هیچ توضیح مازادی نیاز نیست. برنامه سوم كنترل و مراقبت ایدز، ٥٨ روز دیگر به پایان می‌رسد و چهارمین برنامه باید از ابتدای سال ٩٤ اجرا شود. این، خبری بود كه روز گذشته از سوی محمد مهدی گویا؛ رییس مركز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اعلام شد و به گفته وی با نهایی شدن برنامه چهارم، اجرای آن با طرح در شورای عالی سلامت توسط وزیر بهداشت آغاز می‌شود.

آموزش جامعه در برنامه سوم ایدز راضی‌كننده نبود

سلامت نیوز:هیچ توضیح مازادی نیاز نیست. برنامه سوم كنترل و مراقبت ایدز، ٥٨ روز دیگر به پایان می‌رسد و چهارمین برنامه باید از ابتدای سال ٩٤ اجرا شود. این، خبری بود كه روز گذشته از سوی محمد مهدی گویا؛ رییس مركز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اعلام شد و به گفته وی با نهایی شدن برنامه چهارم، اجرای آن با طرح در شورای عالی سلامت توسط وزیر بهداشت آغاز می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز،روزنامه اعتماد در ادامه نوشت: سال‌های اجرای برنامه سوم (٩٣-٨٩) اخبار خوبی در حوزه كنترل و درمان ایدز شنیده نشد. در حالی كه مسوولان وزارت بهداشت شاهد بودند كه آموزش‌های پراكنده و كم‌تاثیر، چگونه فاصله‌های خالی پل میان رشد شیوع مصرف روانگردان‌ها و صعودی شدن آمار انتقال بیماری از طریق روابط جنسی پرخطر و افزایش ابتلای زنان را پر می‌كند، كمبود اعتبار برای تامین داروی بیماران و گرانی قیمت داروها بدترین اتفاقات ٥ سال گذشته برای جمعی بود كه در اداره ایدز وزارت بهداشت به نام «مبتلایان» شناخته می‌شوند.

عباس صداقت؛ رییس اداره ایدز وزارت بهداشت، موفقیت‌ها، ناكامی‌ها و شكست‌ها و چالش‌های برنامه پنج ساله سوم كنترل و مراقبت ایدز  را مطرح كرده و به سوالات «اعتماد» از جمله  آخرین برآورد از تمركز بیماری در گروه‌های با رفتار پرخطر پاسخ داده است.

«برنامه سوم كنترل و مراقبت ایدز یك برنامه پنج ساله با یك هدف كلی و ١٠ راهبرد استراتژیك بود كه از سال ١٣٨٩ آغاز شد و تا پایان ١٣٩٣ اجرای آن ادامه دارد. آموزش و اطلاع‌رسانی به جامعه، پیشگیری انتقال ایدز از طریق اعتیاد تزریقی، نظام مراقبت بیماری، نظام مراقبت بیماری‌های آمیزشی، تقویت مطالعات راهبردی، برنامه‌های مراقبت درمان و برنامه پیشگیری مثبت با تاكید بر حمایت و توانمند‌سازی مبتلایان در این برنامه بسیار مورد تاكید بود.

مطالعات پیمایشی نشان داد كه سرعت رو به رشد ایدز بین معتادان تزریقی در طول اجرای برنامه سوم كنترل و مراقبت ایدز كاهش یافت و شیوع ایدز در این گروه تقریبا تحت‌كنترل درآمد؛ اما اطلاع‌رسانی و آموزش در طول اجرای برنامه سوم كنترل و مراقبت ایدز به اندازه انتظار ما نبود و بررسی‌ها نشان داد كه میزان آگاهی عمومی جامعه به خصوص جوانان درباره راه‌های انتقال و پیشگیری از ابتلا به ایدز هنوز شاخص نگران‌كننده‌ای دارد و برخلاف هدفگذاری و برنامه‌ریزی‌ها، پوشش آموزشی برای جمعیت عمومی؛ خانواده و جوانان و نوجوانان در حد مطلوبی نبود. در طول اجرای برنامه سوم كنترل و مراقبت ایدز تغییر الگوی انتقال بیماری اتفاق افتاد و در حالی كه مطالعات پیمایشی و پیش‌بینی‌ها نشان می‌داد كه بیماری در معتادان تزریقی و زندانیان متمركز شده و اگر از حالت تمركز خارج شود، همسران زندانیان و معتادان تزریقی در معرض ابتلا قرار می‌گیرند، بررسی آمار و اطلاعات در این زمینه هم نشان داد كه سال ٩٢ تقریبا ٣٦ الی ٣٧ درصد موارد ابتلا از طریق انتقال جنسی بوده و از كل مواردی كه در سال ٩٢، ثبت و گزارش شده، حدود ٣٠ درصد زنان بوده‌اند.

این نتایج كمك كرد كه در اولویت‌بندی برنامه چهارم كنترل و مراقبت ایدز، كنترل بیماری از طریق انتقال جنسی و ابتلای زنان مورد توجه بیشتر باشد. گرچه برآوردها از مسیر آینده حركت اپیدمی بیماری، همچنان اعتیاد تزریقی و استفاده از وسایل تزریق مشترك را به عنوان موتور پیش برنده ایدز مطرح كرده اما در حالی كه در مدت اجرای همین برنامه، تغییر الگوی اعتیاد و شیوع مصرف محرك‌ها و روانگردان‌ها بین جوانان، نگرانی از بابت انتقال جنسی ایدز به علت پایین بودن آگاهی و نگرش عمومی جامعه را افزایش داد، در تحلیل وضعیت موجود از نظر اپیدمی و پاسخ ملی به آن، اكنون با دو جبهه مواجه هستیم كه در یك طرف همچنان اعتیاد تزریقی و تزریق مشترك، علت ٥٦ درصد موارد ابتلاست و در طرف مقابل، رابطه جنسی محافظت‌نشده و ابتلای زنان حدود ٣٤ درصد سهم موارد جدید ابتلا را در اپیدمی پیش رو به خود اختصاص می‌دهد و بررسی هر دو وجه در تحلیل وضعیت بسیار مهم است.

در برنامه چهارم، كنترل ایدز در جمعیت عمومی، مصرف‌كنندگان تزریقی، انتقال بیماری از طریق انتقال جنسی، افزایش پوشش درمان با توجه به اهداف جهانی و كاهش مرگ مبتلایان به عنوان پنج هدف عمده مشخص شده و تاكید برنامه چهارم این است كه آموزش و اطلاع‌رسانی در جمعیت عمومی، جوانان و نوجوانان از شتاب بیشتری برخوردار باشد. تقویت برنامه‌های كاهش آسیب اعتیاد و جایگزینی اعتیاد در زندان‌ها، كنترل عفونت‌های فرصت‌طلب به ویژه سل، ترویج خودمراقبتی و كاهش انتقال بیماری از مادر به نوزاد هم در این برنامه بسیار پررنگ است. در طول اجرای برنامه چهارم تلاش می‌كنیم كه فاصله بین میزان تخمین و موارد ثبت شده كه در حال حاضر حدود ٦٠ الی ٧٠ هزار است، كاهش یافته و مبتلایان بیشتری ثبت و گزارش شوند و همچنین، با اجرای برنامه‌های پیشگیری، تخمین موارد و ابتلا هم از ٩٠ هزار مورد فعلی فراتر نرود.آخرین برآورد حاكی از آن است كه شیوع ایدز در جمعیت عمومی یك دهم درصد است كه البته شاخصی است برای وقوع موج سوم ایدز (انتقال از طریق روابط جنسی محافظت نشده) كه نباید هم اتفاق بیفتد زیرا مقابله با آن بسیار دشوار خواهد بود.

شیوع بیماری در معتادان تزریقی كشور ١٥ درصد است كه این عدد در طول برنامه سوم ثابت مانده و خبر خوبی است. شیوع ایدز بین زنان آسیب‌پذیر از نظر ایدز ٥/٤ درصد است كه اگر این عدد از پنج درصد بگذرد با دو گروه متمركز مواجهیم و اگر بر وفاداری به همسر و خودداری از روابط جنسی خارج از ازدواج تاكید می‌كنیم به این دلیل است كه هرگونه برقراری ارتباط با افراد ناشناس، میزان انتقال ویروس را قابل تامل‌تر خواهد كرد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha