد.

نوربخش همچنین گفت: فرصت‌های مناسبی در نظام سلامت ایجاد شده است این در حالی است که پیش از این مشکلات ما بسیار زیاد بود. حتی در مسائل صنفی‌مان نیز به دلیل عدم درک مشترک از نهادهای صنفی در دولت قبل، مشکلاتمان بسیار زیاد بود اما اکنون این فضاها باز شده است و دولت به صنوف مختلف و از جمله جامعه پزشکی اعتماد دارد. همچنین نظام سلامت به اولویت اول برنامه‌های دولت تبدیل شده است. این موضوع تنها در شعار نبوده و در بودجه 93 کاملا مشهود و ملموس است. هنر ما نیز آن است که تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده و فرصت‌ها را تقویت کنیم. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha