به‌نظر می‌رسد كه مسأله رسیدگی به استفاده از روغن پالم در تولیدات لبنی، كم‌كم دارد به جاهایی می‌رسد. ولی همیشه این خطر وجود دارد كه موضوع به صورت نادرستی مطرح شود. اكنون اعلام شده كه مقام قضایی خواسته است كه وزارت بهداشت اسامی كارخانه‌هایی كه از این ماده استفاده می‌كرده‌اند را منتشر كند، و در نتیجه ممكن است ذهن مردم متوجه كارخانه‌دارانی شود كه پیشاپیش به صفت سرمایه‌دار هم متصف و محكوم شده باشند.

سلامت نیوز: به‌نظر می‌رسد كه مسأله رسیدگی به استفاده از روغن پالم در تولیدات لبنی، كم‌كم دارد به جاهایی می‌رسد. ولی همیشه این خطر وجود دارد كه موضوع به صورت نادرستی مطرح شود. اكنون اعلام شده كه مقام قضایی خواسته است كه وزارت بهداشت اسامی كارخانه‌هایی كه از این ماده استفاده می‌كرده‌اند را منتشر كند، و در نتیجه ممكن است ذهن مردم متوجه كارخانه‌دارانی شود كه پیشاپیش به صفت سرمایه‌دار هم متصف و محكوم شده باشند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه قانون در ادامه نوشت: تردیدی نیست كه بخشی از مسئولیت حداقل از جهت اخلاقی و یا حتی حقوقی متوجه این گروه است ولی اجازه دهید پرسش‌هایی كه باید در جریان این رسیدگی طرح و پاسخ آنها به‌دست آید و سپس حكم صادر شود را مطرح كنیم:
١- اولین پرسش این است كه ضوابط قانونی استفاده از روغن پالم در مواد غذایی از ابتدا چگونه بوده است؟
٢- آیا روغن مذكور برای انسان ضرر دارد یا خیر؟
٣- آیا در استفاده از این روغن از ضوابط مذكور تخطی شده، یا آنكه ضابطه را تغییر داده‌اند تا استفاده از روغن پالم مجاز دانسته شود؟
٤- اگر ضوابط استفاده از روغن پالم ممنوع می‌بوده ولی كارخانجات تولیدی لبنیات بصورت غیرمجاز استفاده كرده‌اند، در این صورت سازوكار نظارتی سازمان ناظر بر تولید مواد غذایی چگونه عمل كرده است؟ آیا متوجه نشده؟ یا متوجه شده و به دلایلی از تخلف كارخانجات ممانعت نكرده است؟ اگر متوجه نشده چرا و اگر دلایل دیگر وجود دارد، آن دلایل كدام است؟
٥- اگر ضوابط استفاده از روغن پالم را به نحوی تصحیح كرده‌اند كه كارخانجات مجاز به استفاده شوند، آیا گردش كار این اصلاح ضوابط درست انجام شده؟ به عبارت دیگر، آیا دلایل غیرمجاز بودن قبلی برطرف شده است؟ نظرات و نتایج كارشناسی و آزمایشگاهی در آن لحاظ شده است؟ آیا مرجع تصمیم‌گیر، مجاز به اتخاذ این تصمیم بوده است؟
٦- آیا مدیران كارخانجات می‌دانسته‌اند كه این روغن ضرر دارد و اجازه استفاده از آن را گرفته‌اند؟ یا اطلاعی از ضررهای روغن پالم نداشته‌اند؟
٧- آیا در عمل مطابق ضوابط جدید از روغن پالم استفاده كرده‌اند یا در این میزان نیز تخلف كرده‌اند؟
٨- سازوكار اطلاع‌رسانی چگونه بوده؟ آیا مصرف‌كننده حق اطلاع از آنچه كه می‌خورد را داشته یا نداشته و اگر داشته چگونه به اطلاع آنان رسیده است و اگر اطلاع‌رسانی نشده، چرا و مسئول كیست؟
٩- آیا روی بسته‌بندی كالاها، استفاده از روغن پالم و‌ درصد آن قید می‌شده است یا خیر؟ در صورت خیر، آیا این كار غیرقانونی نیست؟
١٠- میزان ضرر و زیانی كه به مصرف‌كننده وارد شده (در صورتی كه ضرر داشته) چقدر است و مردم چگونه می‌توانند مدعی خسارت شوند؟ علیه چه مرجعی یا چه كسی باید طرح دعوا كنند؟
١١- در صورت اثبات تخلف، مجازات متخلفین چگونه است؟ جبران خسارت مردم به عهده كدامیك است؟

ملاحظه می‌شود كه پرسش‌های مطرح در این زمینه بسیار متنوع است و به‌طور قطع موارد دیگر و بیشتری را هم می‌توان طرح كرد. پاسخ دادن به این پرسش‌ها از اصل قضیه روغن پالم مهم‌تر است. اهمیت این رسیدگی‌ها فقط در مجازات متخلفین نیست، بلكه به‌جریان افتادن این نوع دادگاه‌ها، شیوه‌ای است برای یادگیری اجتماعی ما و مدیران و كارفرمایان مهم است تا بدانیم حق و حقوق مردم و مصرف‌كننده چیست؟ وظایف و مسئولیت‌های مدیران دولتی و نظارتی چیست؟ تعهدات تولیدكنندگان چه ابعادی دارد؟ و تخلف هركدام از اینها، چگونه رسیدگی و با چه مجازاتی مواجه می‌شود؟

نهادینه شدن رسیدگی به این اتهامات بسیار مهم‌تر از اصل محكوم كردن این و آن مسئول یا متخلف است. منظور كم كردن اهمیت رسیدگی قضایی و صدور حكم محكومیت و اجرای مجازات نیست، بلكه به دلیل فقدان یا عدم رواج شیوه‌های رسیدگی به این تخلفات، برخی به این نتیجه می‌رسند که هیچگاه بازخواست نخواهند شد و به همین دلیل به خود اجازه می‌دهند كه به راحتی قانون را زیر پا بگذارند. چه بسا مدیرانی كه كارهای خلاف ضوابط انجام داده‌اند، و در مواردی به دستور مقامات مافوق بوده، اطمینان داشته‌اند كه كسی تخلف آنان را پیگیری نخواهد كرد.

مدتی پیش شنیده شد كه یكی از مسئولان سابق وزارت نفت به دلیل اقدامات ناقض مقررات در دولت پیش بازداشت شده است ولی هنگامی كه مدعی می‌شود به‌دستور شفاهی مقامات بالا این كار را انجام داده از او نمی‌پذیرند، و مقامات بالاتر هم ناجوانمردانه تكذیب می‌كنند. روشن است كه اینگونه رسیدگی‌ها مانع از تكرار موارد مشابه خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha