دیدگاه طب سنتی ایرانی، ‌اسلامی بر این باور است که به جای مصرف آنتی بیوتیک‌ها چند دمنوش گیاهی مورد مصرف قرار گیرد تا سیستم ایمنی بدن کودکان تقویت شود و گاهی از طریق مواد غذایی مقوی درمان بیماری ویروسی را ممکن می‌کند.

سلامت نیوز:دیدگاه طب سنتی ایرانی، ‌اسلامی بر این باور است که به جای مصرف آنتی بیوتیک‌ها چند دمنوش گیاهی مورد مصرف قرار گیرد تا سیستم ایمنی بدن کودکان تقویت شود و گاهی از طریق مواد غذایی مقوی درمان بیماری ویروسی را ممکن می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر عالیه خامنه‌ای، محقق و پژوهشگر طب سنتی- اسلامی در روزنامه ایران نوشت: شرایط آب و هوایی در فصل‌های سرد سال مانند زمستان تغییرات بسیاری دارد و همین تغییرات سبب می‌شود تا افراد در همه سنین بویژه سنین کودکی زودتر دچار سرماخوردگی شوند. اغلب والدین در این مواقع اقدام به خوددرمانی می‌کنند و نسخه‌های تکراری را برای درمان بیماری به کار می‌گیرند.

امروزه مصرف آنتی بیوتیک‌ها به صورت خودسرانه افزایش یافته است و مادران هنگام مشاهده نخستین علائم سرماخوردگی نسخه‌های تکراری و خودسرانه‌ای برای کودکان در نظر می‌گیرند. این در حالی است که مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک‌ها در مواردی که کودکان با نشانه‌های سرماخوردگی رو به رو می‌شوند باعث می‌شود تا بیماری باکتریال دیده نشود. با توجه به اینکه بیماری‌های ویروسی شایع شده است و مصرف آنتی بیوتیک در درمان بیماری ویروسی تأثیر بسزایی ندارد، بهتر است والدین با مشاهده بیماری ویروسی اقدام به خود درمانی نکرده و اجازه دهند دوره بیماری معمولاً 3 تا 4 روز طی شود زیرا بیماری‌های ویروسی فصل‌های سرد سال به خودی خود بهبود پیدا می‌کند.


بیماری‌های ویروسی باعث تضعیف سیستم ایمنی می‌شود و پزشک مربوطه نباید برای کودکان بویژه کودکان در سن پایین آنتی بیوتیک‌های قوی تجویز کند. مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک منجر به نقص در سیستم ایمنی بدن کودکان می‌شود. از دیدگاه طب سنتی مصرف خودسرانه و بیش از حد آنتی بیوتیک‌ها باعث می‌شود تا مزاج افراد بویژه کودکان سرد شود و این سردی مزاج باعث می‌شود که کودکان زودتر دچار علائم سرماخوردگی شوند و به کرات دچار بیماری‌های ویروسی شوند. از این رو مصرف مکرر آنتی بیوتیک و ضعف در سیستم ایمنی بدن کودکان چرخه معیوبی را تکرار می‌کند که نه تنها بیماری درمان پیدا نمی‌کند، بلکه سرماخوردگی کهنه خواهد شد.


دیدگاه طب سنتی ایرانی، ‌اسلامی بر این باور است که به جای مصرف آنتی بیوتیک‌ها چند دمنوش گیاهی مورد مصرف قرار گیرد تا سیستم ایمنی بدن کودکان تقویت شود و گاهی از طریق مواد غذایی مقوی درمان بیماری ویروسی را ممکن می‌کند. در وعده‌های غذایی کودکان باید مواد غذایی چون عسل، ‌شیره انگور، خرما، مویز، ‌کشمش، ‌توت خشک، ‌انجیر و شربت عسل و آبلیمو را گنجاند تا از این طریق سیستم ایمنی بدن تقویت شود.

مادران باید برای بهبود بیماری ویروسی چند دمنوش گیاهی را مورد توجه قرار دهند به طور مثال شربت عرق نعنا، شربت آویشن، دمنوش بابونه و پونه که طبیعت گرم دارند، برای کودکان مفید است. در طول دوران بیماری از غذاهایی مانند سوپ یا‌ آش گندم و غذاهایی که با گوشت بوقلمون و گوسفند پخته شده است، باید استفاده کرد. مصرف غذاهای سرخ کردنی و فست فود باید به حداقل برسد. در طول دوران بیماری چون اغلب کودکان بی‌اشتها می‌شوند و تمایلی به خوردن غذا ندارند، بهتر است از غذاهای لطیف و ساده مانند انواع سوپ استفاده شود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha