چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۸
کد خبر: 135959

نائب رئیس انجمن پزشکان عمومی ایران گفت: 75 تا 80 درصد خدمات بهداشتی از سوی پزشکان عمومی قابل ارائه بوده و بقیه توسط متخصصان و فوق متخصصان ارائه می شود.

سلامت نیوز:   نائب رئیس انجمن پزشکان عمومی ایران گفت: 75 تا 80 درصد خدمات بهداشتی از سوی پزشکان عمومی قابل ارائه بوده و بقیه توسط متخصصان و فوق متخصصان ارائه می شود. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا، « عزت الله گل علیزاده» در حاشیه دومین همایش علمی جامع انجمن پزشکان عمومی ایران در جمع خبرنگاران افزود: این درحالی است که مردم به جای مراجعه به پزشکان عمومی در صورت بیماری در مرحله نخست به متخصصان و فوق تخصص ها مراجعه می کنند.

وی خاطرنشان کرد: مردم در صورت بیماری به پزشکان مختلف مراجعه و انواع خدمات پاراکیلینکی را دریافت می کنند که این مساله ، هزینه زیادی به بیماران و بیت المال تحمیل می کند.

وی با اشاره به اجرای طرح پزشک خانواده گفت: در اجرای این طرح دیگر پزشکان منتظر نمی مانند که بیمار به آنان مراجعه کند بلکه خودشان به دنبال سلامتی افراد تحت پوشش هستند.

نائب رئیس انجمن پزشکان عمومی ایران افزود: در قوانین برنامه های چهارم و پنجم توسعه به اجرای برنامه پزشک خانواده اشاره شد و این طرح از سال 84 در روستاها آغاز شد اما نظام ارجاع آن متوقف ماند.

گل علیزاده افزود: در این شرایط نیز پزشک خانواده شهری آغاز شد که نسخه ابتدایی آن موسوم به نسخه صفر یک موفق نبود اما این برنامه از سال 91 با جدیت بیشتری پیگیری شد.

وی تصریح کرد: متاسفانه این برنامه به دلیل فراهم نبودن زیرساخت های مالی ، فرهنگی و فناوری اطلاعات باز هم گسترش پیدا نکرد اما اکنون منابع مالی خوبی برای اجرای طرح به نظام سلامت تزریق شده است.

وی اظهار داشت: در اجرای طرح تحول سلامت نیز اولویت با بخش درمان بود زیرا که وضعیت آن اسفناک بوده و هزینه های آن برای مردم کمرشکن بود اما اکنون امیدواریم در ادامه اجرای این طرح ، نظام ارجاع مبتنی بر راهنماهای بالینی و سطح بندی خدمات درمانی اجرایی شود که البته 10 تا 15 سال به زمان نیاز دارد.

وی افزود: همچنین امیدواریم برنامه های بخش بهداشت طرح تحول سلامت زودتر عملیاتی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha