چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۸
کد خبر: 135977

استفاده از ظرفیت‌های مردم و تشکل‌ها، دوری از سیاسی‌کاری در مسائل آلودگی هوا، نقش نمایندگان مجلس در گسترش آلودگی هوا، مشارکت شهرداری‌ها در حل این معضل و قدرتمند کردن سازمان محیط زیست از موضوعاتی است که در اولین نشست تخصصی شهر، شهروند و رسانه مطرح شد.

سلامت نیوزاستفاده از ظرفیت‌های مردم و تشکل‌ها، دوری از سیاسی‌کاری در مسائل آلودگی هوا، نقش نمایندگان مجلس در گسترش آلودگی هوا، مشارکت شهرداری‌ها در حل این معضل و قدرتمند کردن سازمان محیط زیست از موضوعاتی است که در اولین نشست تخصصی شهر، شهروند و رسانه مطرح شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ،‌ دکتر محمدباقر صدوق، استاد دانشگاه و معاون سابق سازمان محیط زیست در اولین نشست تخصصی شهر، شهروند و رسانه در خصوص نامگذاری روز هوای پاک بیان کرد: در روز 29 دی ماه سال 1373 عده‌ای از سازمان محیط زیست ودولت خواستار پیگیری مسئله آلودگی هوا شدند اما اکنون پس از 20 سال هنوز می‌بینید که اندر خم یک کوچه هستیم و هنوز هم از سوی رئیس سازمان محیط زیست و رئیس جمهور شاهد حرکت نمادین هستیم، اما حرکت نمادین یک برد و عمر معینی دارد.

معاون سابق سازمان محیط زیست در ادامه به تشکیل کمیته آلودگی هوا گفت: این کمیته، کمیته بی‌خاصیتی است در حالی که باید در سطح معاونین تشکیل شود اما معمولا در سطح نفرات ششم و هفتم هر ارگان و سازمانی تشکیل جلسه می‌دهد.

صدوق با بیان اینکه موافق سپردن مسئله آلودگی هوا به شهرداری‌ها هستیم، گفت: سازمان محیط زیست نقش نظارتی دارد مانند یک نجات غریق که باید از بیرون بر این امر نظارت داشته باشد اما در حال حاضر سازمان محیط زیست خود وارد عمل شده است.

وی ادامه داد: سازمان محیط زیست با 5000 نیرو و متخصصان کمی که دارد نمی‌تواند همه امور مربوط به عرصه وسیع کشور ایران را مدیریت کند. تنها اقدامات مطالعاتی انجام شده است اما مسائل فنی زیادی وجود دارد.

وی در خصوص سهم آلاینده‌های مختلف بیان کرد: 30 سال قبل معاون وقت سازمان محیط زیست، تقی ابتکار، برای اندازه گیری سهم هر یک از آلاینده‌ها با استفاده از امکانات سطح پایین، سهم منابع ثابت به متحرک را 30 به 70 اندازه گیری کرد که پس از آن نیز شرکت جائیکا با دستگاه‌های پیشرفته تری این سهم را 20 به 80 محاسبه کرد.

دکتر صدوق در خصوص استاندارد بودن تابلوهای سنجش کیفیت هوای تهران گفت: به جرات می‌توانم بگویم که هیچ یک از دستگاه‌های سازمان محیط زیست استاندارد و کالیبره نیست چرا که در این صورت هر دستگاهی 30 میلیارد تومان در سال هزینه داشت و محیط زیست با این بودجه پاسخگوی این هزینه‌ها نخواهد بود. هرچند که اگر تابلوهای نمایش کیفیت هوا میزان آلودگی را به درستی نشان دهد، بی فایده خواهد بود.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: در خصوص آشوراده از سازمان محیط زیست و سازمان بازرسی شکایت کردم چرا که دولت یازدهم باید تکلیف خود را مشخص کند. از سویی رئیس جمهور اعلام می‌کند محیط زیست اولویت اصلی دولت است اما آشوراده را واگذار می‌کند.

گرفتار بن‌بست آلودگی شده‌ایم

به گزارش ایسنا، مسعود کوثری استاد علوم ارتباطات با بیان اینکه مردم، مسئولین و رسانه‌ها همگی مسئول مسائل محیط زیستی هستند، گفت: در این خصوص به بن بست رسیدیم و این بن بست بر همه ما آشکار است. به نظر می‌رسد که نمی‌توان از این دور باطل بیرون بیاییم و اقداماتمان تنها دور باطل را تشدید می‌کند.

وی در پاسخ به سخنان دکتر صدوق عنوان کرد: برخلاف نظر ایشان بنده عقیده دارم اگر مسئله آلودگی هوا به شهرداری‌ها نیز سپرده شود این دور باطل برای حل مسائل همچنان وجود خواهد داشت. تصور کنید شهرداری تهران با فروش خلافی بخواهد شهر را آباد کند. می‌بینیم که فروش خلافی نیز خود باعث تخریب در شهر خواهد شد.

این استاد علوم ارتباطات با تاکید بر اینکه سازمان‌های اداری ما اعم از دولتی، عمومی و خصوصی ناکارآمد شده‌اند،‌ گفت: ممکن است ایده‌های خوبی وجود داشته باشد اما این ایده‌ها مساوی با عمل نیست، گفت: به دلیل نبود متخصص و سیاسی شدن همه مسائل راهکارهای ما برای حل مشکلات عملی نمی‌شود. همچنین بررسی سیاسی مسائل باعث می‌شود مردم نیز دچار سردرگمی شوند و در این شرایط نمی‌توانیم انتظار مشارکت از مردم داشته باشیم.

وی در این خصوص ادامه داد: مردم از ظرفیت اصلاحی بالایی برخوردار هستند و در حوزه محیط زیست نیز این ظرفیت می‌تواند به شدت بر حل مسائل و جلوگیری از بروز مشکلات بیشتر تاثیرگذار باشد.

کوثری با بیان اینکه جامعه امروز بر خلاف آرمان‌های انقلاب مصرف زده شده است گفت: مردم ما بی‌رحمانه مصرف می‌کنند و این باعث نابودی همه چیز می‌شود. در این شرایط هیچ توجهی به مسئولان ندارند. امروز می‌بینیم سواحل کشورمان حتی در تهران دربند و درکه پر از زباله می‌شوند در حالی که همه چیزی که دارد از بین می‌رود سرمایه‌های زیست محیطی ما هستند.

وی با تاکید بر اینکه بدترین اقدامات در کشور ما از سوی مجلسی‌ها انجام شده است گفت: نمایندگان مردم در مجلس برای بدست آوردن دل اهالی شهرهای خود با اصرار سعی می‌کنند صنایع آلاینده را به مناطق نامناسب به جهت زیست محیطی و حتی اقتصادی منتقل و یا احداث کنند.

وی در ادامه با اشاره به نقش گسترش رسانه‌های شهری بر حل مسائل و جلوگیری از آلودگی‌ها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر آلودگی اطلاعات در صدا و سیما و مطبوعات وجود دارد و به نوعی باعث اختلال مشائر مردم می‌شود. مثلا در خصوص جزیره آشوراده منتقدان و مدافعان موضوع به گونه‌ای صحبت می‌کنند که مردم در نهایت متوجه نمی‌شوند که اصل موضوع چیست.

حمل و نقل شهری هم سیاسی شده است

به گزارش ایسنا، مسعود حیدری، مدیر عامل خبرگزاری ایلنا با بیان اینکه حمل و نقل شهری با نگاه سیاسی ارزیابی می‌شود گفت: دولت باید سهم خود را برای توسعه حمل و نقل عمومی پرداخت کند، اما متاسفانه این اتفاق نمی‌افتد.

وی ادامه داد: تشکل‌های زیست محیطی اقشاری هستند که می‌توانند در حل مسائل محیط زیست تاثیرگذار باشد اما متاسفانه برخورد مناسبی با NGO‌ها صورت نمی‌گیرد. چند سال قبل نیز برای دریاچه ارومیه کمپینی شروع به کار کرد که نگاه امنیتی، فعالیت کمپین را متوقف کرد. در این صورت نباید توقع داشته باشید مردم همراه تصمیمات مسئولین در حوزه محیط زیست باشند.

ترافیک و سوخت، عوامل اصلی آلودگی هوا
 وحید حسینی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در اولین نشست تخصصی شهر، شهروند و رسانه با بیان اینکه از منظر استانداردهای وزارت بهداشت و سازمان محیط زیست کیفیت هوای تهران به صورت سالیانه ناسالم عنوان می شود گفت: هرچند که ممکن است در طی سال برخی از روزها پاک، سالم و یا ناسالم باشد.

وی ادامه داد: براساس استاندارد سازمان بهداشت جهانی ، ذرات معلق کم تر از 2.5 میکرون باید 10 میکروگرم باشد تا شهر به لحاظ آلودگی هوا سالم ارزیابی شود اما تنها دو سه شهر اروپایی غلظت آلاینده 2.5 میکرون آن کمتر از 10 میکروگرم است و مابقی شهرهای اروپایی حدود 15 میکروگرم است اما تهران غلظت ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون 40 تا 50 میکروگرم است که 4 تا پنج برابر حد استاندارد WHO اندازه گیری می‌شود.

وی با بیان اینکه ذرات معلق بسیار خطرناکی نظیر هیدروکربن، نیترات و فلزات سنگین در هوای تهران مشاهده می‌شود گفت: بر اساس آنالیز هوای تهران ترافیک، حمل و نقل و سوخت، سهم جدی در آلودگی هوا دارند همچنین بر خلاف اظهار نظر برخی از دوستان، گرد و غبار نقش زیادی در آلودگی هوا ندارد. در واقع بیشتر آلایندگی‌ها در تهران، منشا انسانی دارد.

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت با بیان اینکه در تهران ترافیک نقش زیادی در آلودگی هوا دارد،‌ گفت: ما در پایتخت با ناوگان بسیار کثیفی روبرو هستیم. موتورسیکلت‌ها، خودروهای کاربراتوری و دیزلی هر یک به میزان زیادی آلودگی وارد هوای تهران می‌کنند. مثلا موتورسیکلت‌ها چندین برابر خودروی استاندارد یورو2 آلودگی وارد می‌کنند.

حسینی با اشاره به احتراق نامناسب خودروهای دیزلی بیان کرد: این خودروها باعث تولید دوده و ناکس در حجم بالا می‌شوند این در حالی است که در هیچ کشوری خودروهای دیزلی اجازه فعالیت ندارند.

وی تصریح کرد: اخیرا مصوبه‌ای در شورای ترافیک تهران به تصویب رساندیم که خودروهای دیزلی بالای 20 سال اجازه تردد نداشته باشند اما با وجود اینکه چنین مصوبه‌ای از سوی هیئت وزیران نیز وجود داشت، هنوز نمی‌توان برای اجرای آن کاری کرد چرا که تعداد خودروهای زیادی شامل این قانون می‌شوند.

وی به هزینه ناشی از آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: تحقیقاتی در بارسلون در این خصوص انجام شد که بر اساس آن هزینه آلودگی هوا به ازای هر شهروند 1600 یورو ارزیابی شد. در حالی که وضعیت هوای تهران به مراتب از شهر بارسلون بدتر است. اگر ما بدانیم که آلودگی هوا هزینه‌ای به کشور تحمیل می‌کند، توجهمان برای حل این موضوع جلب می‌شود.

وی در خصوص اقدامات مثبتی که در چند سال اخیر برای رفع آلودگی هوا انجام شده است گفت: در سال 82 پیکان را کنار گذاشتیم و همین باعث حذف سرب و منوکسید کربن از آلودگی هوا شد. همچنین به همت سازمان حفاظت محیط زیست توزیع بنزین بدون سرب اجباری شد که این نیز باعث حذف کامل سرب از هوا شد.

وی ادامه داد: طی اندازه‌گیری‌های دوره‌ای می‌بینیم که میزان آزبست سال به سال کمتر می‌شود. همچنین موتورهای دو زمانه نیز حذف شده است و موتورهای چهارزمانه کاربراتوری همچنان فعال هستند.

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در خصوص کیفیت سوخت توزیعی در شهر گفت: از پایان سال 89، آنالیز سوخت خودروها ارزیابی می شود و می‌بینیم از ابتدای سال 90 به تدریج بهتر شده است. محتوای بنزن کاهش پیدا کرده و گوگرد دیزلی نیز از 8000 PPM به 40 PPM کاهش پیدا کرده است.

وی خاطر نشان کرد: با نظر دکتر صدوق، رئیس سابق سازمان محیط زیست در خصوص سپرده شدن بحث آلودگی هوا به شهرداری‌ها موافق هستم چرا که نمی‌توان از سازمانی با 5000 نفر نیرو و وضعیت نامطلوب مالی انتظار داشته باشیم در این زمینه اقدام قابل توجهی انجام دهند، اما این باید مطالبه مردمی باشد که سازمان محیط زیست به سازمانی پولدار و پر از متخصص تبدیل شود.

حسینی در پایان از رسانه‌ها خواست تا با دید تخصصی و بدون جانب گیری سیاسی در خصوص آلودگی هوا اطلاع رسانی کنند چراکه این موضوع با جان انسانها سر و کار دارد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha