معاون غذا و داروی وزارت بهداشت گفت: همه مواد غذایی خارجی با منشاء حیوانی كه با مجوز وزارت بهداشت وارد كشور می‌شوند، مشكل حلال و حرام ندارند اما در فرآورده‌های قاچاق قطعاً مسائل شرعی رعایت نشده است.

رسول دیناروند در گفت‌و‌گو با فارس در نمایشگاه مطبوعات افزود: همه مواد غذایی كه با مجوز وزارت بهداشت وارد كشور می‌شوند به خصوص موادی كه منشاء حیوانی دارند از نظر مسائل شرعی كنترل می‌شوند كه منشاء آنها حلال باشد، ما به مردم اطمینان می‌دهیم هر كالایی كه مجوز وزارت بهداشت دارد و برچسب فارسی نوشته روی آن است قطعاً مشكل حلال و حرام ندارد و رعایت مسائل شرعی در آن شده است.
وی ادامه داد: متاسفانه هیچ كنترل و نظارت جدی بر فرآورده‌های خوراكی كه به صورت قاچاق وارد كشور می‌شوند، وجود ندارد و در این فرآورده‌ها قطعاً رعایت مسائل شرعی نشده است.
وی گفت: وزارت بهداشت ورود هر گونه مواد پروتئنی مانند سوسیس و كالباس را از كشورهای غیر اسلامی ممنوع كرده است و اجازه ورود به این نوع مواد غذایی داده نمی‌شود اما متاسفانه باز هر در مواردی سوسیس و كالباس‌های خارجی در بازار و سوپرماركت‌ها عرضه می‌شود و این مشكل كماكان وجود دارد.
وی همچنین گفت: اكثر مواد غذایی، مكمل‌ها، مواد آرایشی و بهداشتی و حتی داروهایی كه به صورت قاچاق وارد كشور می‌شوند،‌ تقلبی هستند.
وی در ادامه به خبرنگار فارس گفت:‌ در حوزه دارو یكی از مشكلات ما مصرف غیر منطقی داروست كه برای منطقی كردن آن برنامه‌های متعددی در وزارت بهداشت آماده شده كه به مرور اجرا می‌شود، یكی از این برنامه‌ها تجهیز كتابخانه‌های مدارس به كتاب‌هایی است كه وزارت بهداشت برای آموزش دانش آموزان درباره مصرف منطقی دارو تدوین كرده است.
وی ادامه داد: ‌این طرح فعلاً در 3 استان و از طریق 3 دانشگاه علوم پزشكی شروع شده است و تا چند ماه آینده در تمام استان‌های كشور اجرایی می‌شود، البته ممكن است نتوانیم همه مدارس را در این مرحله به این كتب تجهیز كنیم اما تلاش می‌شود در هر استان حداقل 40 تا 50 مدرسه با اهدای این كتب تجهیز شوند زیرا می‌دانیم، یادگیری مصرف منطقی دارو در سنین پایین اثر ماندگاری در ذهن باقی می‌گذارد.
وی گفت: دانش آموزان و بچه‌ها فقط یكی از گروه‌های هدف ما برای آموزش در زمینه مصرف منطقی دارو هستند، گروه اصلی بزرگسالان، پزشكان و داروسازان است كه دسترسی به آنها سخت‌‌تر است .
دیناروند همچنین در غرفه وزارت بهداشت در نمایشگاه مطبوعات و در جمع خبرنگاران با اشاره به افزایش 25درصدی هزینه مصرف دارو در ایران در سال 86 نسبت به سال 85 و افزایش 8 درصد مصرف عددی دارو در این مدت گفت: از مجموع 1900 میلیارد تومان دارویی كه در سال 86 در كشور مصرف شده است حدود 300 میلیارد تومان به آن به آنتی بیوتیك اختصاص دارد.
معاون وزیر بهداشت افزود: میانگین سرانه دارویی در ایران كمتر از 3 دلار است در حالی كه این میزان در برخی كشورها به 90 دلار هم می‌رسد.
دیناروند همچنین درباره انتقال یارانه دارو به وزارت رفاه گفت: از 3 سال پیش تقاضای وزارت بهداشت برای انتقال یارانه دارویی به بیمه‌ها مطرح شده است، سال گذشته این پیشنهاد در كمیسیون اقتصادی دولت هم مطرح شد ولی وزارت رفاه اعلام كرد كه هنوز آمادگی این كار را ندارد اما امیدواریم این كار در سال 88 محقق شود.
وی اضافه كرد: با كنترل وزارت بهداشت امكان عرضه مواد دارویی قاچاق در داروخانه‌ها به حداقل رسیده است و حتی با قاطعیت می‌توان گفت در بسیاری از استان‌ها حذف شده است در تهران نیز كمتر از 3 درصد داروخانه‌ها ممكن است با توزیع داروهای قاچاق تخلف كنند و بیش از 90 درصد داروخانه‌ها از داروهای قاچاق پاك هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha