مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: تغییر فرهنگ ارتباط میان سازمان های بیمه گر و جامعه پزشکی باید مورد توجه جدی قرار گیرد و سازمان های بیمه گر باید قدردان جامعه پزشکی باشند که به نیابت از آنها به بیمه شدگان خدمت رسانی می کنند.

سلامت نیوز: مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: تغییر فرهنگ ارتباط میان سازمان های بیمه گر و جامعه پزشکی باید مورد توجه جدی قرار گیرد و سازمان های بیمه گر باید قدردان جامعه پزشکی باشند که به نیابت از آنها به بیمه شدگان خدمت رسانی می کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، دکتر سیدتقی نوربخش در دومین نشست انجمن پزشکان عمومی، تأمین اجتماعی را دومین تولید کننده و همچنین عمده‌ترین خریدار خدمات درمانی در کشور عنوان کرد.
وی با اشاره به وضعیت سلامت کشور در سالهای گذشته افزود: تا کمتر از 2 سال قبل، 50 درصد از هزینه های درمانی را مردم پرداخت می کردند وبا لحاظ هزینه بیمه پردازی آنها، این رقم به 70 درصد می‌رسید.
دکتر نوربخش ادامه داد: هزینه های خانمانسوز درمان نیز قابل توجه بود که با پرداخت آن از سوی برخی از مردم ، شاهد تنزل خانوارها از دهک های میانی به دهک های پایین بودیم.
وی با اشاره به تعامل نامطلوب جامعه پزشکی و وزارت بهداشت با سازمان های بیمه گر و پرداخت های با تأخیر مطالبات مراکز طرف قرار داد سازمان های بیمه گر در سالهای مذکور گفت: در سازمان تأمین اجتماعی پرداخت مطالبات مراکز طرف قرارداد با 9 ماه تأخیر انجام می شد.
وی با بیان اینکه عوامل مذکور موجب نارضایتی مردم، پزشکان و دولت در حوزه سلامت شده بود، افزود: با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید شاهد افزایش کارآمدی و کاهش مشکلات در بخش سلامت کشور هستیم.
دکتر نوربخش اظهار داشت: پس از استقرار دولت تدبیر و امید و به ویژه با ابلاغ سیاست های کلی نظام سلامت از سوی مقام معظم رهبری و تخصیص منابع به بخش سلامت و همچنین تغییر نگاه دولت، شاهد در اولویت قرار گرفتن حوزه درمان و سلامت جامعه از سوی دولت هستیم.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی افزود: در سال 93 دولت 10 هزار میلیارد تومان وسازمان های بیمه‌گر 6 هزار میلیارد تومان به بخش درمان و سلامت کشور اختصاص دادند.
وی با بیان اینکه با اختصاص این هزینه‌ها، هیچ کس مدعی رفع تمامی مشکلات این بخش نیست، تصریح کرد: عمق مشکلات حوزه سلامت کشور به حدی بود که با اقدامات یکی دو سال اخیر قابل حل نیست، اما بهبود حوزه سلامت در کشور اتفاق افتاده و با تداوم این روند امید به رفع مشکلات مردم و ارتقاء هرچه بیشتر خدمات درمانی در جامعه افزایش یافته است.
دکتر نوربخش گفت: برای حل مشکلات بخش درمان باید منابع اختصاص یافته در ساختار مناسبی هزینه شود که همان پزشک خانواده است که در آن جایگاه بیمار، پزشک و نظام ارجاع از پزشک عمومی به متخصص کاملاً مشخص است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر عمده ترین چالش بخش درمان کشور، حفظ شأن و اعتبار پزشکان است که این جایگاه با همت پزشکان فرهیخته و بزرگواری همچون دکتر قریب بدست آمده است، تأکید کرد: متأسفانه در پی مشکلات سالهای اخیر اعتبار پزشکان خدشه دار شده و باید برای احیاء آن تلاش کنیم و در تمامی برنامه ریزی های حوزه سلامت این موضوع مهم را مورد توجه قرار دهیم.
مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: در سالهای اخیر مشکلات سازمان تأمین اجتماعی نیز تابعی از مسائل نظام سلامت کشور بوده است، به طوری که در شهریور ماه سال گذشته، این سازمان را با کسری 5 هزار میلیارد تومانی و با تأخیر 9 ماهه در پرداخت مطالبات مراکز طرف قرار داد تحویل گرفتیم.
دکتر نوربخش افزود: اولین اقدام پس از آغاز مدیریت جدید سازمان تأمین اجتماعی، پرداخت مطالبات معوق مراکز طرف قرار داد بود.
وی ادامه داد: در مورد پرداخت مطالبات پزشکان طرف قرارداد اقدامات خوبی صورت گرفته و در حال حاضر تمامی این مطالبات تا آبان ماه در کل کشور پرداخت شده و به زودی مطالبات تا آخر آذر نیز پرداخت می‌شود.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی اظهار داشت: حیطه فعالیت پزشکان عمومی از دیگر مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد و پزشکان عمومی که در صف اول ارائه خدمات درمانی قرار دارند باید دارای جایگاه شایسته خود در نظام سلامت باشند.
دکتر نوربخش قرار گرفتن نظام سلامت به عنوان اولویت اول دولت را فرصتی مغتنم برای بهبود خدمات دانست و گفت: این تغییر یک گام بزرگ است که باید برای ارتقاء خدمات درمانی و رفع مشکلات این حوزه مورد توجه قرار گیرد و ما در جامعه پزشکی باید از این فرصت به نحو مطلوب استفاده کنیم و این همدلی و همراهی بین ارکان دولت را مغتنم بشماریم.
وی با بیان اینکه درک عمیقی از مشکلات و چالش‌های نظام سلامت وجود دارد، اظهار امیدواری کرد: که شاهد رفع این مشکلات در حوزه منابع و ساختارها باشیم و اصلاحات حوزه سلامت با حفظ شأن و کرامت جامعه پزشکی انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha