این‌طور که پیداست پای دوربین‌های مداربسته بازهم به کلاس‌های درس بعضی از مدارس تهران باز شده؛ این خبر را چند روز پیش اولیای دانش‌آموزان این مدارس به بخش خبری ٣٠: ٢٠ تلویزیون داده‌اند و حالا ویدئوی گزارش این چند مدرسه و سخنان دانش‌آموزان آنها دست به دست در شبکه‌های اجتماعی می‌چرخد. در این ویدئو دو مدیر این مدارس می‌گویند برای ارزشیابی روند کار معلم و دانش‌آموز و حفظ و نگهداری وسایل آموزشی کلاس‌ها این دوربین‌ها در کلاس‌های درس نصب شده‌اند. از طرف دیگر اما معلمان و دانش‌آموزان این مدارس از این موضوع راضی نیستند؛ آنها می‌گویند این اقدام به آنها استرس می‌دهد و حس ناامنی می‌کنند.

سلامت نیوز: این‌طور که پیداست پای دوربین‌های مداربسته بازهم به کلاس‌های درس بعضی از مدارس تهران باز شده؛ این خبر را چند روز پیش اولیای دانش‌آموزان این مدارس به بخش خبری ٣٠: ٢٠ تلویزیون داده‌اند و حالا ویدئوی گزارش این چند مدرسه و سخنان دانش‌آموزان آنها دست به دست در شبکه‌های اجتماعی می‌چرخد. در این ویدئو دو مدیر این مدارس می‌گویند برای ارزشیابی روند کار معلم و دانش‌آموز و حفظ و نگهداری وسایل آموزشی کلاس‌ها این دوربین‌ها در کلاس‌های درس نصب شده‌اند. از طرف دیگر اما معلمان و دانش‌آموزان این مدارس از این موضوع راضی نیستند؛ آنها می‌گویند این اقدام به آنها استرس می‌دهد و حس ناامنی می‌کنند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند، حالا اما مسعود ثقفی، سخنگوی اداره آموزش‌وپرورش شهر تهران می‌گوید که درباره نصب دوربین در کلاس‌های فقط یک مدرسه تهران گزارش‌هایی به این اداره رسیده و مدیر آن در این‌باره اخطار گرفته است. این در حالی است که در گزارش تلویزیونی که از شبکه دو پخش شده، دانش‌آموزان چند مدرسه دخترانه و پسرانه از وجود این دوربین‌ها در کلاس‌های درسشان خبر می‌دهند. ثقفی در این‌باره می‌گوید:  «از نظر ما هیچ مدرسه‌ای در هیچ منطقه‌ای نباید در کلاسش دوربین نصب کرده باشد. براساس مصوبه شورایعالی آموزش‌وپرورش در مکان‌های عمومی مدرسه می‌توان دوربین نصب کرد؛ مثل ورودی و حیاط و راهروها تا به حفظ امنیت کمک شود اما چون ما کلاس درس را حریم خصوصی معلم و دانش‌آموز می‌دانیم، نصب دوربین‌ها ممنوع و تخلف است. ما به هر شکلی از این تخلف مطلع شویم، با مسئولان آن مدرسه برخورد می‌کنیم و فرقی هم نمی‌کند که دولتی باشد یا غیرانتفاعی.»
او ادامه می‌دهد: «اگر کسی از دانش‌آموزان یا معلمان دیدند که در کلاس‌های درسشان دوربین نصب شده به صندوق الکترونیکی ارتباط مستقیم با مدیر آموزش‌وپرورش ٠٩١٢١٥٤٠٦٤٠ به هر طریق که می‌توانند مانند فیلم، عکس و پیامک، اطلاعاتشان را ارسال کنند.» به گفته ثقفی پرونده این مدرسه به هیأت تخلفات اداری آموزش‌وپرورش ارسال شده است.
مسئولان آموزش‌وپرورش در سال‌های گذشته هرگاه درباره نصب دوربین‌های مداربسته در کلاس‌های درس خبری منتشر شده، گفته‌اند که با آن مخالف‌اند. آخرین‌بار اسفند گذشته بود که خبر رسید تعدادی از مدیران مدارس شهر تهران در مناطق ٣، یک و ٦ و بعضی از مدارس شهرستان‌های تهران مانند اسلامشهر در کلاس‌های درس دوربین مداربسته نصب کرده‌اند.
یکی از مسئولانی که با نصب دوربین در کلاس‌های درس مخالف است، حمیدرضا کفاش، معاون فرهنگی و پرورشی وزیر آموزش‌وپرورش است. او هم سال گذشته و هم حالا مخالفتش را با این موضوع نشان داده است. به عقیده کفاش «نصب دوربین در مدارس برای حفظ امنیت است و لاغیر و نصب آنها در داخل مدرسه برای کنترل رفتار آموزشی و پرورشی معلمان ممنوع است. دوربین‌های مداربسته در مدارس دو کاربرد دارند که یکی امنیتی و دیگری تعلیم و تربیت است. استفاده از دوربین مداربسته در کلاس درس برای کاربری تعلیم و تربیت ممنوع است و اگر مدیر مدرسه‌ای اجازه دهد که در کلاس‌هایش دوربین نصب شود قطع به یقین تخلف کرده است.»
رحیم میرشاه‌ولد، مدیرکل دفتر ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش‌وپرورش هم درباره نصب دوربین‌های مداربسته در کلاس‌های درس اینطور گفته است: «نصب دوربین‌های مداربسته در مدارس جنبه حفاظت فیزیکی دارد چرا که باید به نوعی از اموال مدرسه حفاظت شود و این روش بهترین راه برای حفظ اموال عمومی مدرسه است. نصب دوربین‌های مداربسته در کلاس درس اگرچه ممنوعیت قانونی ندارد اما از نظر ما این امر اقدامی غیراخلاقی است چرا که ما به نیروهای خود در آموزش‌وپرورش اعتماد کامل داریم.»
او در حالی گفته که نصب دوربین‌های مداربسته در کلاس درس ممنوعیت قانونی ندارد که شورایعالی آموزش‌وپرورش در ‌سال ٨٨ مصوبه‌ای را تصویب کرد که براساس آن نصب دوربین در فضاهای عمومی مدارس جایز اما در کلاس‌های درس ممنوع است. ‌در این مصوبه آمده است: «در مدارسی که نیروی انسانی کافی ندارند برای حفاظت از اموال خود می‌توانند از دوربین در کارگاه مدرسه و راهروها استفاده کنند اما استفاده از دوربین در داخل کلاس درس غیرقانونی است و می‌توان با مدارس متخلفی که این کار را انجام می‌دهند برخورد کرد.» حالا مهدی نویدادهم، دبیرکل شورایعالی آموزش‌وپرورش هم به «شهروند» می‌گوید: «این شورا هیچ مصوبه‌ای درباره مجاز بودن نصب دوربین مداربسته در کلاس‌های درس ندارد. نصب دوربین مداربسته در کلاس درس نیاز به بررسی‌های کارشناسی دارد چرا که ما معتقدیم نیازی به نصب دوربین در کلاس درس نیست. از آن‌جا که کلاس حیطه کاری معلم است اگر معلم رضایت داشته باشد نصب دوربین در کلاس درس ایرادی ندارد، البته نصب دوربین مدارس بسته در محوطه بیرونی و راهروهای مدارس برای کنترل اموال مدرسه ایرادی ندارد اما با نصب دوربین در کلاس درس مخالفیم.»
نخستین‌بار در دولت نهم و در زمان وزارت علی احمدی در وزارت آموزش‌وپرورش موضوع نصب دوربین در کلاس‌های درس مطرح شد و کارشناسان نظرات موافق و مخالف خود را بیان کردند و در نهایت با تشکیل کارگروه ویژه بررسی این موضوع، اعلام شد که نصب دوربین در کلاس‌های درس تخلف است.
حالا هنوز هم تعداد زیادی از معلمان و کارشناسان آموزشی با نصب دوربین در کلاس‌های درس مخالفند. معلم یکی از مدارس تهران می‌گوید: نصب این دوربین‌ها باعث به وجود آمدن حس نداشتن امنیت در کلاس می‌شود و جلوی آموزش درست به دانش‌آموزان را می‌گیرد. قاسم احمدی‌لاشکی، عضو کمیسیون آموزش مجلس هم در این‌باره می‌گوید:  «باید یک ناظر از طرف مسئولان آموزش‌وپرورش بر دوربین‌های مدار بسته در مدارس کشور نظارت داشته باشد و این‌طور نباشد که مدارس تنها دوربینی را نصب کنند و هیچ نظارتی روی آنها نباشد، البته به هیچ عنوان نباید در کلاس‌های درس دوربین مداربسته باشد، زیرا برای فضای آموزشی محدودیت ایجاد می‌کند. وجود معلم سر کلاس‌های درس؛ یعنی همه‌چیز و نصب این دوربین‌ها در کلاس‌های درس بی‌احترامی به کلاس و معلم است. زمانی که جذب نیرو از طرف مراکز تربیت معلم بود هیچ‌وقت خبری از تنبیه‌ها و رفتارهای ناشایست نبود که نیاز به دوربین مداربسته باشد.»
به گفته او فقط باید در حیاط مدرسه و مکان‌های عمومی مدرسه دوربین‌های مداربسته نصب شود: «نصب این دوربین‌ها تا جایی که دانش‌آموز مصنوعی ایجاد نکند مشکلی ندارد، چراکه برخی دانش‌آموزان ممکن است در مقابل دوربین رفتار متفاوتی نشان دهند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha