چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۸
کد خبر: 135957

عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا با هشدار مبنی بر اینکه بتازگی موج جدید آنفلوآنزای B در کشور شایع شده است گفت : این بیماری می تواند همراه با مشکلات گوارشی مانند اسهال ، استفراغ و تب خود را نشان دهد.

سلامت نیوز:  عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا با هشدار مبنی بر اینکه بتازگی موج جدید آنفلوآنزای B در کشور شایع شده است گفت : این بیماری می تواند همراه با مشکلات گوارشی مانند اسهال ، استفراغ و تب خود را نشان دهد. 

دکتر مسعود مردانی در گفت و گو با ایرنا افزود :در فصل زمستان به دلیل تغییر دما و سرد شدن هوا بروز عفونت های ویروسی دستگاه فوقانی غیر قابل اجتناب است و این احتمال وجود دارد که بسیاری از افرادی که تاکنون این ویروس را تجربه نکرده اند با رعایت نکردن بهداشت به بیماری آنفلوآنزای B مبتلا شوند.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین بیماری های عفونت ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی آنفلوآنزای B است اضافه کرد : راههای اپیدمی و همه گیری آنفلوانزای A و B یکسان هستند، در سال های 2009 تا 2013 آنفلوانزای نوع A کوچک در کشور شایع شد که همان آنفلوانزای خوکی بود .

مردانی اضافه کرد: در سال جاری نوع آنفلوانزا B شایع شده است که از نظر علائم هم پوشانی زیادی با آنفلوانزای نوع A دارد اما مهمترین تفاوت وجود مشکلات گوارشی در آنفلوانزای نوع B است که در بیماران بروز می کند.

فوق تخصص بیماری های عفونی در باره علائم آنفلوآنزای B اظهار کرد : تب ، بدن درد ، سرفه ، عطسه و ...و در فرم شدید بیماری همراه با استفراغ ، تهوع ، اسهال خواهد بود .

مردانی توصیه کرد : بیماران در ابتدا با وجود مشکلات گوارشی همراه با تب به مطب ها مراجعه می کنند به این معنی که از نظر علائم کلنیکی تفاوت عمده ای بین آنفلوانزای A و B وجود ندارد.

عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا با بیان اینکه این بیماری واگیر دار و در اماکن عمومی امکان انتقال بیماری بیشتر است، تاکید کرد: راههای پیشگیری و درمان در هر دو نوع آنفلوآنزا مشابه است .

وی توصیه کرد : رعایت بهداشت فردی و اجتماعی ، شست و شوی مکرر دست ها ، دست ندادن ، روبوسی نکردن و قرار نگرفتن در مکان های سر بسته می تواند از سرایت این ویروس جلوگیری نماید.

فوق تخصص بیماری عفونی اظهار کرد : این بیماری از دو راه یکی از راه تنفس و دیگری از راه دست منتقل می شود به همین دلیل شست وشوی دست ها بسیار مورد تاکید پزشکان است .

مردانی توصیه کرد: افراد هنگام سرماخوردگی باید از دست دادن و روبوسی بادیگران خودداری کنند و استفاده از دستمال به هنگام عطسه و سرفه نیز به منظور جلوگیری از انتشار ویروس ها ضروری است.

وی با بیان اینکه دوره درمان این بیماری سه تا پنج روز است هشدار داد : درمان نادرست این بیماری و یا دیر درمان کردن آنفلوانزای B می تواند همراه با عارضه عفونت ریوی و وخامت سلامتی فرد همراه باشد.

به گفته مردانی عفونت گوش میانی و درگیری سینوزیت ها،از دیگر عوارض این بیماری است .

*** افرادی که تاکنون واکسن آنفلوآنزا تزریق نکرده اند سریع تر اقدام کنند

عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا باتوجه به شیوع این بیماری توصیه کرد: افراد پرخطر و کودکان باید نسبت به این بیماری واکسینه شوند تا از ابتلا به آنفلوآنزای B در امان باشند.

به گفته مردانی افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند، بیماران دیابتی ، قلبی و عروقی ، ریوی و مصرف کنندگان داروهای شیمیایی در گروه پرخطر هستند که ضروری است واکسن آنفلوآنزای B را دریافت کنند.

وی به خانواده ها توصیه کرد:کودکان به دلیل اینکه از سیستم ایمنی ضعیفی برخوردار است ضروری است که با ترزیق واکسن از ابتلا به بیماری مصون بمانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha